2013-12-20, 14:17
Medlem
burberrys avatar
Detta kanske är lite OT. En del Bonnieranställda är inte glada för julklappen som de har fått av koncernen. De fick ett julkort med en bild på en neger samt text; 500 kr skulle gå välgörande ändamål till Afrika. En liten fågel viskade i mitt öra. Att anställda muttrade rätt mycket över julklappen. Någon sade visst att denne hade blivit mycket gladare om de inte hade fått någon julklapp alls än ett kort på en neger.
Citera
2013-12-20, 14:24
Medlem
Tidningsdöden är kanske där, jag är inte tillräckligt insatt i det. Men min tanke som jag tänkte framföra är att tidningar säljer de nyheter som säljer.

Just nu kan man kanske påstå att tidningarna säljer på upprördhet? De säljer mer om de kan vinkla och presentera nyheter så att ingen kan låta bli läsa dem? Upprörda läsare är mer lönsamma än de som inte bryr sig om nyheten.

Jag menar att ironiskt nog så är det alla som läser artiklarna och blir upprörda av dem och känner massmedia ljuger och vinklar, som håller tidningarna vid liv.

Givetvis har det någonstans spårat ur helt. Jag tror att problemet i botten vilar mot en reklamfinansierad massmedia, dvs fokus ligger på att få reklamintäkter snarare än att bedriva journalistik och att skandalfokuserade nyheter bättre triggar läsarna att läsa.

Vi har på det sättet oss själva att skylla.
Citera
2013-12-20, 16:26
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Detta kanske är lite OT. En del Bonnieranställda är inte glada för julklappen som de har fått av koncernen. De fick ett julkort med en bild på en neger samt text; 500 kr skulle gå välgörande ändamål till Afrika. En liten fågel viskade i mitt öra. Att anställda muttrade rätt mycket över julklappen. Någon sade visst att denne hade blivit mycket gladare om de inte hade fått någon julklapp alls än ett kort på en neger.

Fick dom detta som uppskattning för ett års arbete? Det är ju egentligen inte lite fräckt av arbetsgivaren. Men det är troligen bara ett steg i den förnedring som fortsatt anställda får vara med om.

Tur man inte är där.
Citera
2013-12-20, 20:11
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Att tidningarna är på väg mot avgrunden beror dock främst på ett teknologiskifte, inte dåligt underbyggd propaganda.
Du har väl rätt så på sätt att redaktioner likt dem vi har idag kommer behöva bantas oerhört under 2014, men det är fortfarande en kris för en hatjournalist har samma förtroende som dem de predikar om. Det är en betydligt större kris än endast ett problem med pengar för om det behövdes en miljard skulle staten sjuta till det, men får de inget för pengarna finns det ingen anleding att betala ut dem. Tråden handlar om pappersprodukten men på mina resor har jag sett folk läsa tidningar på stan, inte metro utan riktiga tidningar. Det är inget jag sett i Sverige utan där kastar någon blaskan under armen och går vidare. Fundera på hur det var för 10 år sedan...

För er som lever i en bubbla om att Sverige är IT-bäst i världen kan jag berätta att IT infrastrukturen i de flesta länder jag rest i har varit extremt bra, free-WIFI är mer en standard överallt så något måste skilja oss från dem, min gissning är att blaskorna av slentrian tas och man egentligen inte tänk läsa dem. Beteendet kommer nog inte fortsätta.
Citera
2013-12-20, 21:14
Medlem
Tokfaans avatar
Så här i stundande juletid så känner jag mig nödgad att tipsa om juleglädjen i forat nästgårds, där de skojar friskt med flertalet lokalblaskor - som inte ens orkar göra en enkel faktakoll även fast mejladress och telefonnummer till SVTs presschef är tydligt angivet i pressmeddelandet: (FB) Fejkmail till tidningsredaktioner.

@Bullen: jag finner detta upprörande, kan du förklara vad som har gått fel i den svenska kvalitetsjournalistiken!
Citera
2013-12-20, 22:18
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
2013 var ett bra år för den här tråden.

Låt oss glädjas över att 2014 kommer att bli än bättre.
Citera
2013-12-21, 23:47
Medlem
Redan nu gör Journalistförbundet ett sorts bokslut av år 2013, och resultatet förskräcker då det visar sig att minst 398 redaktionella tjänster har försvunnit på svenska dagstidningar sedan årsskiftet. Minst 38 lokalredaktioner/lokalkontor har stängts.

