2023-12-18, 01:53
Avslutad
Tjena!
Har börjat fundera lite på sommarjobb/extrajobb för att få ett steg in i bankvärlden, innan jag förhoppningsvis börjar på hhs till hösten. Vilka jobb kan tänkas vara relevanta, som kan visa att jag har lite intresse för finans och som sedan kan vara användbart då jag kommer söka SW och därefter summer internship? Jag har funderat lite på kundtjänstjobb. Finns det något bättre jobb jag skulle kunna få på en bank, alternativt något helt annat som kan vara till fördel senare, typ som säljare?
Tacksam för svar.
Citera
2023-12-18, 10:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Tjena!
Har börjat fundera lite på sommarjobb/extrajobb för att få ett steg in i bankvärlden, innan jag förhoppningsvis börjar på hhs till hösten. Vilka jobb kan tänkas vara relevanta, som kan visa att jag har lite intresse för finans och som sedan kan vara användbart då jag kommer söka SW och därefter summer internship? Jag har funderat lite på kundtjänstjobb. Finns det något bättre jobb jag skulle kunna få på en bank, alternativt något helt annat som kan vara till fördel senare, typ som säljare?
Tacksam för svar.

Om du inte påbörjat studierna är det nog kundtjänst du får hålla dig till, detta är förstås en bra inkörsport för att senare söka internships. Säljare är i praktiken telefonförsäljare ("mötesbokare") så det är inte ett särskilt kvalificerat jobb.
Citera
2023-12-19, 09:23
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Tjena!
Tacksam för svar.

Sälj, bokföring och allt som ger dig stresstålig i ditt CV.
Citera
2023-12-29, 17:13
Medlem
Vad ligger ingångslön på för full-time hos Nordea/SEB/ABG Sundal Collier nuförtiden? Base + bonus
Citera
2024-01-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Vad ligger ingångslön på för full-time hos Nordea/SEB/ABG Sundal Collier nuförtiden? Base + bonus

Någon som har koll eller info?

Sitter nämligen och velar på om jag ska tacka ja till min plats på SSE Master i Finans eller tacka ja till heltidsjobb. Studier vore intressant, men samtidigt känns det som att man gör det för sakens skull om man har ett bra full time offer redan.
Citera
2024-01-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Någon som har koll eller info?

Sitter nämligen och velar på om jag ska tacka ja till min plats på SSE Master i Finans eller tacka ja till heltidsjobb. Studier vore intressant, men samtidigt känns det som att man gör det för sakens skull om man har ett bra full time offer redan.

Vart har du tagit din kandidat & vad för typ av offer har du fått? (Alltså typ av jobb samt comp)

Edit: Jag har precis samma fundering som du själv.
Senast redigerad av GrischarN 2024-01-08 kl. 22:25.
Citera
2024-01-17, 11:23
Medlem
SithLordGrogus avatar
Hörni, jag får Max ett c på tentan jag nyss gjorde, har 3 B utöver det. Är det kört för mig nu, gällande investment banking?
Citera
2024-01-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithLordGrogu
Hörni, jag får Max ett c på tentan jag nyss gjorde, har 3 B utöver det. Är det kört för mig nu, gällande investment banking?

Betygen kan göra vägen längre eller kortare men i slutändan når man långt om man är lämpad för det - med allt vad det innebär.
Betygen i sig har ringa betydelse för hur duktig investmentbanker du kommer bli och detta vet en arbetsgivare, betygen används dock som en indikator på hur ambitiös och intelligent du är och därmed hur lämpad du är för jobbet.

Detta enligt min förståelse för branschen som absolut inte behöver vara facit.

Ser du till att du får resten A så kommer betygen inte vara det som sätter stopp för en eventuell framtida karriär som investmentbanker.
Citera
2024-01-24, 14:11
Medlem
SithLordGrogus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Betygen kan göra vägen längre eller kortare men i slutändan når man långt om man är lämpad för det - med allt vad det innebär.
Betygen i sig har ringa betydelse för hur duktig investmentbanker du kommer bli och detta vet en arbetsgivare, betygen används dock som en indikator på hur ambitiös och intelligent du är och därmed hur lämpad du är för jobbet.

