Citat:
Ursprungligen postat av
PhasersOnFunk
Läsarna är skådespelet "demokrati". Läsare i den breda populasen och de tunga väljarlägren drar du in med tits and ass, shockvärde och massa andra hötorgskomponenter som tilltalar morrongänget-lyssnare och Ullaredsbesökare. Folk som besöker Aftonbladet och övriga tidningar med granna färger för att det "kliar i klickfingrarna". När pappersmedia splittras upp så blir behovet av att styra de stora massorna plötsligt mycket klarare, och det kommer man bli varse bland "di höge" varvid en debatt kring friheten på internet kan ta form, och kanske även en debatt om styrelseskick.
Man kan tänka sig värdeord av olika slag.
Normupplösning. Kaos. En ny väg framåt. Gemenskap.
Det fattar ju vem som helst att du inte kan ha en demokrati ihop om hela folket sitter med gaminglurar på sig och "surfar" hej vilt utan styrsel i sin egen lilla värld av leveling, porr och fritt valda nyhetsorgan bortom statens och övre medelklasens kontroll. Där rappa och slagfärdiga skribenter kan krossa år av propaganda i en mening. Ett jämt slagfält gillas icke av Sun Tzu.
Det känns lite som om du drabbats av en dos defatism.
Saken är den att även om mycket av det du skriver är sant så missar du det faktum att även fienden är berende av att massan engagerar sig, de står f ö betydligt svagare än
förändrarna om ett slag skulle utkämpas då de blir anfallna. Mycket av
maktens makt har kommit av att naiva dårar vallas mot dem de vill ge sig på och när de inte längre kan göra detta kommer de ta smällen. Ta flashback som exempel där man i praktiken helt lämnat diverse HBTQ/U välgörarna och flyttat fokus till regering, riksdag, media och liknande spelare. En extremt jobbig sitts för dem då du inte har någon som säger emot vad
vi säger, resurser dränneras från
fienden som får tillbringa mer och mer tid på att försvara sig från angreppen. Efter järnrörs dubbelmordet gick det så långt att media tom försvarade sig på sina ledarsidor vilket jag inte kan komma ihåg någonsin skett tidigare!
Du kan även glömma någon tanke att väcka massorna och få ut dem på gatorna eller ngot liknande. Satsa på dem som fattar läget istället och låt valla massorna mot fienden, fundera på vad som skulle ske om vi tex kunde få en DN/Expressen bojkott att få fäste på flashback, hur tror du det skulle påverka och hur tror du att denna bojkott skulle utvecklas när man sänkt Expressen.se till 40:e plats på Alexa? Aftonbladet nästa kanske?
Det stora problemet idag är at många tänker och argumenterar som du. Fienden har förlorat två stora slag på kort tid och soldaterna på
vår sida
(jag tror iofs att alla inte riktigt håller med mig i allt) dräller runt i 90 talet istället för att leva i året 2013, dessutom har de gett upp efter vad man nog får se som den största vinsten man haft på länge. Det finns en anledning till att
fienden agerar som de gör idag för skulle moment skapas är många av de instutitioner de använt sig av krossade inom kort. Fienden kommer givetvis att försöka styra in folk i diverse substitut men det finns ingen anledning till att du eller någon annan som läser detta skall välja den vägen. Till stor del handlar slaget om att folk bestämmer sig för vad de vill och detta är betydligt svårare än man först kan tro för de flesta ligger på golvet och snyftrunkar just nu.
Ljugmedia står inför stora problem och det är då man skall gå till anfall, att sitta och vänta på att de ställer om är helt fel strategi i detta fall. I takt med att de tappar likviditeten som papperstidningar ger får de mindre resurser att röra sig med och en hatjournalist som ser det som sin främsta uppgift at få betalt för sina åsikter kommer inte vara vidare effektiv när det är 100 st istället för 1500. Tidningsdöden kommer skapa stora problem för redaktionerna och de vill inte spendera tid på att försvara sin rätt att finnas medan de ställer om till en ny affärsmodell!
Läs i tråden omu inte tror mig, jag förutspår att någon större tidning kommer läggas ner till sommaren, krisen är så stor just nu och de kommer inte att klara av att ställa om nog snabbt eller återfå förtroendet från läsarna i nog utsträckning för att kunna överleva. Att det skulle vara någon av de fyra stora är jag inte så säker på men en större tidning kommer att falla! Hur tomrummet fylls upp är upp till
oss att avgöra.