2013-12-19, 22:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Skärp er nu. Ni gick OT i förra tråden, och då bröt jag bara ut diskussionen. Fortsätter ni gå OT även här så blir det varningar ganska så omgående.

// Mod
Citera
2013-12-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Tråden finns för att det är något som ständigt dyker upp. Själv tror jag någon form av diskussion om hur folk argumenterar är nödvändig för att få upp nivån, men det ska inte ta upp plats i själva trådarna.

Eventuellt skulle vi ha användning för ett allmänt forum för diskussionsanalys, som är frikopplad från något specifikt forum, men i brist på det får den här tråden duga. Feminism och Jämställdhet är ett av de forum som är i störst behov av metadebatt, då frågeställningarna ofta blir väldigt personliga.

Förhoppningsvis kan vi även få till den uppdelning som pewpew nämner snart

Trådar som startas om specifika användare i andra forum brukar stängas med hänvisning till att forumet inte är till för att diskutera andra användare.

När ska ni stänga tråden som du skapat?
Citera
2013-12-19, 22:41
Medlem
Citat:
Det är i extremt stort behov av metadebatt eftersom det finns såpass många i forumet som försöker få retoriska poänger till varje pris. Detta görs oftast inom ramen för topic, men för inte debatter framåt på något sätt. Istället för att vi moderatorer ska börja rensa ut "dåliga argument" har vi därför en tråd där folk får påtala när andras argumentation börjar dala.

Du verkar tro att tråden enbart handlar om dig. Om du läser den så ser du att så inte är fallet.

Du vill alltså att man inte ska få använda retorik när man diskuterar på F&J?

Nej, jag tror inte att tråden handlar enbart om mig, men du skrev i ett pm till mig att du ville att andra skulle gå till den klistrade tråden för att klaga på mig. Jag skulle vilja ha en förklaring till vad du ser för nöje i att andra klagar på mig?
Citera
2013-12-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew

Men nej, jag tycker inte användare ska hänvisa till tråden, däremot så kan vi moderatorer, när befogat hänvisa till den när vi anser att en tråd spårat ur till att handla om personangrepp och folks argumentationsteknik

I PM till mig skriver Roi: Det är tillåtet att hänvisa till sidodiskussioner i andra trådar för vem som helst.

Ni kanske borde samtala? Jag har fått ett PM från Roi om att det är fritt för vem som helst att hänvisa till sidodiskussioner så tar ju jag det på allvar.
Citera
2013-12-20, 11:55
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Men nej, jag tycker inte användare ska hänvisa till tråden, däremot så kan vi moderatorer, när befogat hänvisa till den när vi anser att en tråd spårat ur till att handla om personangrepp och folks argumentationsteknik
Här är jag av annan åsikt. Om man vill ta upp en sidodiskussion är det bra att hänvisa till den från orginaldiskussionen, oavsett om man är moderator eller ej. Jag trodde även att den synpunkten gick fram till mysmari, dvs att även hon får göra det i mina ögon
Citera
2013-12-20, 12:00
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Du vill alltså att man inte ska få använda retorik när man diskuterar på F&J?

Nej, jag tror inte att tråden handlar enbart om mig, men du skrev i ett pm till mig att du ville att andra skulle gå till den klistrade tråden för att klaga på mig. Jag skulle vilja ha en förklaring till vad du ser för nöje i att andra klagar på mig?
Du blandar ihop själva trådstarten med ett inlägg jag gjorde i den senare, i egenskap av användare.
Citera
2013-12-20, 12:22
Moderator
pewpews avatar
Citat:
I PM till mig skriver Roi: Det är tillåtet att hänvisa till sidodiskussioner i andra trådar för vem som helst.

Ni kanske borde samtala? Jag har fått ett PM från Roi om att det är fritt för vem som helst att hänvisa till sidodiskussioner så tar ju jag det på allvar.
Allting beror på sammanhang och hur det är formulerat. Men som jag skrev är det min åsikt, rent generellt och inte men regel.