Detta enligt min förståelse för branschen som absolut inte behöver vara facit.

Ser du till att du får resten A så kommer betygen inte vara det som sätter stopp för en eventuell framtida karriär som investmentbanker.

Tack för svaret. Tror det är positivt att jag fick ett sämre betyg (blev ett D). Även om det skulle förstöra mina chanser till ett IB jobb, så fick jag ett litet uppvaknande att jag borde studera mer. Gled genom gymnasiet (inte för att skryta, även om det låter så), så behöver nog arbeta på min studieteknik och disciplin. En läxa lärd, om jag ska se det positivt...
Citera
2024-01-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithLordGrogu
Tack för svaret. Tror det är positivt att jag fick ett sämre betyg (blev ett D). Även om det skulle förstöra mina chanser till ett IB jobb, så fick jag ett litet uppvaknande att jag borde studera mer. Gled genom gymnasiet (inte för att skryta, även om det låter så), så behöver nog arbeta på min studieteknik och disciplin. En läxa lärd, om jag ska se det positivt...

Du är inte körd. Kämpa på och försök landa B och A i framtida kurser, det är det enda du kan göra.

Hur går det med meriter vid sidan av studierna? Detta är som tidigare nämnt det viktigaste.
Citera
2024-01-25, 12:50
Medlem
Om det ligger ute flera internship positioner från samma bank, fast för olika avdelningar inom IB, t.ex. en för corp, en för debts, en för hållbarhet osv.

Skadar det att söka de alla eller fler än en? Kan de ens se det eller är det helt olika personer som granskar för de olika avdelningarna? Kommer man tolkas som osäker och att det istället är bättre att söka bara en position så att man ökar chansen för just den?
Citera
2024-01-29, 21:41
Medlem
SithLordGrogus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CertainRomance
Du är inte körd. Kämpa på och försök landa B och A i framtida kurser, det är det enda du kan göra.

Hur går det med meriter vid sidan av studierna? Detta är som tidigare nämnt det viktigaste.

Tack för uppmuntran. Kikade på vad jag rimligen kan få i betygsnitt från och med nu. Det visade sig att 4,6 - 4,7 (3,6 - 3,7) är det högsta jag kan åstadkomma nu. Från min förståelse är det en "first" inom det engelska systemet, men ser man till USA så verkar det vara på gränsen för investment banking.

Funderar på att börja frikursa istället. Alternativt läsa någon kurs på deltid så jag kan ta ut en annan examen, där mitt d inte syns.

Om jag läser 45 hp nästa termin samt terminen efter det, så kan jag ta ut en ekonomie examen istället. Således borde jag kunna få upp betygsnittet igen. Jag behöver dock läsa 45 hp två terminer framgent för att inte ta ut min examen om för lång tid. Vad tycker du om denna idé?

Annars kan jag försöka komma in på en master och således söka mig in mot IB medelst den?

Om det dock är som du säger, att sociala skills är viktigare än betyg så oroar jag mig inte allt för mycket. MEN som jag förstått det så är det betygen som ger mig intervjun, och om jag inte får intervjun så spelar ju inte mina sociala skills någon roll i vilket fall...

Det har också uppenbarat sig för mig att jag har två kontakter inom IB, dessa kanske kan hjälpa mig med ansökan? Eller iallafall lägga in ett gott ord.

Och så den sista tanken. Kommer min erfarenhet från lumpen (jägarsoldat) väga upp för de mediokra betygen på något sätt? Eller kan jag bara glömma bort det militära helt och hållet?

Ursäkta att jag skriver mycket text, försöker bara reda ut mina tankar. Högg i hjärtat när jag fick det där d:et Tyvärr så missade jag att studera till den sista delen av tentan helt och hållet. Detta var en stor miss då det var sista delen som innehåll de flesta poängen. Aja, får skylla mig själv.

Jag fokuserar på kåren istället för jobb just nu. Funderar dock på att hoppa av och istället söka mig till något jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in