2013-12-20, 09:28
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Hur skall du styra befolkningen?

Tja, varför ska man styra befolkningen? Oavsett metoder så har folket alltid varit totalt ointresserade.
Man har fullt upp med sig själv, vare sig det gäller utbildning/arbete, ta hand om sina egna barn eller
umgås med vänner.

Då och då har man haft tid med annat. Detta "annat" var igår hylands hörna och dåsande framför
Rapport.Idag är det World of Warcraft, facebook och sms i morgon kanske något nytt...
Citera
2013-12-20, 09:29
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Du fattar inte vad detta handlar om över huvud taget.
Citera
2013-12-20, 09:30
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Du fattar inte vad detta handlar om över huvud taget.

Jo men jag har en annan inställning än du
Citera
2013-12-20, 09:36
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo men jag har en annan inställning än du

Det du måste förstå först och främst är att demokrati inte existerar på denna planeten så som du föreställer dig den. Alltså att var och en sitter hemma och tänker och sedan efter egen fri vilja går till valurnan och röstar på "det som känns rätt".

Demokrati är ett skådespel där olika inflytelserika grupper tävlar om att dra i snörena som styr de dockfigurer som hoppar runt framför ögonen på folket och förklarar verkligheten för dem.

Det som håller på att ske nu, iom internet och att gamla, lätt kontrollerbara åsiktskanaler dör ut är at snörena som styr dessa dockor klipps av. Förstår du? Demokrati existerar inte, bara opinionsbildning. Opinionsbildning via internet är sjukt svårt, för du kan som elit inte bara lägga en bunt pappersbland i handen på en person och säga "tänk såhär", för internet är ett flyktigt medium där folk som sagt hoppar fram och tillbaka bland en massa okontrollerade siter och bildar sig egna uppfattningar bortom elitens kontroll.

Framför allt så finns den råa, sanna verkligheten på internet.
Elitens maktbas i det här bizarro-landet har de senaste decennierna mycket vilat på att kunna "forma" och censurera verkligheten innan den presenteras för folk på bred skala. Opinionsbildning. Puppeteering. Dockteater.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2013-12-20 kl. 09:42.
Citera
2013-12-20, 09:44
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Det du måste förstå först och främst är att demokrati inte existerar på denna planeten så som du föreställer dig den. Alltså att var och en sitter hemma och tänker och sedan efter egen fri vilja går till valurnan och röstar på "det som känns rätt".

Det är nog inte bara jag som föreställer mig det. Det är ju exakt så det fungerar. Eller mera korrekt:
Sitter hemma och TÄNKER gör inte folk, de röstar på magkänslan.

Pröva själv: fråga X antal random människor varför de röstade si eller så. De flesta kan inte
svara. Några kanske säger "ja, men den politikern såg ju så gullig ut..."

Jag säger inte att det är så här det BORDE VARA. Jag säger att det är så det fungerar i praktiken
Senast redigerad av Torsus 2013-12-20 kl. 09:46.
Citera
2013-12-20, 09:52
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Det är nog inte bara jag som föreställer mig det. Det är ju exakt så det fungerar. Eller mera korrekt:

Pröva själv: fråga X antal random människor varför de röstade si eller så. De flesta kan inte
svara. Några kanske säger "ja, men den politikern såg ju så gullig ut..."

Jag säger inte att det är så här det BORDE VARA. Jag säger att det är så det fungerar i praktiken

Magkänsla skapas sedan barnsben via tidningar och tv.
Plocka ut tidningar och tv ur den ekvationen och fråga dig hur magkänslorna skall skapas.
Citera
2013-12-20, 09:58
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Magkänsla skapas sedan barnsben via tidningar och tv.
Plocka ut tidningar och tv ur den ekvationen och fråga dig hur magkänslorna skall skapas.

Tja, utifrån vad de råkar få se på valaffischerna...
Citera
2013-12-20, 10:17
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Läsarna är skådespelet "demokrati". Läsare i den breda populasen och de tunga väljarlägren drar du in med tits and ass, shockvärde och massa andra hötorgskomponenter som tilltalar morrongänget-lyssnare och Ullaredsbesökare. Folk som besöker Aftonbladet och övriga tidningar med granna färger för att det "kliar i klickfingrarna". När pappersmedia splittras upp så blir behovet av att styra de stora massorna plötsligt mycket klarare, och det kommer man bli varse bland "di höge" varvid en debatt kring friheten på internet kan ta form, och kanske även en debatt om styrelseskick.

