2013-12-19, 17:44
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Många tittar bara på pengar och glömmer andra värden en person faktiskt kan ge. Många somalier är förenings aktiva och andra driver politiska frågor eller entre prenörskap.

Dom är inget knegarfolk helt enkelt och dom måste få väg ledning

Mina ögon blöder för varje gång du särskriver, inte minst efter din tråd om dina möten med "bro byggarna" (FB) Jag jobbar med somalier varje dag, ställ era frågor

Jag vet att du vet väl, men ta in statistik. Statistik i längden är det mer relevanta för ett land snarare än flumsnacket om "Men tänk på alla baaaaaaaaaaarn!". Fan vad jag trött jag blir på det snacket. Du får gärna utveckla vad entreprenörskapet är? Kanske vara i typ lite föreningar och gå runt i klänning och dricka lite té? Startade de upp dessa själva med egna pengar? Var är de somaliska restaurangerna som man alltid missar när man är på stan?

Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Från siffrorna jag sett när jag grävde är vi en plusaffär, vilket är ganska logiskt om man tar hänsyn till att vi går skola osv hemma i sverige, och åker till Norge för jobb. Även i artikeln står det att:

Ännu ett intressant citat från den fördjupande artikeln Ipissonu länkar:

Bo Frank (M), Växjö kommun: 500 somalis =

– För Växjös del kanske det handlar om 50-60 miljoner kronor om året och nu talar vi bara om kostnader för socialtjänst. Det kostar ju också pengar för skola och sjukvård och liknande, säger han till SVT.
Citera
2013-12-19, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Intressant, liten följdfråga då - hur många somalier finns i Sverige?

Tillräckligt många så att landet går under
Citera
2013-12-19, 17:56
Medlem
Det är dags att kolonisera vissa länder i Afrika igen.

Somalia som land skulle klara sig galant om det inte styrdes eller försöks styras av idioter.
Citera
2013-12-19, 18:06
Medlem
Europes avatar
Citat:
Många tittar bara på pengar och glömmer andra värden en person faktiskt kan ge. Många somalier är förenings aktiva och andra driver politiska frågor eller entre prenörskap.

Frågan är dock om man uppskattar deras drivande av politiska frågor (jihad) och deras entreprenörskap (brott). Det brukar dessutom enbart vara männen som utför dessa saker, medan kvinnorna mest bara föder barn, vilket möjligtvis hade kunnat ses som något produktivt om de nu inte hade fött fram ännu fler somalier.
Citera
2013-12-19, 18:21
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Faktiskt ingen dum idé. Åk till tex Somalia. Bygg hus, vägar, starta jobbtillfällen i hemlandet osv. Om de fortfarande inte lyckas med en fungerande civilisation - Har vi gjort allt vi kunnat.

det där har man ju redan försökt. kolonialism kallas det... och trots att britter, belgare, fransmän etc styrt upp ett antal länder på den afrikanska kontinenten, har alla förfallit sedan de lämnade.... om man inte är kompetent att implementera lösningen är man nog tyvärr inte kompetent att underhålla den heller ens om man får den implementerad åt sig.....
Citera
2013-12-19, 18:24
Bannlyst
Somalier trivs bast i Somalia.

Eftersom priset for att forsorja en(!) somalier under hans hennes livstid ar 10 000 000kr (10-miljoner) sa ar saklart direkt hjalp till somalia 1000-ganger mera effektivt!!

Da kan vi hjalpa de fattiga som inte har rad med att betala manniskosmugglare for att ta sig till Sverige.
Citera
2013-12-19, 19:53
Medlem
ReiseReises avatar
Kan nagon ge kalla pa att Somalier kostar 10 miljoner kronor
Citera
2013-12-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Om du tog dig tid att läsa trådstarten länkas redan i första meningen en artikel med påståendet. Artikeln hänvisar i sin tur till en rapport av Finansavisen baserad på siffror från Statistiske Sentralbyrå, Norge's motsvarighet till SCB i Sverige. Och om du bläddrar lite i tråden hittar du länkar som förklarar hur man räknat och vad man grundar kostnaderna på.