Visst kan man som användare hänvisa till andra trådar, framförallt när det blir metadiskussioner som tenderar att drifta utanför ämnet. Men den tråden är inte tänkt att använda som något som man länkar till för att göra ner sin meningsmotståndare, så om den länkas med det syftet, så hade jag ansett det vara OT. Mao, det beror lite på hur man använder den.

För att exemplfiera:

1. Du och jag kommer in på en meta diskussion om t ex vilken härskarteknik som används. Om du då gör ett inlägg med hänvisning till den tråden om att vi tar den diskussionen där, då är det i mina ögon helt ok.

2. Du och jag blir irriterade på varandra i en tråd, jag länkar till ett inlägg i tråden ifråga för att göra ner dig, det är INTE ok i min bok.
Senast redigerad av pewpew 2013-12-20 kl. 12:39.
Citera
2013-12-20, 12:23
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Här är jag av annan åsikt. Om man vill ta upp en sidodiskussion är det bra att hänvisa till den från orginaldiskussionen, oavsett om man är moderator eller ej. Jag trodde även att den synpunkten gick fram till mysmari, dvs att även hon får göra det i mina ögon
Läs mitt nästa svar, det beror på hur och varför man länkar till den.
Citera
2013-12-20, 13:07
Medlem
Citat:
Du blandar ihop själva trådstarten med ett inlägg jag gjorde i den senare, i egenskap av användare.

Nej, jag blandar inte ihop trådstarten med inlägget du gjorde.

Citat:
Jag uppmärksammar och hoppas att de andra som klagar på att du provocerar rör sig dit.

Du skrev i PM att du uppmärksammade andra på den klistrade tråden och hoppades att andra som klagar på mig ska röra sig dit.

Jag frågar dig igen, varför har du så stort behov av att andra ska klaga på mig?

Jag förstår att du är lättprovocerad men borde du inte försöka jobba med det i stället för att göra F&J till ett ställe där vi klagar på de som man blir provocerad av?

F&J är till för diskussioner om F&J, inte till för att diskutera vilka trådar som man blir provocerad av.
Citera
2013-12-20, 13:49
Medlem
Rois avatar
Citat:
Nej, jag blandar inte ihop trådstarten med inlägget du gjorde.

Du skrev i PM att du uppmärksammade andra på den klistrade tråden och hoppades att andra som klagar på mig ska röra sig dit.

Jag frågar dig igen, varför har du så stort behov av att andra ska klaga på mig?

Jag förstår att du är lättprovocerad men borde du inte försöka jobba med det i stället för att göra F&J till ett ställe där vi klagar på de som man blir provocerad av?

F&J är till för diskussioner om F&J, inte till för att diskutera vilka trådar som man blir provocerad av.
Eftersom det nu handlar om vad jag gör i egenskap av användare så diskuterar vi inte moderering nu, utan vad jag har för motivation bakom mina inlägg. Det är just sånt här den klistrade tråden är till för.
Citera
2013-12-20, 14:37
Medlem
Rois avatar
Citat:
Det verkar inte finnas något behov i andra forumdelar för moderatorer eller användare att få gråta i trådar om hur provocerade de blir av andras trådar och hur provocerade de blir av andras åsikter.
I andra forumdelar är det inte lika lätt att provocera folk, eftersom diskussionerna inte har lika starka personliga implikationer. Förklarar man varför någon blir provocerad minskar känslomässiga reaktionen.

Vidare baseras argumenten ofta på personliga erfarenheter, så det finns ett behov av att klargöra vad som leder till en viss världsbild.
Citera
2013-12-20, 15:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
I andra forumdelar är det inte lika lätt att provocera folk, eftersom diskussionerna inte har lika starka personliga implikationer. Förklarar man varför någon blir provocerad minskar känslomässiga reaktionen.

Vidare baseras argumenten ofta på personliga erfarenheter, så det finns ett behov av att klargöra vad som leder till en viss världsbild.

Jo det är det. Finns element som provocerar överallt på forumet, så det tror jag inte stämmer riktigt.
Jag förstår inte riktigt tråden som ska diskutera debatteknik? Det är det sista man gör ser det i alla fall ut som. Antifeminister och feminister är samtalsämnet, så är det åsikterna man diskuterar eller är det diskussionsteknik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in