2013-12-19, 21:07
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceitis
Hej alla!

Är det någon som har koll på antagningsprocessen för IB internships/jobb (är främst intresserad av ER och PE men all info uppskattas) här i Sverige? Jag förstår att toppbetyg krävs, men innebär det enbart A:n eller kan något B och C accepteras om de gillar resten av CV't? Kan till exempel relevanta extrajobb samt andra EC's väga upp att man inte fått A på varenda tenta?

Tack på förhand!

MVH

Du behöver inte ha A, B eller C i allt för att få ett sådant jobb i Sverige. Du behöver inte heller ha pluggat på HHS. Det är hur du presenterar dig och det du visar (dina kunskaper och ditt driv) under antagningsprocessen som är absolut avgörande. Det svåra är att komma till intervju, men när du väl är där så är det endast intrycket du ger som avgör.

Extrajobb under studietiden är alltid(oftast) mer avgörande än om du har A och B i allt.

Processen är givetvis olika beroende på vilken bank du söker. Men oftast får du utföra en del uppgifter som är ER-relaterade (ifall du söker ER).
Senast redigerad av WACC 2013-12-19 kl. 21:13.
Citera
2013-12-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Du behöver inte ha A, B eller C i allt för att få ett sådant jobb i Sverige. Du behöver inte heller ha pluggat på HHS. Det är hur du presenterar dig och det du visar (dina kunskaper och ditt driv) under antagningsprocessen som är absolut avgörande. Det svåra är att komma till intervju, men när du väl är där så är det endast intrycket du ger som avgör.

Extrajobb under studietiden är alltid(oftast) mer avgörande än om du har A och B i allt.

Processen är givetvis olika beroende på vilken bank du söker. Men oftast får du utföra en del uppgifter som är ER-relaterade (ifall du söker ER).

Tack så mycket för ditt svar! Har du något tips på en ovanlig merit som skulle kunna vara intressant? Jag har funderat på att söka till GMU (grundläggande militär utbildning). Det är den nya motsvarigheten till lumpen, som inte finns längre. Jag skulle givetvis inte göra det enbart på grund av att det ser bra ut på cv't, men om det nu hjälper så gör det ju inget.
Citera
2013-12-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Självklart är det inte kört för att du har ett C eller två. Relevanta extrajobb förutsätts så du kan heller inte väga upp bristen på sånna genom att spika alla tentor.

Tack för hjälpen!
Citera
2013-12-19, 22:53
Medlem
Jag arbetar på en investmentbank och är även delaktig när det kommer till rekrytering.
Det du vill belysa i din ansöken är ett gediget och genuint intresse för finanbranschen.

Det kan du t.ex göra genom relevant extrajobb, deltagande i finansföreningar samt privat värdepappershandlande. Många, inklusive undertecknad, läser en del om handel och värdering på fritiden.

Att göra GMU fyller nog ingen större funktion och det finns MYCKET bättre saker (se ovan) om man ser till hur mycket tid det tar.

Betygen är en del av helheten men vad ska man säga, vissa arbetsgivare lägger större vikt vid dem än andra
Citera
2013-12-20, 05:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Jag arbetar på en investmentbank och är även delaktig när det kommer till rekrytering.
Det du vill belysa i din ansöken är ett gediget och genuint intresse för finanbranschen.

Det kan du t.ex göra genom relevant extrajobb, deltagande i finansföreningar samt privat värdepappershandlande. Många, inklusive undertecknad, läser en del om handel och värdering på fritiden.

Att göra GMU fyller nog ingen större funktion och det finns MYCKET bättre saker (se ovan) om man ser till hur mycket tid det tar.

