2013-12-21, 11:26
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Ursprungligen postat av Narkomat
Menar du att du har flera lägenheter som du inte hyr ut, som står tomma?

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
japp det menar jag, 2 står tomma, 4 är inte färdigbyggda ännu. Kommer att boka två till nyproduktion snart, avslöjar inte var ännu, men efter bokning.

När kan du sälja av dessa? Flera ännu ej färdigbyggda lägenheter som du lagt handpenning på och förbundit dig att betala slutlikvid på allt medan du räknar med att priserna ska fortsätta ticka uppåt?

Hur resonerade du när du gjorde den kalkylen?
2013-12-21, 11:59
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ursprungligen postat av Narkomat
Menar du att du har flera lägenheter som du inte hyr ut, som står tomma?

När kan du sälja av dessa? Flera ännu ej färdigbyggda lägenheter som du lagt handpenning på och förbundit dig att betala slutlikvid på allt medan du räknar med att priserna ska fortsätta ticka uppåt?

Hur resonerade du när du gjorde den kalkylen?

Det kanske spelar roll när man skriver det bindande avtalet?? Om man gör det ett år efter EJ-BINDANDE-BOKNING, och marknaden gått upp 13% under detta år, kanske risken inte är så svindlande idiot-hög som du försöker antyda?

Således, jag ligger mellan 10-17% plus på dessa i dagsläget, de ska säljas kommande 6 månaderna. Risken jag tagit är att marknaden fullständigt imploderar och faller -30% under de 6-9 månader mellan bindande avtal - försäljning. Då förlorar jag 1,2 miljoner på satsade 400.000, om marknaden är status quo kommande 6 månader tjänar jag 1,2 miljoner på satsade 400.000, jag tycker nog att oddsen är på min sida, ett plötsligt fall på -30% finns inte på kartan före juni 2014 medans chansen för status quo är ganska god anser jag.

Sammanfattningsvis ser det ut som jag gör 300% vinst på satsade pengar till väldigt låg risk. Att jag förlorar en administrativ bokningavgift på 5.000:- per lägenhet om man hoppar av bokning är småpotatis i sammanhanget.

.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-21 kl. 12:13.
2013-12-21, 12:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är detta inkonsekventa som en annan flashbackare har reagerat på.

Svenne, om jag kommer ihåg rätt, hade heller ingen vidare koll på vad den svenska bank-krisen kostade skattebetalarna (det var 65 miljarder av dåtidens penningvärde). Finns kanske många fler fel och underligheter från Svennes sida i den här tråden.

Beträffande FED och FEDs köp av obligationer, kanske Svenne-I-Banan vill förklara sig eller blir det goddag yxskaft och är det bättre att vi bara går vidare?

Nej men då kommer du ihåg helt fel, jag har gett referens till en utredning som visar att det staten t.o.m. gått ett antal miljoner plus på stödet till bankerna.

När det gäller stödköpen pekade jag på aktiebörsens reaktion.

.
2013-12-21, 12:16
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Det kanske spelar roll när man skriver det bindande avtalet?? Om man gör det ett år efter EJ-BINDANDE-BOKNING, och marknaden gått upp 13% under detta år, kanske risken inte är så svindlande idiot-hög som du försöker antyda?

Således, jag ligger mellan 10-17% plus på dessa i dagsläget, de ska säljas kommande 6 månaderna. Risken jag tagit är att marknaden fullständigt imploderar och faller -30% under de 6-9 månader mellan bindande avtal - försäljning. Då förlorar jag 1,2 miljoner på satsade 400.000, om marknaden är status quo kommande 6 månader tjänar jag 1,2 miljoner på satsade 400.000, jag tycker nog att oddsen är på min sida, ett plötsligt fall på -30% finns inte på kartan före juni 2014 medans chansen för status quo är ganska god anser jag.

Sammanfattningsvis ser det ut som jag gör 300% vinst på satsade pengar till väldigt låg risk.

Tack för redogörelsen och må lyckan stå den djärve bi! Jag tror heller inte på något 30% fall till Juni 2014.
2013-12-21, 12:22
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Tack för redogörelsen och må lyckan stå den djärve bi! Jag tror heller inte på något 30% fall till Juni 2014.
Jag kommer att redovisa affärerna här i tråden fortsättningsvis också, så intresserade kan följa. Jag tycker jag gjort en riktigt bra risk/reward-bedömning i detta fall, önskar jag kunde göra likadant på börsen.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-21 kl. 12:29.
2013-12-21, 12:26
Medlem
Citat:
Jag kommer att redovisa affärerna här i tråden fortsättningsvis också, så intresserade kan följa. Jag tycker jag gjort en riktigt bra riks/reward-bedömning i detta fall, önskar jag kunde göra likadant på börsen.

