Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 21:50
  #1
Medlem
derautos avatar
Har tidigare haft massa extra jobb som brobyggare och integrations ledare men arbetar sedan ett par månader på arbets förmedlingnen. Jag träffar och jobbar med svensksomalier dagligen, vår största invandrings grupp då deras antal beräknas till 80-100k. Jag ser att mycket skrivs här om dom men att folk har väldigt lite kunskaper eller erfarenheter från svensksomalier. Så ställ alla frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa er.
2013-11-28, 22:01
  #2
Avstängd
RandomnigRs avatar
Hur är lukten på din arbetsplats? Är den beryktade kryddochsvett-lukten i luften? Eller kanske könsstympning?
__________________
Senast redigerad av RandomnigR 2013-11-28 kl. 22:21.
2013-11-28, 22:02
  #3
Medlem
Runepts avatar
Vilka tips på arbete ger du till fettsäckarna? Kan man inte skriva sitt namn så borde arbetsmarknaden vara ganska begränsad?
2013-11-28, 22:04
  #4
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Kommer somalierna i tid till utsatta möten?

/ Leif
2013-11-28, 22:06
  #5
Medlem
JumpingJacks avatar
Vad har de du träffar för utbildning, hur bra svenska pratar de och vad söker de för jobb?
2013-11-28, 22:07
  #6
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Jo, men jag syftar på somalier i Sverige. Somalier, svensksomalier, svenska somalier, svenskar med somalisk bakgrund eller vad ni nu kallar dom

Vi förstod att de var i Sverige. Somalier kallar vi dem, jag tror nog att de själv också kallar sig det.

Men varför startar du så många trådar om somalier, är du själv somalier eller har du en fetish för dem?
Somalier är Afrikas svenskar
Somaliska framgångssagor.
Somalier är entreprenörer
Migrationsverket slopar krav på DNA-test för Somalia
Varför lyckas de i USA och England men inte här?
Sverige förlorar för många välutbildade somalier
Folk från Migrationsverket och AF åker till USA för att lära av somalier
Svensksomalier föreslår att Sverige öppnar kontor i Etiopien för att snabba på import
2013-11-28, 22:12
  #7
Medlem
derautos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runept
Vilka tips på arbete ger du till fettsäckarna? Kan man inte skriva sitt namn så borde arbetsmarknaden vara ganska begränsad?
Ger inte tips då jag bara är entre värd, men dom populäraste jobben är taxi, tolk, brobyggare eller personlig assistent. Även buss chaufför börjar bli allt vanligare. Somalier gillar inte "knegarjobb" generellt, taxi och buss är dock helt okej då man inte smutsar ner fingrarna och bär skjorta på jobbet.


Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Kommer somalierna i tid till utsatta möten?

/ Leif
Tyvärr är dom ofta sena, detta beror på att deras samhälle inte är ett pappersamhälle och allt baseras på det orala. Vi har skrivit på vår hemsida vilka tider som gäller och vad som ska hända, vi har skrivit på whiteboard-tavlan om t ex föreläsningar. Men informationen har inte alltid nått fram. Det är som om det skrivan ordet inte har samma kraft som det talade. Därför jobbar en entre värd som kommunikatör. Det funkar mycket bättre. Ett telefonsamtal och folk samlas på kort tid.
2013-11-28, 22:13
  #8
Medlem
derautos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Vad har de du träffar för utbildning, hur bra svenska pratar de och vad söker de för jobb?
Deras nivå på utbildning och svenska varier stort. Se tidigare svar om jobb.
2013-11-28, 22:20
  #9
Medlem
praeles avatar
Hur intresserade är de av att faktiskt skaffa sig ett jobb?
2013-11-28, 22:22
  #10
Medlem
Runepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Ger inte tips då jag bara är entre värd, men dom populäraste jobben är taxi, tolk, brobyggare eller personlig assistent. Även buss chaufför börjar bli allt vanligare. Somalier gillar inte "knegarjobb" generellt, taxi och buss är dock helt okej då man inte smutsar ner fingrarna och bär skjorta på jobbet.

Ok, det där låter främst som männen. Syftade på kvinnorna, vad söker Fatima för arbete? Personlig assistent?
2013-11-28, 22:24
  #11
Medlem
SmokeOns avatar
Brobyggare? Nu snackar vi inte om konventionella broar som fordon och människor använder för att ta sig över floder och klyftor va?
2013-11-28, 22:27
  #12
Avstängd
RandomnigRs avatar
Hur låter det på din arbetsplats? Hör man det nervösa ljudet av frenetiskt kat-tuggande och massa klickljud somalier emellan i entren?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback