2013-12-20, 16:25
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jo det är det. Finns element som provocerar överallt på forumet, så det tror jag inte stämmer riktigt.
Jag förstår inte riktigt tråden som ska diskutera debatteknik? Det är det sista man gör ser det i alla fall ut som. Antifeminister och feminister är samtalsämnet, så är det åsikterna man diskuterar eller är det diskussionsteknik?
Att folk provocerar är inte desamma som att folk blir provocerade. Jag tror det sistnämnda är ett större problem I F&J, vilket leder till mindre rationella debatter.
Citera
2013-12-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
I andra forumdelar är det inte lika lätt att provocera folk, eftersom diskussionerna inte har lika starka personliga implikationer. Förklarar man varför någon blir provocerad minskar känslomässiga reaktionen.

Vidare baseras argumenten ofta på personliga erfarenheter, så det finns ett behov av att klargöra vad som leder till en viss världsbild.

Jag är ledsen men jag förstår inte varför du tycker att du ska förklara för någon i en klistrad tråd som blir provocerad så den känslomässiga reaktionen minskar. Kan du inte göra detta i PM till de du tror får de här starka känslomässiga reaktioner?
Citera
2013-12-20, 18:31
Medlem
Citat:
Att folk provocerar är inte desamma som att folk blir provocerade. Jag tror det sistnämnda är ett större problem I F&J, vilket leder till mindre rationella debatter.

Ser du ditt kall som att se till att debatter i dina ögon blir mer rationella i din roll som användare eller som moderator?

Och hur i hela fridens namn tror du att just F&J är den forumdel där människor känner sig mest provocerade och varför tar du på din lott att ta hand om dem?

Jag förstår inte vad du sysslar med?

Jag ser det här som ett diskussionsforum där man kommer med argument. Ser är det upp till var och en och svara på dessa argument.

Du krånglar till något som är så enkelt och jag fattar inte alls vad du är ute efter?

Kan vi inte bara diskutera som folk?
Citera
2013-12-20, 20:37
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Ser du ditt kall som att se till att debatter i dina ögon blir mer rationella i din roll som användare eller som moderator?

Och hur i hela fridens namn tror du att just F&J är den forumdel där människor känner sig mest provocerade och varför tar du på din lott att ta hand om dem?

Jag ser det här som ett diskussionsforum där man kommer med argument. Ser är det upp till var och en och svara på dessa argument.

Du krånglar till något som är så enkelt och jag fattar inte alls vad du är ute efter?

Det är ganska uppenbart att vissa underforum lider mer än andra av att det hela tiden pågår en sidodiskussion om just debattteknik och dylikt, samtidigt som att inläggen innehåller mycket OnT.

Allt denna klistrade tråd är, är en möjlighet att samtidigt som man sänker toleransen för såna diskussioner i trådarna, ger folk en möjlighet att ventilera vad man tycker. Ett nytt sätt att angripa problematiken, helt enkelt. Jag förstår inte riktigt varför du verkar ta det så hårt och fått för dig att Roi hyser mer agg mot dig än någon annan. Som han sa innan, gör skillnad på moderatorn Roi som skapade tråden och användaren Roi som skrivit några inlägg flera sidor in i tråden.
Citera
2013-12-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det är ganska uppenbart att vissa underforum lider mer än andra av att det hela tiden pågår en sidodiskussion om just debattteknik och dylikt, samtidigt som att inläggen innehåller mycket OnT.

Allt denna klistrade tråd är, är en möjlighet att samtidigt som man sänker toleransen för såna diskussioner i trådarna, ger folk en möjlighet att ventilera vad man tycker. Ett nytt sätt att angripa problematiken, helt enkelt. Jag förstår inte riktigt varför du verkar ta det så hårt och fått för dig att Roi hyser mer agg mot dig än någon annan. Som han sa innan, gör skillnad på moderatorn Roi som skapade tråden och användaren Roi som skrivit några inlägg flera sidor in i tråden.

Tar jag det hårt?

Jag undrar hur Roi tänker när han pmar mig om att han hoppas att andra ska hitta till den klistrade tråden och klaga på mig. Ren och skär nyfikenhet hur det rör sig i knoppen på Roi helt enkelt.

Den klistrade tråden handlar ju inte ens om debatteknik utan det förs en väldig massa olika diskussioner där.

Kan man inte prata med en anhörig om man blir provocerad av det man läser på FB eller så helt enkelt låta bli att läsa?
Citera
2013-12-20, 20:52
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Tråden finns inte där för att på något sätt jäklas eller ställa till det för någon utan tvärtom är syftet med tråden att förbättra delforumet då fokus i trådar ofta skiftar från sakfråga till debatt om debatten och debattörerna. Att det är på det viset tycker jag inte är särskilt konstigt eftersom det i sig berör feminism- och jämställdhetsfrågor med t.ex. härskartekniker och smutskastning och nedvärdering av det motsatta könet. Samma fenomen finner du även i media med t.ex. Gräv 13 som i slutändan bara handlade om debatt om debatten och debattörerna.
På så sätt har den diskussionen en funktion då det inte bara handlar om sakfrågor i jämställdhetsdebatten och speciellt som vissa kan uppleva debattklimatet som begränsande och hämmande av olika anledningar.
Citera
2013-12-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Tråden finns inte där för att på något sätt jäklas eller ställa till det för någon utan tvärtom är syftet med tråden att förbättra delforumet då fokus i trådar ofta skiftar från sakfråga till debatt om debatten och debattörerna. Att det är på det viset tycker jag inte är särskilt konstigt eftersom det i sig berör feminism- och jämställdhetsfrågor med t.ex. härskartekniker och smutskastning och nedvärdering av det motsatta könet. Samma fenomen finner du även i media med t.ex. Gräv 13 som i slutändan bara handlade om debatt om debatten och debattörerna.
På så sätt har den diskussionen en funktion då det inte bara handlar om sakfrågor i jämställdhetsdebatten och speciellt som vissa kan uppleva debattklimatet som begränsande och hämmande av olika anledningar.