Svårt att göra bra affärer på en konstant stigande marknad.
2013-12-21, 12:29
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Utbud vecka 50, 2013:
Område Villor - förändring 1 år Bostadsrätter - förändring 1 år
Riket - 9,0% - 16,8%
Stockholms län - 20,4% - 30,0%
Skåne - 6,7% - 12,7%
Västra Götaland - 16,0% - 11,7%

(Källa: Hemnet)
Utbud villor
Områdesnamn Antal småhus till salu Förändring i % jämfört med dec 2012
Sverige 19109 -10,7

Utbudet december 2013 är alltså klart lägre än utbudet december 2012.

För mig innebär kombinationen av extremt lågt utbud och sjunkade priser att priset kommer sjunka än mer när utbudet stiger.

Citat:
Utbud vecka 50, 2013:
Område Villor - förändring 1 år Bostadsrätter - förändring 1 år
Riket - 9,0% - 16,8%
Stockholms län - 20,4% - 30,0%
Skåne - 6,7% - 12,7%
Västra Götaland - 16,0% - 11,7%

(Källa: Hemnet)
Utbud villor
Områdesnamn Antal småhus till salu Förändring i % jämfört med dec 2012
Sverige 19109 -10,7

Utbudet december 2013 är alltså klart lägre än utbudet december 2012.

För mig innebär kombinationen av extremt lågt utbud och sjunkade priser att priset kommer sjunka än mer när utbudet stiger.

Ja, om inte efterfrågan stiger samtidigt. Men jag håller med om att huspriserna utanför Stockholm är överprissatta och kommer att sjunka dramatiskt i pris. Man brukar säga att trycket på att bo i stan är stort, och att god kommunikation är viktigt. Man brukar också säga att det är ont om plats i Stockholm stad, vilket är helt sant. Men rör man sig en bra bit norr om stan eller en bra bit söder om den, så finns det gott om plats att bygga. De stora villakvarteren i Bromma är ju mitt i skogen, det är bara att bygga mer om det finns en efterfrågan.
2013-12-21, 12:30
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Du vet inte ens vad risk/reward-analys är, hahaha patetiskt. Jag tror min Sharpe-kvot är ca 2,2 i dessa affärer.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-21 kl. 12:37.
2013-12-21, 12:38
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws

Ditt uttalande speglar nog synen ganska väl på hur många ser på bostadsmarknaden idag. Att den stiger, konstant.
2013-12-21, 12:39
Medlem
Citat:
Du vet inte ens vad risk/reward-analys är, hahaha patetiskt. Jag tror min Sharpe-kvot är ca 2,2 i dessa affärer.

Vemfan är det som är patetiskt. Du tillför noll till debatten och bara sitter dag ut och in och skriver skit i denna tråd. Ingen förutom du själv tror på dina lögner.

Ne,j jag bor inte i hyresrätt.
2013-12-21, 12:49
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, om inte efterfrågan stiger samtidigt. Men jag håller med om att huspriserna utanför Stockholm är överprissatta och kommer att sjunka dramatiskt i pris. Man brukar säga att trycket på att bo i stan är stort, och att god kommunikation är viktigt. Man brukar också säga att det är ont om plats i Stockholm stad, vilket är helt sant. Men rör man sig en bra bit norr om stan eller en bra bit söder om den, så finns det gott om plats att bygga. De stora villakvarteren i Bromma är ju mitt i skogen, det är bara att bygga mer om det finns en efterfrågan.

Att det inte byggs mer är ett starkt tecken på att byggbolagen tvekar. Trots att räntorna är rekordlåga är osäkerheten på fem års sikt väldigt stor.
2013-12-21, 12:58
Medlem
nilosands avatar
Svenska bostadspriser är en solklart bubbla, priserna och skulderna växer flera gånger fortare än den underliggande ekonomin, löner och BNP hänger inte med. Förmågan att sköta lånen minskar ständigt. Du behöver inte vara superintelligent för att se detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in