2013-01-06, 19:16
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag vet inte hur noggrant ni andra följer Researchgruppens twitter-sida men där har dem outat minst två FB-medlemmar och ingen av dessa två verkar ha någon koppling till Assange-ärendet, udden verkar inte riktad mot folk på Assanges sida med andra ord. Dessa outningar kan självfallet vara lögnaktiga men det vet inte jag. För övrigt så antyder RG att dem redan har tillgång till databasen genom denna tweet:

Är dessa medlemmar några offentliga personer? Och har personerna själva ifråga uttalat sig?
Citera
2013-01-06, 19:26
Medlem
WhaleCores avatar
Vad kommer hända oss politiskt obundna flashbackare som uttryckt oss kontroversiellt i andra frågor då?
Citera
2013-01-06, 20:10
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Jag har ikväll fått ta del av information som tyvärr tyder på att det tyvärr kan finnas ett, åtminstone äldre register på vift i anti-vita kretsar. Detta eftersom någon eller några fått hela sin identitet röjd på grunder som gör att man kan misstänka en informationsläcka från Flashback. Precis som att en uttalat regimkritisk användare i denna tråd blev kontaktad mellan inläggen i just denna tråd, av en användare från 2002 med tre inlägg, som kunde avslöja vilket mailadress den regimkritiska använt när denne registrerade sig här. Flashback ledning lät lugna sin oroliga lilla flock men nu är det uppenbarligen fler som fått skäl att misstänka att känsliga uppgifter kommit genom FB.

Eftersom det inte verkar vara möjligt att göra så mycket åt något i efterhand kan man med fördel använda sig av följande för damage control:

1: Byt email till Flashback, om emailen är av avslöjande natur (ex.v Erik.Eriksson), känsliga maildomäner som live/hotmail är lätthackade: ha ett lösenord som inte är ett ord. Programvaror kan köra igenom tusentals ordkombinationer i sekunden, har du valt BLÄCKFISK eller JAPAN så kommer de som vill åt din mail in snabbt. Lösenord som är bra att ha är ex.v 70@jeA^pUf*g0v - men ta inte detta, om fantasin trögar använd denna sida: http://www.safepasswd.com/ (och för Guds skull, ha inget standardsvar på er "hemliga fråga" på mailen... jag minns när jag skulle "hacka" en jämnårigs mail och kom in genom att gissa "gris" på hennes "vad är ditt favoritdjur?").

2: Byt även lösenord till Flashbackkontot, det ska vara ett lösenord av ovanstående karaktär.

3: Spara lösenorden i en fil så att du inte glömmer bort dem efter du bytt (det vore inte så önskvärt att stå utan både Flashbackkonto och mail).

4: Kryptera datorn, tänk på att även här ha ett svårt lösenord med siffror och bokstäver blandat (men här bör du kunna memorera det så att du inte glömmer bort det, finns en del tips på hur men jag tar inte det här). Följ instruktionerna http://www.truecrypt.org/

5: Dra ner VPN
och installera på datorn, finns flertalet aktörer och många lättförståeliga guider att följa för ändamålet. Jag rekommenderar https://www.anonine.com/sv men det finns utländska sidor som kan ge ett större skydd.

6: Ta en funderare på om du använt din registrerade mail i något annat sammanhang än Flashback och aktuellt konto - sitter det ex.v ihop med din facebookregistrering kan du säkert gissa vad man kan hitta om man söker din mail på Facebook.
Citera
2013-01-06, 21:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaSallskapet
Den slutsats jag kan dra i detta sammanhang är att det finns en läcka bland administratörerna på Flashback
Citat:
Jag har ikväll fått ta del av information som tyvärr tyder på att det tyvärr kan finnas ett, åtminstone äldre register på vift i anti-vita kretsar. Detta eftersom någon eller några fått hela sin identitet röjd på grunder som gör att man kan misstänka en informationsläcka från Flashback.
Fast du verkar ju vara rätt pigg på att dra rätt usla slutsatser så jag hoppas du har förståelse för att det är svårt att ta dig på allvar.

Personligen är jag ganska så övertygad om att det rör sig om att folk slarvat på ett eller annat sätt, särskilt med tanke på tiden som förflutit.
Citera
2013-01-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Du verkar vara en riktig mörkerman med mycket att dölja. Själv oroar jag mig inte avsevärt. Funderar rentav på att pynta in en summa till researchgruppen. Skulle vara intressant att se vad som kom ut av det hela.

Mitt liv slutar inte om jag outas, men det skulle antagligen försvåra vissa moment. Jag oroar mig inte direkt heller, men önskar inte underlätta för anti-vita mörkerkrafter.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast du verkar ju vara rätt pigg på att dra rätt usla slutsatser så jag hoppas du har förståelse för att det är svårt att ta dig på allvar.

