2012-02-06, 09:50
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Pilsnerkorven, nice att du börjat jobba, vad blev det till slut? Kommer ihåg att vi sökte jobb i samma veva.

Jag hamnade via (flickvännens) familjekontakter på ett litet, nystartat, men kollektivt fruktansvärt erfaret prophus.

Hursomhelst, för tillfället tradar jag huvudsakligen Euribor, Sterling, Eurodollars och tyskarna.
Citera
2012-02-06, 19:53
Medlem
Hobocops avatar
Om man pluggar ekonomi vilka kunskaper efterfrågas hos ngn BB bank front office? ska man rikta in sig på företagsekonomi, statistik eller nationalekonomi t.ex.?
Citera
2012-02-06, 22:30
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Aekei: Jo det har du rätt i, swap-marknaden är ju generellt likvid. Nu är ute på lite tunn is, men jag skulle ändå säga att FX-marknaden är betydligt mer likvid (alltså MM-segmentet av swap-kurvan) än FI-delen av swapkurvan (1 år längre).

Sen som jag förstått det har man kommit mycket längre i algo/elektronisk-handel av FX än man gjort inom Fixed Income, det var mest det jag baserade mitt uttalande på.

Finns det mer vatten i Atlanten eller Stilla Havet? Det spelar ingen roll i det här sammanhanget, jag tror det finns tillräckligt med likviditet inom både FX och IRS för att bygga modeller som inte behöver ta stor hänsyn till market impact. Vanilla USD swaps handlas 3bps bid-offer och EUR swaps 4bps. Visserligen gör PV01 en stor skillnad på de längre kontrakten men du kan fortfarande enkelt slänga ut en miljard USD utan att någon märker. Jag tror att de tekniska aspekterna av FX-trading gör det till en bättre produkt att handla elektroniskt än räntor.

PS. ZeroHedge har en intressant artikel i hur ett CDS index handlas, ett bra exempel på en marknad som har dålig likviditet:

http://www.zerohedge.com/news/everything-you-wanted-know-about-credit-trading-were-afraid-ask
Senast redigerad av Aekei 2012-02-06 kl. 22:34.
Citera
2012-02-07, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Finns det mer vatten i Atlanten eller Stilla Havet? Det spelar ingen roll i det här sammanhanget, jag tror det finns tillräckligt med likviditet inom både FX och IRS för att bygga modeller som inte behöver ta stor hänsyn till market impact. Vanilla USD swaps handlas 3bps bid-offer och EUR swaps 4bps. Visserligen gör PV01 en stor skillnad på de längre kontrakten men du kan fortfarande enkelt slänga ut en miljard USD utan att någon märker. Jag tror att de tekniska aspekterna av FX-trading gör det till en bättre produkt att handla elektroniskt än räntor.

PS. ZeroHedge har en intressant artikel i hur ett CDS index handlas, ett bra exempel på en marknad som har dålig likviditet:

http://www.zerohedge.com/news/everything-you-wanted-know-about-credit-trading-were-afraid-ask

Som du själv säger, spreadarna är "stora". Kul artikel! Jag jobbade främst mot vår kredittrading-desk innan jag flyttade till Hongkong.
Citera
2012-02-08, 23:52
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobocop
Om man pluggar ekonomi vilka kunskaper efterfrågas hos ngn BB bank front office? ska man rikta in sig på företagsekonomi, statistik eller nationalekonomi t.ex.?

Front office som i IBD (M&A) eller Markets?

Företagsekonomi (redovisning) är garanterat det mest relevanta om du vill jobba corp fin/M&A, medan mer kvantitativa studier och även nationalekonomi generellt sätt lämpar sig bättre för markets.
Citera
2012-02-09, 16:17
Medlem
Hobocops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altman

Företagsekonomi (redovisning) är garanterat det mest relevanta om du vill jobba corp fin/M&A, medan mer kvantitativa studier och även nationalekonomi generellt sätt lämpar sig bättre för markets.