Betygen är en del av helheten men vad ska man säga, vissa arbetsgivare lägger större vikt vid dem än andra

Blir alltid lika förvånad över hur imponerade rekryterarna blir av att man kan lite saker utöver det man lär sig i skolan. Alltid lika roligt att se i intervjuaren skina upp som en sol när man börjar prata lite om varför norska statsobligationer kommer stiga/falla eller någon annat medelnischat ämne.
Citera
2013-12-20, 05:47
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceitis
Tack så mycket för ditt svar! Har du något tips på en ovanlig merit som skulle kunna vara intressant? Jag har funderat på att söka till GMU (grundläggande militär utbildning). Det är den nya motsvarigheten till lumpen, som inte finns längre. Jag skulle givetvis inte göra det enbart på grund av att det ser bra ut på cv't, men om det nu hjälper så gör det ju inget.

Värnplikt/GMU kan vara en bra grej, framförallt nuförtiden eftersom att det är så få som genomför det. Jag har själv gjort "gamla" värnplikten och någon gång när jag under studietiden sökte internship "connectade" jag på så sätt med den som intervjuade mig. Men det beror ju helt på om den som intervjuar själv varit exempelvis Norrlandsjägare eller medlem i Svenska Pacifistföreningen.

Ekonomirelaterade intressen och aktiviteter slår troligtvis högre. Men visst, militärutbildning idag visar att du är en av få som glidit igenom testerna till det. Det lär vara bättre än att ha ett sabbatsår i Australien som en plump i CVt. Det sticker ut bland unga idag. Varför inte satsa på båda delarna, som jag?
Citera
2013-12-20, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Värnplikt/GMU kan vara en bra grej, framförallt nuförtiden eftersom att det är så få som genomför det. Jag har själv gjort "gamla" värnplikten och någon gång när jag under studietiden sökte internship "connectade" jag på så sätt med den som intervjuade mig. Men det beror ju helt på om den som intervjuar själv varit exempelvis Norrlandsjägare eller medlem i Svenska Pacifistföreningen.

Ekonomirelaterade intressen och aktiviteter slår troligtvis högre. Men visst, militärutbildning idag visar att du är en av få som glidit igenom testerna till det. Det lär vara bättre än att ha ett sabbatsår i Australien som en plump i CVt. Det sticker ut bland unga idag. Varför inte satsa på båda delarna, som jag?

Det var precis det jag hade tänkt! Sedan i somras handlar jag en del med aktier, försöker lära mig mer om det hela tiden. Utöver det har jag gått kurserna om optioner, derivat mm unga aktiesparare håller i.
Tack så mycket för hjälpen alla!
Citera
2013-12-20, 19:17
Medlem
Jyckees avatar
Är det någon här som haft telefonintervju för spring week för Credit Suisse? Antingen detta år eller förut
Citera
2013-12-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Kan väl ta en som jag fick på min senaste intervju: "Two russian guys play roulette and put two bullets in two consecutive chambers. The first russian spins and fires, he survives. The second guy now have the option to spin or right away, what should he do?"
.

Är den seriöst så enkel? 50% risk att det är en kula i nästa om han väljer right away. säg att det finns 6 kulplatser, då är det 20% att träffa, alltså ska han spinna vidare.
Citera
2013-12-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Är det någon här som haft telefonintervju för spring week för Credit Suisse? Antingen detta år eller förut
Yes
Citera
2013-12-21, 01:32
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Är den seriöst så enkel? 50% risk att det är en kula i nästa om han väljer right away. säg att det finns 6 kulplatser, då är det 20% att träffa, alltså ska han spinna vidare.

Du har fel, försök igen.
Citera
2013-12-21, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Du har fel, försök igen.

Ok, jag som inte läste frågan korrekt(kollade upp svaret), jag förstod inte att de skulle hålla på och köra och turas om, jag trodde att han bara skulle köra en gång och sen var det klart. Då blir det mer huvudmatte då man måste summera sannolikheter etc....Ganska simpel sannolikhetsaddering, men jag antar att svårigheten kommer i att göra det på tid och genom huvudräkning som då helt klart är korttidsminnekrävande.
Senast redigerad av tesaurus 2013-12-21 kl. 02:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in