2013-12-19, 13:35
Medlem
Någon som testat att ringa in och fråga om de kommit in?
2013-12-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apan760
Tjena! Tusen tackar för de som orkar svara på mina frågor!

Information: 23 år, vill göra GMU. Dock är det så att jag har gjort 2 veckor i lumpen innan (alltså innan allt gjordes om till yrkesarmé). Älskade den korta tiden där, men jag var tyvärr tvungen att avbryta på grund av psykiska problem (depression), är dock inte deprimerad längre, har inte heller varit det på väldigt länge. Fick gå till en psykiater en gång. Har även sökt själv till vården och psykolog på grund av depressionen. Dock rann det ut i sanden. Väntar även på utredning för AD(H)D. Har även mjölkmage, är alltså lite känslig för mjölkprodukter, dock inte extremt. Efter mycket experimenterande har jag märkt att magen kan tåla runt ett helt paket Ben & Jerry per dygn utan att få problem. 2 paket går ned om jag väntar ett tag mellan, alltså endast när jag intar stora mängder mjölkprodukter, brukar dock använda mjölkprodukter i maten utan problem. Så om de inte torterar oss med mjölk så borde det la gå.

Så mina frågor är:

Lär jag ha problem med mjölken?

Spelar det någon roll om jag skulle få en ADD diagnos (men såklart inte tar medicin för det), eller kan jag ändå göra GMU? Kan de ta reda på att jag har ADD även om jag inte uppger det själv?

Kan de se att jag "gjort" lumpen förut?

Om de kan det, kan de då även se att jag avbröt, och anledningen till att jag fick avbryta? Eller kan jag bara ljuga om mina tidigare problem och säga att jag inte gjort lumpen förut?

Kan de kolla upp mina tidigare psykiska problem på något annat sätt?

Jag jobbar inte inom försvarsmakten, så mina svar får du ta med en nypa salt. Men vad jag har förstått fungerar det så här:

Nej, du lär inte få problem med mjölken eftersom du nämner att du tål den i mat. I övrigt är det ju bara att du undviker att dricka ren mjölk.

Som tidigare beskrivet kan det en diagnos bli ett problem. Självklart kan personer med dessa diagnosen bli bra soldater, men försvarsmakten har en ansträngd budget och ett stort problem är att många hoppar av. För att minimera den risken tar försvarsmakten bara som de anser är mest lämpliga. Försvarsmakten har dock inte tillgång till sjukhusjournaler så de kan inte kolla upp det. Dock innebär det kanske att du (om du vill hålla det hemligt) måste kunna se en psykolog i ögonen och ljuga utan att det märks.

Ja det lär finnas dokumenterat att du påbörjat lumpen.

Frågan är lite diffus. Det beror på hur du avbröt. Men talades det om att du avbröt pga psykiska problem när du slutade har det troligen dokumenterats någonstans. Blev du tvingad att avbryta för att de bedömde att din psykiska hälsa var ett problem finns det nog garanterat dokumenterat. Det finns alltså stor sannolikhet att de vet varför du slutade och att detta kommer bli ordentligt genomgånget hos psykologen vid mönstring.

Försvarsmakten har tillgång till sina egna papper. Sjukhusjournaler och liknande är sekretessbelagda, så dess kan de inte få ut om inte du ger dem till dem.

Om jag var du skulle jag tänka över vad orsaken till depressionen var. Och sedan gå igenom om du tror att den sådan situation skulle kunna uppkomma igen och om du då skulle klara att hantera situationen utan att få en depression igen. Då har du argument till psykologen.

Men det gäller också att vara självkritisk. Som andra skriver så är det inte en rättighet att får göra GMU och vara en del av Försvarsmakten. Det är inte som skolan, en sportaktivitet eller en förening. Man ska se det som ett jobb. För att få ett jobb måste du vara kvalificerad till att söka. Dessutom måste du vara bättre än alla de andra sökande och försvarsmakten har många ansökningar. I andra jobb handlar det oftast om rätt utbildning och erfarenhet inom yrket. Att jobba som soldat handlar om att du ska vara fysiskt stark och frisk, vara mentalt stabil och därför kunna klara dig under fysiska och psykiska påfrestningar.

Så om försvarsmakten anser att dina tidigare psykiska problem är ett problem så får du se till att kontra med andra egenskaper och meriter som gör dig attraktiv t.ex. stora språkkunskaper, mycket bra fysik, ett civilt yrke som de kan använda sig av...
Senast redigerad av ironsparrow 2013-12-19 kl. 13:44.
2013-12-19, 13:42
Medlem
Ringde RM nyss och de sa att de hade fått problem med säkerhetsprövningen från polisen, det var någonting om att de varit strul med någon fil.

Han som jag pratade med sa att sms:en skulle komma idag om dem fick ordning på filen, om inte så får vi både brev och sms imorgon.

EDIT: Alltså, om ni inte får sms idag, så betyder det inte att ni inte har kommit in, kan vara även så att de inte fått ordning på filen!
2013-12-19, 13:45
Medlem
VxoOis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krookd
Ringde RM nyss och de sa att de hade fått problem med säkerhetsprövningen från polisen, det var någonting om att de varit strul med någon fil.

Han som jag pratade med sa att sms:en skulle komma idag om dem fick ordning på filen, om inte så får vi både brev och sms imorgon.

EDIT: Alltså, om ni inte får sms idag, så betyder det inte att ni inte har kommit in, kan vara även så att de inte fått ordning på filen!

Bra att du ringde och kollade läget

Tror nog vi får vänta tills imorgon. En fredag blir ju även perfekt att fira på om man nu skulle komma in.

Lycka till allihopa!
2013-12-19, 15:29
Medlem
Ni som väntar på svaret, har ni blivit preliminärt antagna ?
2013-12-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remember1999

Ja.
2013-12-19, 16:37
Medlem
Citat:
Yes.

Hoppades på att posten var sen idag, men det har inte kommit något brev. De är ju mycket att göra nu innan jul, så det blir ofta sen utdelning.
2013-12-19, 17:08
Medlem
Socialmoderatens avatar
Citat:

Ja, preliminärt antagen till jägartjänst på K3! Vad har ni andra sökt?
2013-12-19, 17:11
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViNTAGE69
Yes.

Citat:
Ursprungligen postat av Socialmoderaten
Ja, preliminärt antagen till jägartjänst på K3!
Hur vet ni säkert att ni är prel. intagna?
2013-12-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Hur vet ni säkert att ni är prel. intagna?

Alla som sökte dit som första val är preliminära :-)
2013-12-19, 17:34
Medlem
Nej inte heller fått något brev eller sms så hoppet finns kvar.
2013-12-19, 18:47
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGult
Nej inte heller fått något brev eller sms så hoppet finns kvar.
Så här sent på dagen kommer det nog inte, nytt hopp imorgon

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in