Okej, jag ska ta det som positivt att Roi hoppas att andra ska klaga på mig i den tråden.

Tycker du själv att den klistrade tråden handlar om debattörerna och deras sätt att debattera?
Citera
2013-12-20, 21:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag undrar hur Roi tänker när han pmar mig om att han hoppas att andra ska hitta till den klistrade tråden och klaga på mig. Ren och skär nyfikenhet hur det rör sig i knoppen på Roi helt enkelt.
Det är något du får ta med Roi via PM. I den här tråden är det färdigtjatat om vad du är nyfiken om. Ifall det inte är uttalat att tråden i fråga är skapad för att andra ska klaga på dig och ingen annan, så får det vara nog med den utgångspunkten i argumentationen.

// Mod
Citera
2014-03-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Så länge det leder till mindre nedbajsade trådar så ser jag det bara som någonting positivt.

De ända trådarna och användarna som ger något är de som ägnar sig åt lite trams tycker jag.
Där kan man få hum om riktiga anledningar till olika åsikter och köra effektiv terapi samtidigt som det är mycket underhållande.

Är grymt besviken på Roi's korståg mot konstruktiv folklig debatt. De som är helt fria från humor kan väl köra ignore på allt från enstaka användare och trådar, till att köra ignore på hela livet? Upp till dem!
Citera
2014-03-21, 10:39
Medlem
Har nu sovit och inser att mitt förra inlägg kan misstolkas. Speciellt av Roi som absolut är en av de bättre moderatorerna. Så vad menar jag egentligen?

Jag menar inte att man som användare skall haka upp sig på att enstaka inlägg eller ibland hela trådar blir borttagna!

Jag menar att det är lätt att glömma den lite större bilden. Människor har ett stort behov av att diskutera och skriva av sig. De har ett stort behov av att läsa andra som skriver av sig. De har även ett stort behov att av lära sig att bemöta människor med vanliga tankar och frustrationer.

Vad gör skillnad i samhället?
Lovar att det som gör skillnad är den stora massan. Det som vanliga användare tar med sig till kaffe-rummet t ex,
och då pratar vi oftare om dräpande roliga saker, än texter som man somnar till. Vi talar också om hur man bemöter den normala människan. Inte hur man bemöter en journalist. I ett friare forum tar användare till sig det som passar just dem. De utvecklar sig från där de befinner sig och på flera plan.

I fall man vill mäta var forumet kan stilla det största behovet, vet jag inget bättre sätt än att kolla antal visningar och antal poster i olika trådar. Det blir enligt mig uppenbart att en viss del trams fyller ett stort behov!

Nu vill jag inte förespråka ett revolutionerande nytt vilda västern på ett av de bästa forumen jag känner till. Jag vill bara att alla försöker se den lite större bilden och bevara det vi har. Kort sagt. Hellre bemöta saker eller låta andra bemöta saker, än att förbjuda och censurera.
Citera
2014-03-30, 00:07
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nu vill jag inte förespråka ett revolutionerande nytt vilda västern på ett av de bästa forumen jag känner till. Jag vill bara att alla försöker se den lite större bilden och bevara det vi har. Kort sagt. Hellre bemöta saker eller låta andra bemöta saker, än att förbjuda och censurera.
Problemet uppstår när folk börjar snacka om varandras brister, istället för själva sakfrågan. Metatråden är en form av kompromiss; att tillåta luftandet som definitivt verkar vara ett behov, men ändå hålla de enskilda trådarna till de sakfrågor de faktiskt är tänkta för.

Har du inte läst igenom den här tråden så kan de vara en bra idé för att se på hur vi betraktar det hela

(sen måste jag säga att mina medmoderatorer drar ett minst lika stort lass, om inte större)
Citera
2014-03-31, 11:41
Medlem
Citat:
Problemet uppstår när folk börjar snacka om varandras brister, istället för själva sakfrågan. Metatråden är en form av kompromiss; att tillåta luftandet som definitivt verkar vara ett behov, men ändå hålla de enskilda trådarna till de sakfrågor de faktiskt är tänkta för.

Har du inte läst igenom den här tråden så kan de vara en bra idé för att se på hur vi betraktar det hela

(sen måste jag säga att mina medmoderatorer drar ett minst lika stort lass, om inte större)

Ok, ambitionen är fin, men jag undrar om det inte blir lite vatten över huvudet. I alla fall ibland? Kan vara en del värt med en plan B. Det här med att smaka på sin egen medicin är enligt mig underskattat, och i alla möjliga riktningar.
Personligen sätter jag också stort värde på mångfald här. Dels när det gäller användare och åsikter, men också sätten att föra fram sina tankar (och lite grann den man är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in