Citat:
Ursprungligen postat av
WardenMcClusky
Hur mycket rättsfilosofi och rättssociologi får ni plugga och hur intressant tycker ni att dessa ämnen är?
På GU ligger detta på tredje terminen, den så kallade RÄVEN (rättsvetenskap). 12 HP undervisning i början av terminen som inehåller ett väldigt brett spektra av olika åskådningar. Idehistoria rent allmänt, olika liberala rättsteorier, mänskliga rättigheter, marxistisk teori, genusrätt med mer och även rättsociologi berörs här. Därefter läser man andra juridiska kurser och terminen avslutas med 3 HP uppsats på valfritt ämne där man tillämpar någon eller några teorier på sitt ämne.
Totalt 15 HP. Vad jag tycker? Det var inte så roligt när man höll på med kursen eftersom det var ett virrvar av olika perspektiv att sätta sig in i på förhållandevis kort tid med stora oklarheter om vad man skall lära sig (hur presentera vid examination). Däremot tycker jag nu i efterhand att kursen givit mig ett ganska bra perspektiv på rätten och samhället som sådant. Man blir mer benägen att se på ett problem från flera perspektiv än sitt eget.