2013-12-20, 02:43
Medlem
Skranks avatar
Har United verkligen tappat i attraktionskraft då? Har man någonsin kunnat välja och vraka? Uniteds attraktionskraft har väl egentligen aldrig legat i närheten av Real eller Barcelonas exempelvis.

Finns ju mängder med spelare genom historien som Ferguson gått bet på. Shearer (något han nog själv ångrar rätt mycket), Zidane, Ronaldinho, Robben, Paul Gascoigne, Ribery, Kluivert, listan kan göras längre.
De allra flesta spelarna som spelat i United under Ferguson och nu har ju antingen gått genom ungdomsakademin, plockats in som väldigt unga, Ronaldo, Rooney, Rafael, Nani, De Gea, ja vidare och vidare. Eller plockats in någorlunda unga och fått sitt stora genombrott i United, som Vidic, Evra, Van Nistelrooy, Roy Keane, Valencia, Carrick etc.

Sedan har man sugit upp en och annan stor etablerad spelare för lite pengar då allting stämt, som Van Persie och Cantona men det är ju enormt sällan för en klubb som United.

Ferdinand är väl ett annat exempel på en eftertraktad spelare som gick till United också men man har ju aldrig någonsin varit där uppe med Barcelona och Real eller nyrika klubbar och köpt världens bästa och mest eftertraktade spelare. Minns knappt om Ronaldo var särskilt eftertraktad då han gick till United. Han slog ju igenom som en supertalang året efter i EM.

Så jag vet inte om det här med attraktionskraft är något nytt egentligen, Uniteds attraktionskraft har aldrig varit lika starkt som varumärket och man har oftast gått miste om de stora etablerade spelarna när man försökt. Men att hitta prisvärda spelare som passar in i kollektivet eller unga lovande spelare var ju en av Fergusons allra starkaste egenskaper och det är en av de sakerna jag är mest orolig för om Moyes verkligen kan ta efter.
Senast redigerad av Skrank 2013-12-20 kl. 02:51.
2013-12-20, 02:55
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zundell
Nej, det är det verkligen inte, varken Sneijder (Sneijder som till 99% spelat som offensiv mittfältare i ett tremannamittfält) eller Lucas hade kunnat spela bredvid Carrick. Vet du vem Lucas är?

Jag är ledsen. Jag trodde ni pratade om Lucas Leiva... Men givetvis borde jag fattat att ni menade PSG-Lucas.

Sneijder hade visst funkat bredvid Carrick. Man får helt enkelt fixa balansen på andra positioner. Allt är inte svart eller vitt, även om många älskar att se "big no-no´s" i fotboll. Experimentera lite för fan.
2013-12-20, 08:32
Medlem
csts avatar
Det är klart att Utd har dalat i attraktionskraft. Blev man värvad av Sir Alex var man handplockad och utvald för att spela i ett av världens mest framgångsrika lag. I det stabila United vi har sett under 20 års tid kunde man ju lita på att klubben befann sig på högsta tänkbara sportsliga nivå vilket gjorde att lovande spelare hade alla förutsättningar att lyckas och ett misslyckande egentligen bara kan kopplas till spelaren själv.

United post Sir Alex är en helt annan femma, främst för att det är jävligt oklart åt vilket håll klubben är på väg att utvecklas. Över tid tror jag att balansen kommer att upprättas och United (med Moyes eller annan tränare) kommer att etablera sig på en nivå vilket gör det enklare att knyta till sig spelare. Hade jag varit elitspelare hade jag nog tvekat på en övergång till United i dagsläget eftersom att klubbens framtid är oklar (förutsatt att det funnits intresse från klubbar på motsvarande nivå).
2013-12-20, 14:35
Medlem
Lustiginhos avatar
Det smäller till med en tidig julklapp till Liverpoolfansen när Suarez signar nytt!

http://www.liverpoolfc.com/news/latest-news/151639-luis-suarez-signs-new-contract-at-lfc
2013-12-20, 14:52
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustiginho
Det smäller till med en tidig julklapp till Liverpoolfansen när Suarez signar nytt!

http://www.liverpoolfc.com/news/latest-news/151639-luis-suarez-signs-new-contract-at-lfc
Rätt tänk. Klubben stöttade honom när det blåste hårt och han svarar genom att skriva nytt kontrakt. Killen steg skyhögt i min aktning.
2013-12-20, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lustiginho

Konstigt ändå, det kommer dröja flera år innan Liverpool blir ett stabilt topplag som har chans att vinna PL och CL, vill Suarez inte vinna något eller? Om 5 år kanske Liverpool kan vinna PL, orkar han vänta så länge?
2013-12-20, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrank
Har United verkligen tappat i attraktionskraft då? Har man någonsin kunnat välja och vraka? Uniteds attraktionskraft har väl egentligen aldrig legat i närheten av Real eller Barcelonas exempelvis.

Finns ju mängder med spelare genom historien som Ferguson gått bet på. Shearer (något han nog själv ångrar rätt mycket), Zidane, Ronaldinho, Robben, Paul Gascoigne, Ribery, Kluivert, listan kan göras längre.
De allra flesta spelarna som spelat i United under Ferguson och nu har ju antingen gått genom ungdomsakademin, plockats in som väldigt unga, Ronaldo, Rooney, Rafael, Nani, De Gea, ja vidare och vidare. Eller plockats in någorlunda unga och fått sitt stora genombrott i United, som Vidic, Evra, Van Nistelrooy, Roy Keane, Valencia, Carrick etc.

Sedan har man sugit upp en och annan stor etablerad spelare för lite pengar då allting stämt, som Van Persie och Cantona men det är ju enormt sällan för en klubb som United.

Ferdinand är väl ett annat exempel på en eftertraktad spelare som gick till United också men man har ju aldrig någonsin varit där uppe med Barcelona och Real eller nyrika klubbar och köpt världens bästa och mest eftertraktade spelare. Minns knappt om Ronaldo var särskilt eftertraktad då han gick till United. Han slog ju igenom som en supertalang året efter i EM.

Så jag vet inte om det här med attraktionskraft är något nytt egentligen, Uniteds attraktionskraft har aldrig varit lika starkt som varumärket och man har oftast gått miste om de stora etablerade spelarna när man försökt. Men att hitta prisvärda spelare som passar in i kollektivet eller unga lovande spelare var ju en av Fergusons allra starkaste egenskaper och det är en av de sakerna jag är mest orolig för om Moyes verkligen kan ta efter.
Precis, United är knappast världens största klubb som de ständigt påstår, de kan inte värva de bästa spelarna i världen. Det spelar ingen roll att de har en massa fans i icke fotbollsländer som Norge, Sverige och Kina, i de seriösa fotbollsländerna så har många lag högre status än United.
2013-12-20, 17:03
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantern
Konstigt ändå, det kommer dröja flera år innan Liverpool blir ett stabilt topplag som har chans att vinna PL och CL, vill Suarez inte vinna något eller? Om 5 år kanske Liverpool kan vinna PL, orkar han vänta så länge?

Kanske har något med att göra att han vill vara den självklara stjärnan i sitt lag. I till exempel Real Madrid hade han ju bara blivit en i mängden och inte fått all den uppmärksamhet som han får när han dominerar på egen hand i PL.
2013-12-20, 17:22
Medlem
Calogeros avatar
http://www.gazzetta.it/Calcio/Squadre/Juventus/20-12-2013/mercato-juventus-menez-vicino-scadenza-parametro-zero-accordo-giocatore-psg-vuole-cedere-20187586590 2.shtml

Menéz skall komma allt närmare Juventus. Har själv tänkt på den just affären många gånger. Tror att det kan bli succé för fransosen i Juvetröjan.
2013-12-20, 17:31
Medlem
erikbes avatar
Citat:

Vad baserar du det på?
2013-12-20, 18:14
Medlem
Skranks avatar
Citat:
Precis, United är knappast världens största klubb som de ständigt påstår, de kan inte värva de bästa spelarna i världen. Det spelar ingen roll att de har en massa fans i icke fotbollsländer som Norge, Sverige och Kina, i de seriösa fotbollsländerna så har många lag högre status än United.

Nu förstod du inte vad jag skrev. United har aldrig haft för avsikt att värva etablerade stjärnor.
2013-12-20, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrank
Nu förstod du inte vad jag skrev. United har aldrig haft för avsikt att värva etablerade stjärnor.
United har försökt många gånger att värva världsspelare under Ferguson men nobbades varje gång i princip. På 90-talet var United dominanta i England men den engelska ligan på den tiden var en pajasliga långt under kvaliteten som spanska och italienska ligan hade då. Att en föredetting som Cantona åkte till England och dominerade fullständigt säger allt om kvaliteten på ligan på den tiden.

Sedan på 2000-talet var fortfarande de spanska och italienska lagen framgångsrikare än de engelska, först i slutet av 2000-talet detta ändrades. Men än är det fortfarande omöjligt för United att få någon att välja dem före Barca t.ex.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in