Personligen är jag ganska så övertygad om att det rör sig om att folk slarvat på ett eller annat sätt, särskilt med tanke på tiden som förflutit.

Man kan fundera en stund på vad fler än en handfull heltidsanställda människor pysslar med år ut och år in när deras arbetsuppgifter grundar sig på en pervers liten önskan att lokalisera och identifiera regimkritiker. Utöver att hacka andra forum, hacka emailadresser etc. finns samtidigt all anledning att tvivla på säkerheten på Flashback och följa mina anvisningar ovan. Jag kan spontant fundera på vad en enskild moderator (eller dennes polare som får låna kontot) kan göra med ett säkerhetshål som inte alls behöver uppenbara sig för vanliga medlemmar/besökare men som finns tillgänglig för moderatorn genom dennes särskilda åtkomst i forumet. Huruvida du bedömer att det jag skriver är trovärdigt eller inte saknar all relevans i sammanhanget, mitt inlägg riktar sig inte till dig.
Citera
2013-01-06, 21:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Man kan fundera en stund på vad fler än en handfull heltidsanställda människor pysslar med år ut och år in när deras arbetsuppgifter grundar sig på en pervers liten önskan att lokalisera och identifiera regimkritiker. Utöver att hacka andra forum, hacka emailadresser etc. finns samtidigt all anledning att tvivla på säkerheten på Flashback och följa mina anvisningar ovan.
En del av stegen ovan följer jag själv och ser det som rätt naturligt att ha säkerhet i åtanke, men att kryptera datorn hjälper bara om någon fysiskt får tag i hårddisken - något Researchgruppens Twittrande inte direkt antyder att de planerar att ägna sig åt, och skriva lösenord i en fil är bara dumt. Memorera dem istället - det finns gott om verklighetsförankrade tips på hur man fixar bra lösenord som man kan hålla i huvudet.
Citat:
Jag kan spontant fundera på vad en enskild moderator (eller dennes polare som får låna kontot) kan göra med ett säkerhetshål som inte alls behöver uppenbara sig för vanliga medlemmar/besökare men som finns tillgänglig för moderatorn genom dennes särskilda åtkomst i forumet.
Fundera kan du, men eftersom du uppenbarligen inte vet vad moderatorer kan se så blir det mest fantasier. Det står dig självklart fritt att ägna dig åt det, men om du i en tråd där folk känner sig oroliga lägger fram saker som gränsar till rent nonsens så förstår du säkert varför det inte får stå helt oemotsagt. Visst bör folk som skriver om saker som inte funkar med deras liv utanför Flashback undvika att slarva med sin anonymitet, men att med rent trams skrämma upp folk finns det ingen vits att ägna sig åt.
Citat:
Huruvida du bedömer att det jag skriver är trovärdigt eller inte saknar all relevans i sammanhanget, mitt inlägg riktar sig inte till dig.
Fast nu är inte detta din personliga blogg, så relevansen i mitt ifrågasättande utav din förmåga att dra trovärdiga slutsatser ligger hos den enskilde läsaren. Det enda jag gör är att peka på att du bara i den här tråden tvärsäkert uttalat dig om något som var fel och nu fortsätter i samma spår.
Citera
2013-01-06, 22:00
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Mitt liv slutar inte om jag outas, men det skulle antagligen försvåra vissa moment. Jag oroar mig inte direkt heller, men önskar inte underlätta för anti-vita mörkerkrafter.

Man kan fundera en stund på vad fler än en handfull heltidsanställda människor pysslar med år ut och år in när deras arbetsuppgifter grundar sig på en pervers liten önskan att lokalisera och identifiera regimkritiker. Utöver att hacka andra forum, hacka emailadresser etc. finns samtidigt all anledning att tvivla på säkerheten på Flashback och följa mina anvisningar ovan. Jag kan spontant fundera på vad en enskild moderator (eller dennes polare som får låna kontot) kan göra med ett säkerhetshål som inte alls behöver uppenbara sig för vanliga medlemmar/besökare men som finns tillgänglig för moderatorn genom dennes särskilda åtkomst i forumet. Huruvida du bedömer att det jag skriver är trovärdigt eller inte saknar all relevans i sammanhanget, mitt inlägg riktar sig inte till dig.

