Citat:
Ursprungligen postat av
tesaurus
Ok, jag som inte läste frågan korrekt(kollade upp svaret), jag förstod inte att de skulle hålla på och köra och turas om, jag trodde att han bara skulle köra en gång och sen var det klart. Då blir det mer huvudmatte då man måste summera sannolikheter etc....Ganska simpel sannolikhetsaddering, men jag antar att svårigheten kommer i att göra det på tid och genom huvudräkning som då helt klart är korttidsminnekrävande.
Det är lätt, du vet 33% om man spinner. Om man inte spinner vet du en ruta är veck, så först 2/5 = 40%, MEN, eftersom kulorna ligger bredvid varandra så återstår bara 1 kula, alltså 1/4=25%. Det är enklare att se om man har papper, killen som intervjuade mig var schysst och lät mig använda papper.
Kolla på Wilmott.com, med 90 % kommer din intervjufråga ha diskuterats där. Har dock en kompis som pluggade in över hundra st inför en intervju som algoritmtrader, han fick dock inte en enda...
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Om vi bortser från att det var fel svar ska du svara på frågan sekunden efter du redogjort hur tyska CDSer påverkas av att fed drar ner på obligationsköpen samtidigt som personen som ställer frågan är sanslöst ointresserad av dig.
Det är stor skillnad på att sitta framför datorn och tänka ut rätt svar och att faktiskt sitta mittemot en bitter MD.
Inte nödvändigtvis för kvant/traderpositioner, då får man ofta ett gäng brainteasers med uppföljningsfrågor och ganska trevliga om än tråkiga intervjuare. Inom IB är det kanske annorlunda dock.