Man kan tänka sig värdeord av olika slag.
Normupplösning. Kaos. En ny väg framåt. Gemenskap.

Det fattar ju vem som helst att du inte kan ha en demokrati ihop om hela folket sitter med gaminglurar på sig och "surfar" hej vilt utan styrsel i sin egen lilla värld av leveling, porr och fritt valda nyhetsorgan bortom statens och övre medelklasens kontroll. Där rappa och slagfärdiga skribenter kan krossa år av propaganda i en mening. Ett jämt slagfält gillas icke av Sun Tzu.
Det känns lite som om du drabbats av en dos defatism.

Saken är den att även om mycket av det du skriver är sant så missar du det faktum att även fienden är berende av att massan engagerar sig, de står f ö betydligt svagare än förändrarna om ett slag skulle utkämpas då de blir anfallna. Mycket av maktens makt har kommit av att naiva dårar vallas mot dem de vill ge sig på och när de inte längre kan göra detta kommer de ta smällen. Ta flashback som exempel där man i praktiken helt lämnat diverse HBTQ/U välgörarna och flyttat fokus till regering, riksdag, media och liknande spelare. En extremt jobbig sitts för dem då du inte har någon som säger emot vad vi säger, resurser dränneras från fienden som får tillbringa mer och mer tid på att försvara sig från angreppen. Efter järnrörs dubbelmordet gick det så långt att media tom försvarade sig på sina ledarsidor vilket jag inte kan komma ihåg någonsin skett tidigare!

Du kan även glömma någon tanke att väcka massorna och få ut dem på gatorna eller ngot liknande. Satsa på dem som fattar läget istället och låt valla massorna mot fienden, fundera på vad som skulle ske om vi tex kunde få en DN/Expressen bojkott att få fäste på flashback, hur tror du det skulle påverka och hur tror du att denna bojkott skulle utvecklas när man sänkt Expressen.se till 40:e plats på Alexa? Aftonbladet nästa kanske?

Det stora problemet idag är at många tänker och argumenterar som du. Fienden har förlorat två stora slag på kort tid och soldaterna på vår sida (jag tror iofs att alla inte riktigt håller med mig i allt) dräller runt i 90 talet istället för att leva i året 2013, dessutom har de gett upp efter vad man nog får se som den största vinsten man haft på länge. Det finns en anledning till att fienden agerar som de gör idag för skulle moment skapas är många av de instutitioner de använt sig av krossade inom kort. Fienden kommer givetvis att försöka styra in folk i diverse substitut men det finns ingen anledning till att du eller någon annan som läser detta skall välja den vägen. Till stor del handlar slaget om att folk bestämmer sig för vad de vill och detta är betydligt svårare än man först kan tro för de flesta ligger på golvet och snyftrunkar just nu.

Ljugmedia står inför stora problem och det är då man skall gå till anfall, att sitta och vänta på att de ställer om är helt fel strategi i detta fall. I takt med att de tappar likviditeten som papperstidningar ger får de mindre resurser att röra sig med och en hatjournalist som ser det som sin främsta uppgift at få betalt för sina åsikter kommer inte vara vidare effektiv när det är 100 st istället för 1500. Tidningsdöden kommer skapa stora problem för redaktionerna och de vill inte spendera tid på att försvara sin rätt att finnas medan de ställer om till en ny affärsmodell!

Läs i tråden omu inte tror mig, jag förutspår att någon större tidning kommer läggas ner till sommaren, krisen är så stor just nu och de kommer inte att klara av att ställa om nog snabbt eller återfå förtroendet från läsarna i nog utsträckning för att kunna överleva. Att det skulle vara någon av de fyra stora är jag inte så säker på men en större tidning kommer att falla! Hur tomrummet fylls upp är upp till oss att avgöra.