Kartläggningen slår dessutom hål i myten om att "framtiden finns i det lokala". I praktiken ser det helt annorlunda ut där antalet journalistjobb nu snabbt minskar på alla fronter.

De krympande resurserna gäller inte bara på landsbygden, utan i hög grad också i storstäderna. Svenska Dagbladet lyfts fram som ett skräckexempel där det inte längre finns någon reporter som särskilt bevakar lokalpolitik eller stadsbyggnadsfrågor i Stockholm.

Om 2013 var ett dödens år för dagstidningsjournalistiken - vad är då att vänta av år 2014?

http://journalisten.se/nyheter/398-jobb-borta-i-ar-minst
Citera
2013-12-22, 09:38
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Redan nu gör Journalistförbundet ett sorts bokslut av år 2013, och resultatet förskräcker då det visar sig att minst 398 redaktionella tjänster har försvunnit på svenska dagstidningar sedan årsskiftet. Minst 38 lokalredaktioner/lokalkontor har stängts.

Kartläggningen slår dessutom hål i myten om att "framtiden finns i det lokala". I praktiken ser det helt annorlunda ut där antalet journalistjobb nu snabbt minskar på alla fronter.

De krympande resurserna gäller inte bara på landsbygden, utan i hög grad också i storstäderna. Svenska Dagbladet lyfts fram som ett skräckexempel där det inte längre finns någon reporter som särskilt bevakar lokalpolitik eller stadsbyggnadsfrågor i Stockholm.

Om 2013 var ett dödens år för dagstidningsjournalistiken - vad är då att vänta av år 2014?

http://journalisten.se/nyheter/398-jobb-borta-i-ar-minst
Du måste tänka på att Journalistförbundet inte har ett intresse av att se någon nyhetsförmedling utan vill se sina medlemmar anställda på en redaktion där de sitter och ljuger hela dagen. Tvärt emot vad kartläggningen säger så finns det en framtid för journalistik på lokal nivå, problemet för Journalistförbundet är att deras medlemmar knappast kommer att stå för detta. Skulle någon på Gotland starta en sajt som hetter Händer på Gotland och bedrivalite hederlig journalistik är jag övertygad om att denna skulle kunna leva på det, möjligen två stycken. Troligen skullede även ha mölighet att ge ut en endagstidning för dem som vill ha. Problemet är bara att det knappast kommer att röra sig om en redaktion bestående av 10 medlemmar ur Journalistförbundet som åker runt och åsiktsregistrerar Gotlänningarna, det vill ingen betala för.

Framtiden är här och i den finns det inte plats för de overhead kostnader en ljugmedia redaktion dras med, Journalistförbundet vet detta men vill inte erkänna för sina medlemmar att de är usla journalister. Istället drar de upp en massa statistik och flum om framtiden som är till för att trösta dem. Lite i klass med vad en tränare berättar för ett knattelag som förlorat tvåsiffrigt mot ett annat lag, bortförklarigar, tröst och ett förnekande av misslyckadet. Krisen för ljugmedia är betydligt djupare än att bara handla om förändrade vanor hos läsaren. Nymedia skulle knappast växa så kraftigt om detta var fallet, förtroendet för harjournalisterna är obefintligt idag och de enda som har förtroende för dem är de själva och dem vars ärenden de går, de senare börjar tappa tron på att hatjournalisternakan leverera och kommer snart dra undan mattan för dem.
Citera
2013-12-22, 10:00
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du måste tänka på att Journalistförbundet inte har ett intresse av att se någon nyhetsförmedling utan vill se sina medlemmar anställda på en redaktion där de sitter och ljuger hela dagen. Tvärt emot vad kartläggningen säger så finns det en framtid för journalistik på lokal nivå, problemet för Journalistförbundet är att deras medlemmar knappast kommer att stå för detta. Skulle någon på Gotland starta en sajt som hetter Händer på Gotland och bedrivalite hederlig journalistik är jag övertygad om att denna skulle kunna leva på det, möjligen två stycken. Troligen skullede även ha mölighet att ge ut en endagstidning för dem som vill ha. Problemet är bara att det knappast kommer att röra sig om en redaktion bestående av 10 medlemmar ur Journalistförbundet som åker runt och åsiktsregistrerar Gotlänningarna, det vill ingen betala för.