Visst det du säger kan stämma, men du glömmer liksom vår egen lilla försäkring och det är ju att då kanske de andra moddsen lackar ur på detta forumet om en moderator vill gå bananas. De kanske du väljer att publicera namn och personuppgifter på denna moderator som sålt ut forumet och hur kul skulle det då vara att veta att man har x antal psykfall, x antal kriminella, samt en hel del andra otrevlig människor som troligtvis skiter i vad de hittar på med denna moderator. Tror ju knappast admin och de andra seriösa moderatorerna hade sörjt om denna förädare hade råkat lite illa ut.
Citera
2013-01-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
En del av stegen ovan följer jag själv och ser det som rätt naturligt att ha säkerhet i åtanke, men att kryptera datorn hjälper bara om någon fysiskt får tag i hårddisken - något Researchgruppens Twittrande inte direkt antyder att de planerar att ägna sig åt, och skriva lösenord i en fil är bara dumt. Memorera dem istället - det finns gott om verklighetsförankrade tips på hur man fixar bra lösenord som man kan hålla i huvudet.Fundera kan du, men eftersom du uppenbarligen inte vet vad moderatorer kan se så blir det mest fantasier. Det står dig självklart fritt att ägna dig åt det, men om du i en tråd där folk känner sig oroliga lägger fram saker som gränsar till rent nonsens så förstår du säkert varför det inte får stå helt oemotsagt. Visst bör folk som skriver om saker som inte funkar med deras liv utanför Flashback undvika att slarva med sin anonymitet, men att med rent trams skrämma upp folk finns det ingen vits att ägna sig åt.Fast nu är inte detta din personliga blogg, så relevansen i mitt ifrågasättande utav din förmåga att dra trovärdiga slutsatser ligger hos den enskilde läsaren. Det enda jag gör är att peka på att du bara i den här tråden tvärsäkert uttalat dig om något som var fel och nu fortsätter i samma spår.

Tack för dina vänliga synpunkter. Du har noll insyn i vilka moderatorer jag har kontakt med eller om jag haft tidigare konton med moderatoråtkomst. Inlägget är fortfarande inte riktat åt dig och dina hetsiga utspel mot ifrågasättandet av säkerhetsläget vittnar om osäkerhet och ev. anti-vita sympatier.
Citera
2013-01-06, 22:24
Medlem
Kassiopeias avatar
Citat:

6: Ta en funderare på om du använt din registrerade mail i något annat sammanhang än Flashback och aktuellt konto - sitter det ex.v ihop med din facebookregistrering kan du säkert gissa vad man kan hitta om man söker din mail på Facebook.

Om man är inloggad här med sin Facebook-adress kan man gömma sig på Facebook så att den som söker på e-postadressen inte får upp någon träff. Jag har engelsk Facebook men inställningen är Privacy > Privacy Settings and Tools > Who can look me up?
Denna inställning bör ändras till Friends, så kan ingen utomstående söka på ens e-postadress.

Stäng även av "Do you want other search engines to link to your timeline?" så kan ingen googla fram ens facebook-profil med e-postadressen heller.
Citera
2013-01-06, 22:39
Medlem
murbrukms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Vad kommer hända oss politiskt obundna flashbackare som uttryckt oss kontroversiellt i andra frågor då?

Okej, nej. Blyg som jag var en gång i tiden så var jag.. Tacksam för ett forum där jag kunde tala fritt på.

..Ingenting kommer att hända. Inte när man befinner sig på botten på samhället. ..Eller på toppen, vad gäller oss personer så står allting fritt.

Står man här så kan man härja fritt och tänka på ingenting. ..Det finns ingenting Researchgruppen kan göra mig som jag inte gjort mig själv. Typ vad jag kan göra mot Jackie som jag inte gjort mig mot mig själv.

/Pastorn
Citera
2013-01-06, 23:02
Medlem
OutOfIdeass avatar
Kan vara dags för Flashbacks admin att svara på huruvida de tror att RG redan fått tag på någon version av databasen?

Kan också vara dags för FB och deras användare att börja slå tillbaka på RG med till buds stående medel.

Att stå vid sidan och anse att det inte kommer att drabba dem själva är inte lönt. RG och deras svans befinner sig i krig med alla som inte delar deras åsikter. Frihandelsförespråkare, liberaler, porrkonsumenter, invandringskritiska, jämställdister, klimatskeptiker är alla fascister enligt deras definition.

Ni har säkert hört detta poem till leda men den är mer aktuell än någonsin.
http://sv.wikiquote.org/wiki/Martin_Niem%C3%B6ller
Citera
2013-01-06, 23:13
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore

Jag är rätt säker på att det bland alla användare finns en del som ibland har uttryckt sig väldigt kontroversiellt, trots att de egentligen inte riktigt har de uppfattningarna. Säkert finns det t.o.m. några som närmast har intagit en karaktärroll som starkt skiljer sig från dennes riktiga person. Det borde väl svida ännu mer om man blir uthängd för att ha väldigt svartvita åsikter och uppfattningar som inte riktigt stämmer överens med de åsikter man har i verkliga livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in