Citera
2013-12-20, 10:32
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Jo du skriver upplyftande och det du säger stämmer. Men tänk på att den digitala miljön och beteendena i den är alldeles nya, och gamla sätt att kontrollera folk med först rå makt, sedan böcker, tidningar, radio, tv osv är gamla och ingångna, som en skön gammal rock som är varm och go och man vet var fickorna är och hur den fungerar.

Nu måste makteliten ställa om. Omgruppera sig.
Antingen genom att försöka förstå subtiliteterna i internetbeteendet, eller genom att "köra en Kina" och stänga ner hela skiten.

Eller typ börja införa struktur och censur och avanonymisering osv menar jag.
Fast det hade varit kul om man beslöt sig för att "köra en Kina".
Citera
2013-12-20, 10:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

svara.
Några kanske säger "ja, men den politikern såg ju så gullig ut..."

Det fetade stämmer inte alls. Finns väldans många detaljerade undersökningar och statistik om vad befolkningen tycker i olika frågor. I regel har man mycket bestämda uppfattningar och håller fast vid sin åsikt. Det är liksom av den anledningen som journalister har minst förtroende.

Sant är att det också finns många frågor som befolkningen inte alls har någon uppfattning om. Till exempel hbtq-frågor, genustänk, strukturell rasism eller allmänt kulturmarxistiska vinklingar på vardagliga företeelser. Det är ickefrågor för de flesta men upptar 110 procent av de flesta journalisterna.
Citera
2013-12-20, 11:05
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det fetade stämmer inte alls. Finns väldans många detaljerade undersökningar och statistik om vad befolkningen tycker i olika frågor. I regel har man mycket bestämda uppfattningar och håller fast vid sin åsikt. Det är liksom av den anledningen som journalister har minst förtroende.

Sant är att det också finns många frågor som befolkningen inte alls har någon uppfattning om. Till exempel hbtq-frågor, genustänk, strukturell rasism eller allmänt kulturmarxistiska vinklingar på vardagliga företeelser. Det är ickefrågor för de flesta men upptar 110 procent av de flesta journalisterna.

Japp. Magkänslan är stark och fast i de flesta fall och har mycket med klasstillhörighet att göra. Om det här vilda väster-nätet får fortsätta att utöva sin snabbt eroderande effekt på gamla mediastrukturer så måste de som tidigare sprätte ut propaganda till folk börja förhålla sig till verkligheten och ta en ärlig strid, för sanningen går inte att dölja på nätet, om det är fritt. Den mest inbitne kommunist är en tab ifrån FriaTider.

Det är ingen lätt omställning för en tidigare kollumn/artikel-härskare med åsikts-envåld.
Citera
2013-12-20, 14:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Folk röstar vare sig utifrån magkänsla eller media-propaganda, utan ifrån deras egen livssituation och deras egna observationer. Detta är huvudorsaken till att mass-invandringen seglat upp som en central fråga--förr i tiden märktes invandringen knappt av, nu ställer den till oreda i varje kommun.

Hand i hand med detta går ett raskt minskat förtroende för gammel-media, vilka som bekant slutade beskriva verkligheten för länge sedan, utan målar upp någon sorts pissljummet vänster-ideal som kanske 10% av befolkningen är attraherade av.

När kartan inte stämmer med verkligheten gäller verkligheten. Underskatta inte människors analys- och besluts-förmåga. Och inse, för hundrade gången, att medias "inflytande" var i huvudsak en chimär som byggde på att ingen brydde sig om att säga emot. Folk hade det bra och lät media pladdra på, det spelade ingen större roll. Media-rövarna själva tolkade detta som att de hade "kontroll" över opinionsbildningen, vilket var en vrångbild. Att ingen bryr sig särskilt är inte att ha kontroll, snarare motsatsen. Därför är man nu inom media (t ex Expressen) så maniskt oförstående kring medborgarnas ovilja att ta avstånd från SD osv politisk korrekthet.

Folk har till sist börjat bry sig. Detta är dåliga nyheter för PK/kulturmarxisterna och mainstream-media, och goda nyheter för realister och Sverige-vänner.

Att tidningarna är på väg mot avgrunden beror dock främst på ett teknologiskifte, inte dåligt underbyggd propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in