Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Din text
1. Det är väl knappast en floskel att slå fast att juridiken faktiskt inte förändras särskilt mycket, det är ju en fråga om fakta. Visst sker det förändring och visst förändras vissa rättsområden mer än andra, men faktum kvarstår, "den gällande rätten" ser påfallade likartad ut från år till år och endast detaljerna förändras. Även stora genomgripande förändringar brukar bara avse rent redaktionella förändringar och inte ha till syfte att förändra den materiella rättens innehåll.
2. Det är säkert så att "många" hävdar att juristprogrammets innehåll inte är särskilt väl anpassat för "verkligheten", men vad är det som säger att det innehåll som du skisserade på något sätt skulle göra studenterna mer anpassade? Tvärtom tror jag att det hade spätt på kritiken än mer(i den mån kritiken ens är relevant). Det kan väl förvisso tyckas konstigt att en yrkesexamen inte i relevant utsträckning förbereder studenterna för yrkeslivet, men jag tror att vi helt enkelt får acceptera att en juristexamen i bästa fall är en
teoretisk yrkesexamen. Kritiken mot juristprogrammet måste nog snarare förstås mot bakgrund av att det naturligtvis alltid är trevligt om någon annan bekostar inlärningen så att man själv kan sätta in juristen vid det löpande bandet och därmed bidra till produktiviteten och intäktsgenereringen. Det är ju faktiskt detta som är utbildningens existensberättigande, att det är mer kostnadseffektivt att ålägga det allmänna att bekosta en viss utbildningsnivå, än att varje arbetsplats själv ska bekosta utbildningen för de som man anställer. Hur som helst så är det och förblir det en illusion att tro att juristutbildningen, trots att den aspirerar på att vara en yrkesutbildning, skulle kunna tillfredsställa alla de behov som arbetsmarknaden ställer. En viss grad av vidareutbildning får arbetsplatsen faktiskt acceptera om vi nu inte vill att juristprogrammet ska blir 10 eller t o m 15 år lång. Jag hävdar att det är just grunderna som lärs ut på programmet. Naturligtvis kan man alltid hävda att man ska stycka upp utbildingen så att de som vill hålla på med skatterätt redan från dag 1 slussas in i den fördjupningen, men det skulle förta hela syftet med utbildningen där grundläggande kunskaper av effektivitetsskäl bör vila på det allmänna, emedan de speciella kunskaperna måste förmedlas på arbetsplatserna. Förvisso är det så att tentafrågor mycket väl kan fokusera på något som kommer att ändras nästa år, men det förtar inte det faktum att det rör sig om grundläggande kunskaper om juridiken då min utgångspunkt är att den materiella rätten och den juridiska metoden inte låter sig separeras.
3. Det förefaller som om du verkar ha en något märklig syn på vad juristprogrammet ska förmedla, som om det finns någon form av esoterisk-juridisk kunskap som kan blottläggas, dock oklart hur, med en annan utbildningsmetod, som om man kan närmar sig
den sanna juridiken om man fokuserar på skriftlig och muntlig presentation eller med fördjupade studier i rättslära. Om så skedde, så skulle vi ju komma allt längre bort ifrån den yrkesexamen som juristprogrammet ändå är tänkt att vara, för att i stället bli en samhällsvetenskaplig scharlatanutbildning.
Då tror jag att arbetsmarknaden hade fått vatten på sin kvarn och verkligen slagit ner på utbildningens innehåll!
4. "Gällande rätt" kontra "den detaljerade gällande rätten". Det kanske inte är fel på juristprogrammets innehåll överlag utan hur det kommer till uttryck just vid ditt lärosäte. Jag har aldrig känt att tentafrågorna vid LU skulle på något sätt ha varit i överkant detaljerade. Här målar vi med grova och tidlösa penslar.
5. Apropå den "juridiska metoden". Begreppet är svårfångat, men det är väl inte ett mer svårfångat begrepp än många andra. Ta t ex begreppet "rättskälla", som lite tillspetsat kan definieras som "en källa som anses vara en rättskälla(bland jurister)". Wow, snacka om cirkelresonemang. Ändå vet vi alla vad det betyder och har en känsla för det. Eller hur? Hur som helst så menar jag att kunskaperna på intet sätt är ytliga efter en genomgången utbildning, låt gå att jag än så länge bara är på termin 6 och kanske "skådar ljuset" på examensdagen...Nåväl, det torde väl vid det här laget stå klart att jag inte på något sätt anser att man kan göra en uppdelning i "metodlära" å ena sidan och "den gällande rätten" å andra sidan, allt går in i vartannat- det ena kan inte läras ut utan det andra.
6. Berätta gärna mer om din esoteriska metodlära, som du nu anser vara vägen till den sanna kunskapen om juridiken. Många är säkert spända på att få höra vad vi alla gått miste om, men som du insett!
7. Att kunna framföra ett budskap i tal och skrift är jättebra, men det är också bra att kunna använda kniv och gaffel. Vissa kunskaper måste en utbildning kunna förlita sig på att studenterna har, i annat fall så slår socialdarwinismen till och sållar agnarna från vetet...Det enda som är relevant beträffande juristprogrammet är att kunna omsätta den juridiska metoden i tal och skrift, inte att behärska tal och skrift, det förmodas vi alla ha lärt oss på grundskolan och gymnasiet.
8. Nej, jag tycker inte att utbildningen på något sätt är perfekt så som den är, men jag tror inte på att den rymmer några revolutionerande förändringar. Förvirrade och bisarra utbildningsmetoder betackar jag mig däremot för.
8. Apropå liberalism så vill jag inte kommentera det vidare, dels då det är fel forum och dels för att jag försöker vårda mitt språk och utelämna svordomar.