2013-12-14, 21:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
För att rekapitulera vad som hände mig: En användare som skrivit totalt tre helt meningslösa och korta inlägg skickade ett PM till mig -med referens till den här tråden- med den urgamla och sedan länge ur bruk tagna epost-adress jag använde när jag reggade mig här för en evighet sedan. Innehållet i PM:et var "Vi ser dig" och bakom spolier hade man lagt den gamla ful-adressen... Jag blev helt paff, för den adressen har jag plockat bort från min profil för skitlänge sedan eftersom den inte längre används. Den innehöll en koppling till en gammal flickvän från 80-talet och var den första epostadress jag någonsin skaffade, men av olika skäl dödade jag den för ett antal år sedan. Redan när jag reggade mig på den där adressen var jag så paranoid att jag höll mitt eget namn eller privata uppgifter borta från registreringen. Jag har för övrigt inte lösenord eller annat lika till någonting jag är inne på här på nätet. Jag har aldrig hört från den där PM-personen efter denna lilla korrespondens för övrigt.

Väldigt märkligt...

Jag tror att den mest sannolika förklaringen är den som någon föreslog redan i januari: någon har hackat eller på annat sätt fått tillgång till den mailserver du använde vid registreringen, läst "Välkommen till Flashback, Golonka"-mailet, och på så sätt kopplat den gamla emailadressen till ditt FB-namn.

Sannolikheten för detta ökar förstås om mailservern låg i Sverige eller hade svensk anknytning.

Om det stämmer som admin skrev att gamla utbytta emailadresser inte sparas kan den knappast ha kommit från FB-databasen, om den inte hackades eller stals redan för flera år sedan. Och då skulle vi säkert veta det vid det här laget.
Citera
2013-12-15, 20:58
Bannlyst
Vad för konsekvenser kan vi få se om någon lyckas komma över databasen. Någon kommer bli frestad av pengarna plus att intresset för att hacka fb databas är säkert väldigt intressant för hackare.

Vi vanliga användare kan inte märka av att fb är under angrepp va?
Citera
2013-12-15, 21:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Där har vi ingenting att hämta. Vi kan se varningar och raderade inlägg, men inte så mycket mer.

Ni kan ju uppenbarligen se ip-nummer eftersom ni kan stänga av folk som debatterar mot sig själv med fler konton.
Citera
2013-12-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ni kan ju uppenbarligen se ip-nummer eftersom ni kan stänga av folk som debatterar mot sig själv med fler konton.

Ett fåtal moderatorer kan göra IP-kollar men dessa verkar mest handla om att de kolla med systemet om någon annan användare har samma IP och där ger systemet bara ett svar som säger ja eller nej, detta kombineras med andra tekniker för att fastställa det.
(FB) Säkerhet för oss medlemmar (IP-adresser)
Citera
2013-12-16, 14:35
Medlem
Pixelsergeantens avatar
Är det någon som vet varför Researchgruppen bytt sammarbetspartner från Aftonbladet till Expressen?
Citera
2013-12-16, 18:09
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsergeanten
Är det någon som vet varför Researchgruppen bytt sammarbetspartner från Aftonbladet till Expressen?

Din fråga är minst sagt berättigad. Hur kunde AB missa detta mega scoop? Pengar? Tillit?

Att en "Liberal" tidning fick detta scoop istället för en Sosse-blaska är häpnadsväckande!
Citera
2013-12-18, 23:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Mer intressant är ju att de har koll på vad som skickats till myndigheter. Innebär det att RG har någon insider på t.ex. Skatteverket eller Migrationsverket?
Citera
2013-12-18, 23:25
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Mer intressant är ju att de har koll på vad som skickats till myndigheter. Innebär det att RG har någon insider på t.ex. Skatteverket eller Migrationsverket?

Handlar det om offentliga handlingar behövs ingen insider.
Citera
2013-12-18, 23:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

De arbetar såvitt jag förstår fullt lagligt när de begär ut uppgifter från olika myndigheter. Vi har ju trots de inskränkningar som gjorts på order av USA fortfarande en ganska långtgående offentlighetsprincip i Sverige.

Sedan kan man diskutera om offentlighetsprincipen behöver inskränkas. Jag tror dock att man snarare bör begränsa privata företags och organisationers rätt att syssla med politisk åsiktsregistrering, vilket är vad RG gör. Man kan t.ex. tänka sig att datainspektionen får ett tydligare tillsynsuppdrag med kontinuerlig uppföljning av vad RG och andra i den branschen sysslar med.

Det är inte rimligt att folk ska kunna bedriva verksamhet som i princip är förbjuden för SÄPO och andra myndigheter bara därför att de kallar sig för "journalister".

Offentlighetsprincipen ska vi dock slå vakt om, särskilt som den är hotad från annat håll, som EU-byråkraterna och deras hemligstämplar.
Citera
2013-12-18, 23:59
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Jag vet inte om uppgiften om Martin Frdriksson stämmer, men Skatteverket har tveklöst blivit hackat.
Citat:
Misstänkt för dataintrång och stöld av 1000 tals skydddade uppgifter
Vilken 32-åring var med och grundade Piratbyrån … om inte Martin Fredriksson. Häktad, släppt, men misstänkt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-misstankta-for-myndighetsintrang_7277371.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svartholm-warg-anhallen-for-dataintrang
http://expomakt.wordpress.com/martin-fredriksson-2/
Citera
2013-12-19, 11:02
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag vet inte om uppgiften om Martin Frdriksson stämmer, men Skatteverket har tveklöst blivit hackat.
Citat:
Misstänkt för dataintrång och stöld av 1000 tals skydddade uppgifter
Vilken 32-åring var med och grundade Piratbyrån … om inte Martin Fredriksson. Häktad, släppt, men misstänkt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tv...ng_7277371.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sva...or-dataintrang
http://expomakt.wordpress.com/martin-fredriksson-2/

Uppgiften stämmer inte. MF är inte den i Logicamålet häktade 32-åringen, vilket jag redan redogjort för i en annan av de tre-fyra trådar där du spekulerar om detta: (FB) Gottfrid Svartholm Warg (Anakata) dömd 20/6 -13: Grovt bedrägeri, dataintrång...

Den som skrivit t ex på den här bloggen har gjort extremt dålig research, det är inte ens svårt att kolla upp vem som är den i Logicamålet häktade 32-åringen.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-12-19 kl. 11:06.
Citera
2013-12-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Uppgiften stämmer inte. MF är inte den i Logicamålet häktade 32-åringen, vilket jag redan redogjort för i en annan av de tre-fyra trådar där du spekulerar om detta: (FB) Gottfrid Svartholm Warg (Anakata) dömd 20/6 -13: Grovt bedrägeri, dataintrång...

Den som skrivit t ex på den här bloggen har gjort extremt dålig research, det är inte ens svårt att kolla upp vem som är den i Logicamålet häktade 32-åringen.

Nej, uppgiften stämmer.

Citat:
En 35-årig man från Ludvika och en 32-årig man från Stockholm häktades tidigare i sommar misstänkta för att ligga bakom intrången.

Stockholmaren var tidigare aktiv inom numera nedlagda Piratbyrån - en organisation som arbetade för fri fildelning och som startade The Pirate Bay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in