2013-12-17, 21:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Är det någon av dessa som man samlar poäng hos?
Gör man det hos flera av dem?
1) Gå in på sidan och läs själv.
2) Googla.
3) Använd det stora jävla tråden som redan finns i U&S.
Citera
2013-12-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Är det någon av dessa som man samlar poäng hos?
Gör man det hos flera av dem?

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
1) Gå in på sidan och läs själv.
2) Googla.
3) Använd det stora jävla tråden som redan finns i U&S.

Mest 3). Tror du att du är den första som frågar TS?
Citera
2013-12-18, 19:30
Medlem
-Freddie-s avatar
Någon som har erfarenhet av tillfällig uthyrning genom Rikshem? Vad kan jag vänta mig?
Det står: "Avtalet löper en månad i taget med en kalendermånads uppsägningstid och ett avtal gällande avstående från besittningsskydd ska undertecknas vid avtalsskrivande. Lägenheten hyrs ut i befintligt skick och enbart nödvändiga reparationer utförs och du har inte heller möjlighet att göra tillval. Ingen visning kommer att erbjudas."

Jag sökte det mesta, så jag satte mig inte in i allting - men såg nu att jag fått kontraktet.
Hur stor är chansen att få bostad genom recentiorlottning hos nationerna, förresten? Går det att söka dessa samtidigt som man har en lägenhet på annat håll?
Är det lika bra att hoppa på en tillfällig uthyrning så länge?
Senast redigerad av -Freddie- 2013-12-18 kl. 19:36.
Citera
2013-12-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Freddie-
Någon som har erfarenhet av tillfällig uthyrning genom Rikshem? Vad kan jag vänta mig?
Det står: "Avtalet löper en månad i taget med en kalendermånads uppsägningstid och ett avtal gällande avstående från besittningsskydd ska undertecknas vid avtalsskrivande. Lägenheten hyrs ut i befintligt skick och enbart nödvändiga reparationer utförs och du har inte heller möjlighet att göra tillval. Ingen visning kommer att erbjudas."

Jag sökte det mesta, så jag satte mig inte in i allting - men såg nu att jag fått kontraktet.
Hur stor är chansen att få bostad genom recentiorlottning hos nationerna, förresten? Går det att söka dessa samtidigt som man har en lägenhet på annat håll?
Är det lika bra att hoppa på en tillfällig uthyrning så länge?

Det där är ett helt vanligt korttidskontrakt. Lägenheterna kan vara lite risiga ibland, just för att de ofta väntar på renovering, men målar man om så brukar det vara helt drägligt. Hyresperioden sträcker sig ofta ganska långt framöver, men de kan/får inte lova något då renovering ibland kan sätta igång med ganska kort varsel.

Jag skulle ta det om jag var du, och om hyran känns skälig. Söka via nation kan du alltid göra.
Citera
2013-12-19, 01:38
Medlem
Sökte lite på skoj för att se hur jag låg till på Studentstaden trots att jag inte är ett dugg intresserad av att flytta just nu. Döm om min förvåning när jag hamnar på 19:e plats på två stycken tvåor på Väktargatan med under 700 ködagar. Måste ha varit extremt lite sökande på dessa då man har hört från alla att har man under 1000 ködagar kan man glömma lägenheter men ändå kul att man kan ha tur ibland. Sen har jag ju dock ingen aning om hur många dagar personerna före mig som också fick erbjudande har men var ändå rejält förvånad.
Citera
2013-12-19, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sökte lite på skoj för att se hur jag låg till på Studentstaden trots att jag inte är ett dugg intresserad av att flytta just nu. Döm om min förvåning när jag hamnar på 19:e plats på två stycken tvåor på Väktargatan med under 700 ködagar. Måste ha varit extremt lite sökande på dessa då man har hört från alla att har man under 1000 ködagar kan man glömma lägenheter men ändå kul att man kan ha tur ibland. Sen har jag ju dock ingen aning om hur många dagar personerna före mig som också fick erbjudande har men var ändå rejält förvånad.

Observera dock att det inte är som vanliga bostadsköer, där 20 pers kallas till visning yada yada. Här får den som har längst kötid lägenheten direkt, och tar den i 99% av fallen. Det är alltså inte en "bra" köplats att ha nr 19. Den första sökanden hade förmodligen bra över 1000 poäng.
Citera
2013-12-19, 08:13
Medlem
Kan man registrera sig på studentstaden även fast man inte kommit in på Uppsala universitet ännu? Det är inte säkert att jag kommer in men vore bra att ställa sig i kö ändå om det går.
Citera
2013-12-19, 08:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Kan man registrera sig på studentstaden även fast man inte kommit in på Uppsala universitet ännu? Det är inte säkert att jag kommer in men vore bra att ställa sig i kö ändå om det går.
Testa.
Citera
2013-12-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Testa.

Såg precis att det inte gick tyvärr: "För att kunna söka en studentbostad hos oss måste du studera på heltid vid Uppsala universitet, SLU eller KY- eller YH-utbildning i Uppsala."
Citera
2013-12-19, 09:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Såg precis att det inte gick tyvärr: "För att kunna söka en studentbostad hos oss måste du studera på heltid vid Uppsala universitet, SLU eller KY- eller YH-utbildning i Uppsala."
Hur läser du? Det står att du inte kan söka bostad, men ingenting om att du inte kan registrera dig.
Citera
2013-12-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Observera dock att det inte är som vanliga bostadsköer, där 20 pers kallas till visning yada yada. Här får den som har längst kötid lägenheten direkt, och tar den i 99% av fallen. Det är alltså inte en "bra" köplats att ha nr 19. Den första sökanden hade förmodligen bra över 1000 poäng.
Jo jag vet att det är så det funkar men tyckte ändå att det var märkligt att hamna topp 20 med så få ködagar. Jag sökte även ett rum i Studentstaden med egen dusch och där var det ju kört, inte förvånande i och för sig.

Vill man ha en egen etta så är nog V-Dala säkraste kortet, vet några som fått erbjudanden om ettor i Majklockan efter 2-3 terminer i bostadskön även tvåorna i Observatoriet verkar vara lätta att komma över men sen är dessa svindyra också.
Citera
2013-12-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jo jag vet att det är så det funkar men tyckte ändå att det var märkligt att hamna topp 20 med så få ködagar. Jag sökte även ett rum i Studentstaden med egen dusch och där var det ju kört, inte förvånande i och för sig.

Vill man ha en egen etta så är nog V-Dala säkraste kortet, vet några som fått erbjudanden om ettor i Majklockan efter 2-3 terminer i bostadskön även tvåorna i Observatoriet verkar vara lätta att komma över men sen är dessa svindyra också.

Väktarn vill ju ingen som redan har lgh flytta till, och kan vara för dyrt för de nyantagna. Ergo, finns ingen anledning till att det skulle vara så himla många sökanden, om det är det du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in