Torkar din morsa dig i röven också?
Citera
2013-12-19, 20:20
Medlem
Citat:

De är med få undantag helt värdelösa att ha i normalt samhälle. Alla invandrare som jag pratat med skyr somalier som pesten på grund av deras erfarenheter från gruppsamtalen på SFI. Kommentarer som "jag vill inte arbeta, jag vill bara ha många barn så jag får mer i bidrag" är mer norm än undantag när det gäller "entreprenörsfolket" somalier.
Citera
2013-12-19, 20:20
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Game-Set-Match
Somalier trivs bast i Somalia.

Eftersom priset for att forsorja en(!) somalier under hans hennes livstid ar 10 000 000kr (10-miljoner) sa ar saklart direkt hjalp till somalia 1000-ganger mera effektivt!!

Da kan vi hjalpa de fattiga som inte har rad med att betala manniskosmugglare for att ta sig till Sverige.

vadå, det är väl jättesmart att suga ut de få rika som finns i Somalia och ta dessa till sverige.. vi Ödelägger hela Somalia med helt utfattiga människor med ännu sämre kompetens än de som har pengar nog att ta sig hit. Jättebra, om man hatar Somalia.
Citera
2013-12-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise

Det vill jag också ha. Jag tror nämligen att det kostar mer.

Att ta hit en familj, "uppgradera" deras standard till vår nivå, och sedan upprätthålla detta under resten av deras liv, kostar mycket, mycket, mycket pengar. Att ta ett barn, som dessutom har speciella behov, genom skolsystem och annat fram till minst 18 års ålder, kostar mycket mycket pengar. Kostnaden för till ex skola och omsorg är hög oavsett om barnet själv blir en framtida bidragstagare eller en advokat - och oddsen här kanske inte är de bästa.

Lägg till kostnaden för alla skattefinansierade resurser som den här familjen kommer använda sig av i mycket större utsträckning än snittet, eller institutioner som är upprättade för just denna grupp - till ex försäkringskassa, socialtjänst, polis, rättsväsende, kriminalvård, sjukvård, migrationsverk, studiebidrag m.m.

Sverige har byggt upp en hel infrastruktur kring invandringen som kommer bli väldigt svår att ändra på. Vi betalar ju lön till personerna som betalar ut bidragen också! Tanten på migrationsverket, killen på försäkringskassan, läraren på SFI - de vill nog ha kvar sina jobb!

Visst kommer det in skattepengar även när någon handlar för bidragspengar, men att se detta som någon sorts balans är ju rent vansinne. Om inte samtliga av dessa människor går till skola/arbete och anstränger sig - varenda dag - så kommer detta att krascha. Hur detta fortskrider för tillfället kan man se med egna ögon.

Systemet som styr nu kommer aldrig att erkänna problemet. Det går inte, det är för sent, de är all-in. Vill man veta sanningen så måste man vända sig till dem som är beredda att syna.

Man har rätt till olika åsikter om invandringen, men att göra på detta vis med andra människors pengar och kalla det "investering" är bedrägeri.
Senast redigerad av VoxPopulis 2013-12-19 kl. 20:51.
Citera
2013-12-19, 22:07
Medlem
Vågskålens avatar
Fan vad trött jag blir av att läsa sådana här trådar. Eller rent deprimerad. Fakta is a bitch.
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Systemet som styr nu kommer aldrig att erkänna problemet. Det går inte, det är för sent, de är all-in. Vill man veta sanningen så måste man vända sig till dem som är beredda att syna.
Detta är en insikt som vuxit sig starkare även i mig de senaste månaderna. Svensk invandringspolitik har lett till en position som det är omöjligt att backa ur. All öppen diskussion om problemen kan bara resultera i att man pekar ut vissa grupper som omöjliga i vårt samhälle. Eller med politikers, medias och kulturelitens ord: Främlingsfientlighet, rasism och att sparka nedåt, på de redan utsatta.

Jag vet sannerligen inte hur vi skall ta oss ur detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in