Framtiden är här och i den finns det inte plats för de overhead kostnader en ljugmedia redaktion dras med, Journalistförbundet vet detta men vill inte erkänna för sina medlemmar att de är usla journalister. Istället drar de upp en massa statistik och flum om framtiden som är till för att trösta dem. Lite i klass med vad en tränare berättar för ett knattelag som förlorat tvåsiffrigt mot ett annat lag, bortförklarigar, tröst och ett förnekande av misslyckadet. Krisen för ljugmedia är betydligt djupare än att bara handla om förändrade vanor hos läsaren. Nymedia skulle knappast växa så kraftigt om detta var fallet, förtroendet för harjournalisterna är obefintligt idag och de enda som har förtroende för dem är de själva och dem vars ärenden de går, de senare börjar tappa tron på att hatjournalisternakan leverera och kommer snart dra undan mattan för dem.
Shit, vad har du för lokaltidning!? Där jag bor finns det tre lokaltidningar och alla kännetecknas av just småskalig lokalrapportering typ ditt exempel "Händer på Gotland". Det närmsta man kommer storstadsbaserad MSM är de patetiska reportagen där någon invandrare lyfts fram som en hjälte för att han lyckats öppna ännu en korvkiosk. I övrigt är det knattelagen och det bortsprungna katterna som dominerar måste jag säga.
Citera
2013-12-22, 10:24
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Shit, vad har du för lokaltidning!? Där jag bor finns det tre lokaltidningar och alla kännetecknas av just småskalig lokalrapportering typ ditt exempel "Händer på Gotland". Det närmsta man kommer storstadsbaserad MSM är de patetiska reportagen där någon invandrare lyfts fram som en hjälte för att han lyckats öppna ännu en korvkiosk. I övrigt är det knattelagen och det bortsprungna katterna som dominerar måste jag säga.
... och det är dessa du kommer se överleva, inte med lika stor redaktion som idag men som jag skrivit bryr sig inte Journalistförbundet om att nyheter rapporteras ellerhur detta sker. Deras intresse är att medlemmar har en trygg anställning där de kan slappa hela dagen utan krav från någon. Själva tanken att du skall ha en redaktion i storleken av den Expressen har och ges den låga kvalité på nyhetsraporteringen som vi får är skrattretande. Det finns ingen annan branch där deltagare är så verklighetsfrånvarande som just media, de ser sig själva som någon naturkraft som måste finnas. Jämför du med en restaurang så har de rationaliserat sig med hjälp av teknik medan ljugmedia kört på som om de levde kvar i 60 talet när man var high-tech om man hade en vevräknare från Facit.

Folk suger efter nyheter och de är beredda att betala för dessa, tanken att man skall betala mer än 5 kronor för ljugmedias blaskor är verklighetsfrånvarande och man ser därför en fallande upplaga. En "Händer på Gotland" tidning skulle givetvis inte ha en redaktion på 20 pers som drar benen efter sig och anklagar läsarna för att vara rasister och kvinnohatare utan skriva om sådant folk bryr sig om. Må vara att det är bortsprugna katter, vattenläcka på ett dagis och lite annat i den klassen. Det kommer att finnas plats i en sådan tidning för att bevaka vad kommunen och till viss del landstinget har för sig och troligen vara något läsare svarar bra på, dvs det ljugmedia påstår sig göra idag när vi får veta att någon kioskägare är rasist för att de inte serverar halalkorv, eller att ett innebandylag inte har "varannan kvinna" och liknande skit.
Citera
2013-12-22, 14:19
Medlem
3Guns avatar
Tror inte att detta har uppmärksammats.

"Det är bara drygt en månad sedan vi på redaktionen fick beskedet att Aftonbladet Bil ska läggas ner. Det kom som en blixt från klar himmel. Ingenting talade för en nedläggning.

Det är sorgligt. Jag bär fortfarande på en klump i magen. Ni har varit alldeles underbara läsare. Jag har uppskattat alla mejl och alla kontakter på bensinmackar och hamburgerrestauranger eller på gatan.

Jag hoppas att vi fortsätter att hålla kontakten. Och att jag kan fortsätta att skriva på annan plats i Aftonbladet.
"

Så till och med Robert Collin och Co. är nu utan jobb. God Jul önskar Aftonbaldet!
Citera
2013-12-22, 15:49
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
2013 var ett bra år för den här tråden.

Låt oss glädjas över att 2014 kommer att bli än bättre.

Den stora frågan är om SVD överlever 2014? jag tror det...tidningen läggs ner 2015.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in