Hörde någonstans att stora delar av front office uppskattar gedigna mattekunskaper, men detta är alltså mest inom Capital markets? Tänkte att med statistik och Nek kan man nischa in sig och därmed bli intressant även i IBD.
Citera
2012-02-10, 15:20
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Hörde någonstans att stora delar av front office uppskattar gedigna mattekunskaper, men detta är alltså mest inom Capital markets? Tänkte att med statistik och Nek kan man nischa in sig och därmed bli intressant även i IBD.

Korrekt. Självklart uppskattas det även inom IBD/M&A, men arbetet kräver egentligen inga extrema mattekunskaper.
Citera
2012-02-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altman

Skulle strängt vilja flika in att redovisning är en accepterad inriktning, medan finansiering är den garanterat mest relevanta inriktningen.

Gäller såväl i Sverige (LarC: Enskilda, Nordea, ABG - samt MidC: PwC, Avantus, KSA) som på internationell basis (Blackstone, BC, GS).

Citat:

M&A: Huvudräkning kan vara nyttigt på möten. Förståelse - multipel samt nyckeltal.
Thats it.
(På papper/intervjuer är det dock alltid uppskattat med ett mattesnille. Dont ask why.)
Citera
2012-02-16, 13:43
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB-banker
Skulle strängt vilja flika in att redovisning är en accepterad inriktning, medan finansiering är den garanterat mest relevanta inriktningen.

Gäller såväl i Sverige (LarC: Enskilda, Nordea, ABG - samt MidC: PwC, Avantus, KSA) som på internationell basis (Blackstone, BC, GS).

I min utbildning är redovisning & finansiering samma program, därav ordvalet, men givetvis är en degree i "finance" mer relevant (låter bättre) än "accounting".

PS. Varför namedroppar du storbanker, revisionsfirmor, M&A-boutiquer och megafunds?
Citera
2012-02-16, 18:51
Medlem
Dest88s avatar
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204062704577223623824944472.html?m od=WSJ_hp_us_mostpop_read
Citera
2012-03-22, 20:58
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
Jag går sista året på gymnasiet och har under en lång tid funderat mycket bl.a. på investment banking. Dock av det jag läst verkar det som ett nästintill omänskligt jobb. Jag tränar väldigt mycket och det är mer eller mindre ett måste för min existens dessutom värdesätter en viss fritid. Därför frågar jag nu om det finns någon typ av jobb inom finans/investment-banking som har arbetstider man kan klara av, inget 100 % men samtidigt inte mycket mer än 150%, alltså inte långt över 60 timmar per vecka. Vilka olika möjligheter har man då, hade varit mycket tacksam om någon kunnat besvara mina spörsmål. Tack på förhand!

Ungefär det här jag talar om. Detta passar inte MIG.
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204062704577223623824944472.html?m od=WSJ_hp_us_mostpop_read

Jag måste sova i alla fall minst 6-7 timmar, träna o.s.v. för att må bra. Samtidigt är jag otroligt stark i karaktär och i min tro, således skulle jag nog aldrig utveckla psykiska problem. Om det helt enkelt inte skulle gå att kombinera ett liv inom IB med min livssyn skulle jag verkligen inte slita ut mig och vika mig för någon annan! Jag är mycket principfast och kommer hålla stenhårt på det jag tror på. Då är det mer troligt att de efter några månader helt enkelt skulle avskeda mig eftersom jag bara jobbar 70 & av timmarna jämfört med andra IBare som tydligen arbetar 100 h/vecka i 5 år (och utvecklar garava problem, ohälsa och beroenden på kuppen). Men för att inte glida ifrån finns det jobb inom IB (el. annan typ av finansjobb) där man kan jobba ca 60 timmar i veckan, tjäna bra och ha en prestigefull karriär så att jag samtidigt kan ha tid att träna, sova ordentligt, besöka kyrkan och samtidigt leva lite?
Senast redigerad av C0ldWaT3R 2012-03-22 kl. 21:14.
Citera
2012-03-23, 04:20
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0ldWaT3R
Detta passar inte MIG.

Här har du svaret på frågan. Med den inställningen känns det inte som du har några framtidsutsikter inom området.

Frågan är varför du är intresserad om du ändå vet att du inte är villig att erbjuda/offra det som krävs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in