Citat:
Ursprungligen postat av
Elorin
Det gällande havsnivån baserar du det på artikeln hos Stockholmsinitiativet du länkade tidigare eller vad?
Reseräkningar vet jag inget om och det känns hur som helst knappast relevant.
Jag baserar det på utsagor av Sveriges främste klimatforskare, Lennart Bengtsson. Stockholmsinitiativet och många andra har rapporterat om det. Har du några invändningar mot LB:s ståndpunkt?
Citat:
”Vår forskning visar att målet för 2050 måste vara att minska de globala utsläppen till så nära noll som möjligt. Dessutom måste de rika länderna i världen (G 8 och EU) ta på sig bindande utsläppsminskningar som överstiger 100 procent, redan 2020–2030, för att kompensera för de fattiga ländernas behov av att öka utsläppen på kort sikt. Detta kan göras genom investeringar i utsläppsåtaganden utanför landets gränser.”
Citat:
Hans slutsatser utifrån tillgänglig forskning ger honom, och många andra, anledning att anse att utsläppen måste ner radikalt (för att nå 2 graders målet, värt att notera). Håller man inte med om att forskningen som ligger grund till detta är korrekt håller man såklart inte med om slutsatsen heller, men det gör knappast någon till en lögnare, om du nu anser det var lögn vad exakt bestod den i? Gällande förslagen om åtgärder kan väl det knappast kallas lögner.
Tillgänglig forskning säger att om IPCC har rätt om AGW-hypotesen så kommer tom en avindustrialisering inte att vara tillräckligt för att uppnå en märkbar effekt. Kyotoprotokollet, även om det hade tillämpats enligt de vildast fantasierna hade inte gett ens en mätbar effekt.
Detta vet Rockström, men den insikten förmedlar han inte. Jag kallar detta lögn.
Det enda sättet att nämnvärt påverka koldioxidberikningen är att bara låta en mindre del av jordens befolkning tillgodogöra sig billig energi. Ekofascister talar om mellan en halv till två miljarder människor som en lämplig nivå. Är du säker på att de har räknat med att du skall vara med där? Att inte ha tillgång till billig energi kommer att innebära en tidig död för de övertaliga, så det är ju ganska avgörande om man är på rätt sida skiljelinjen mellan att ha och inte ha energi.
Citat:
Vilka var då dessa lögner gällande etanolen exakt, eller vindkraften för den delen?
Att etanol som den produceras i verkligheten är ett miljövänligt alternativ till fossila bränslen. Att vindkraft är ekonomiskt hållbart och miljövänligt.
Citat:
Såklart väldigt få källor till dina påståenden, men det är ju inget nytt. McIntyre och McKitricks av Nature refuserade artikel har granskats och nedgjorts ett antal gånger, bland annat av Rutherford et al 2005.
Det här har vi redan avhandlat med källor. Rutherford et al. var dock ny för mig. såvitt jag förstår är en del kritiken baserad på att M&M inte har använt de data Mann vägrade ge dem.
Av någon anledning har man lagt locket på på RC om denna, inga kommentarer.
Kan det bero på detta?
http://climateaudit.org/2006/07/10/jean-s-on-rutherford-et-al-2005/
http://climateaudit.org/2006/07/31/splicing-in-rutherford-et-al-2005/
Citat:
En oberoende utvärdering av Manns publikation av National Center for Atmospheric Research (Wahl 2007) gav vissa mindre variationer med bekräftade de huvudsakliga resultaten.
Oberoende?

Wahl är ju en av de mer prominenta medlemmarna i Hockeyteamet. Bemötande av hans och andra alster hittar du här:
http://climateaudit.org/multiproxy-pdfs/
Citat:
Gällande proxy datan så var diskussionen runt divergensproblemet öppen från början så någon fabricering har det aldrig handlat om.
Då tittar vi på vad Mann sa om detta på RC:
"No researchers in this field have ever, to our knowledge, "grafted the thermometer record onto" any reconstruction. It is somewhat disappointing to find this specious claim (which we usually find originating from industry-funded climate disinformation websites) appearing in this forum."
Ännu en lögn och lite konspirationsteori.
Citat:
Fanns det saker i Manns ursprungliga publikation som kunde förbättras? Absolut. Påverkade dessa brister publikationens slutsatser i stort? Nej.
Klimatforskarna delar inte din ståndpunkt. flera av dem har i email sagt att resultaten inte är robusta. Vad får dig att tro att de är robusta?
Citat:
Homogenisering är som sagt en accepterad metod som GISS inte på något vis försöker dölja att man använder och beskrivs exempelvis i Hansen et al 2010 (Global surface temperature change).
Nej, det är inte en uttömmande beskrivning av vilka justeringar som har gjort och varför.
Citat:
Metoden kan säkert leda till att trender lokalt kan förskjutas eller förändras, åt bägge håll, men globalt är effekten begränsad och övergripande trender påverkas inte. Utövas skeptikernas sedvanliga cherry picking kan det säkert framstå som en medveten manipulation.
Vid en homogenisering är det rimligen så att vissa stationer får högre värden och andra lägre under samma period. Så är det inte såvitt jag vet hos GISS. Kan du visa en enda station som har fått högre värden under 30-talet eller en som fått lägre värden i nutid?
Citat:
Uppdateringar av analyserna publiceras öppet och rådatan kan vem som helst hitta som letar lite.
Då kanske du kan tala om för mig var jag hittar globala rådata.
Citat:
Ohh, ett citat från en blogg av någon Kanadensisk kvinna till synes utan vetenskaplig bakgrund, det kallar jag bevis!
Hon är såvitt jag vet vetenskapsjournalist och har bevakat ämnet en längre tid. Vem hon är är emellertid inte relevant. Det relevanta är vad hon skriver, hade du några invändningar mot det?
Citat:
Vilken position har han fått sparken från exakt?
Vetenskaplig rådgivare åt tyska regeringen.