2013-12-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av today
Söker svar om hur man skall göra just nu, många gamla trådar som vaknar till ibland .

Känns ändå relevant med tanke på att min portfölj rasat 7% mot OMX som bara rasat 2% senaste månaden, (även om jag ligger +8% sedan sommaren sett).

Dippen ordnar upp sig efter nyår?

Jag tror FEDs beslut kommer avgöra hur börsen kommer gå tills nyår... men på ett års sikt har jag en positiv syn på börsen... statistiken som har kommit tex arbetslösheten har ju varit positiv och det kan ju ses som ett friskhets tecken att FED slutar med stödköpen...
Citera
2013-12-17, 20:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Jag tror FEDs beslut kommer avgöra hur börsen kommer gå tills nyår... men på ett års sikt har jag en positiv syn på börsen... statistiken som har kommit tex arbetslösheten har ju varit positiv och det kan ju ses som ett friskhets tecken att FED slutar med stödköpen...
De kommer ju fortfarande inte sluta stödköpa heller. Bara dra ner takten med en halv till några hundra miljarder i månaden.
Citera
2013-12-17, 23:24
Medlem
Ja det är dags att dra sig ur.
Citera
2013-12-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rushhour

Jag tycker att mod borde radera alla kommentarer som dessa, de ger absolut ingenting till diskussionen eftersom man inte kommer med någon motivering varför man tycker som man gör...
Citera
2013-12-18, 00:27
Medlem
Citat:
Jag tycker att mod borde radera alla kommentarer som dessa, de ger absolut ingenting till diskussionen eftersom man inte kommer med någon motivering varför man tycker som man gör...

Först, vad du tycker bryr sig ingen om här.

Andra, se föregående punkt.
Citera
2013-12-18, 00:35
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Först, vad du tycker bryr sig ingen om här.

Andra, se föregående punkt.

Ett finare exempel på mänsklig psykologi och irrationalitet än den här tråden står knappast att finna. Börsen är upp ca 45 % sedan de senaste inläggen skrevs i den här tråden hösten 2011. De som vågade äga aktier sedan dess har blivit rikligt belönade och de som lät rädslan få överhanden ångrar nog sitt tilltag i dag. Det ligger nog mycket sanning i talesättet att mer pengar gått förlorade när folk försöker förbereda inför korrektioner än i korrektionerna i sig.

Äger man bolag långsiktigt måste man någonstans tro på människans förmåga att överleva kriser. Förra århundradet innehöll världskrig, oljekriser, hot om kärnvapenkrig och orosmoln har alltid funnits. Likförbaskat har utveckligen gått framåt med stadiga, om än trevande, steg. Poängen är att det alltid finns skäl att sälja. Ändå har vi morgondagens mångdubblare framför våra fötter och det handlar bara om att hitta dem. När värderingarna är högre blir mer defensiva bolag intressanta därför att de kan ge en trygg avkastning.

Du kommer in hit och har ingenting att erbjuda. Du ger ingen motivering till varför det är dags att sälja. Din strategi riskerar att köpa när tåget redan gått och sälja när båten redan är i sank. Visst kan det gå ned härifrån, men det kan lika gärna gå upp, vi vet ingenting. Och oavsett hur börsen går kommer det att finnas intressanta case.
Citera
2013-12-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ett finare exempel på mänsklig psykologi och irrationalitet än den här tråden står knappast att finna. Börsen är upp ca 45 % sedan de senaste inläggen skrevs i den här tråden hösten 2011. De som vågade äga aktier sedan dess har blivit rikligt belönade och de som lät rädslan få överhanden ångrar nog sitt tilltag i dag. Det ligger nog mycket sanning i talesättet att mer pengar gått förlorade när folk försöker förbereda inför korrektioner än i korrektionerna i sig.

Äger man bolag långsiktigt måste man någonstans tro på människans förmåga att överleva kriser. Förra århundradet innehöll världskrig, oljekriser, hot om kärnvapenkrig och orosmoln har alltid funnits. Likförbaskat har utveckligen gått framåt med stadiga, om än trevande, steg. Poängen är att det alltid finns skäl att sälja. Ändå har vi morgondagens mångdubblare framför våra fötter och det handlar bara om att hitta dem. När värderingarna är högre blir mer defensiva bolag intressanta därför att de kan ge en trygg avkastning.

Du kommer in hit och har ingenting att erbjuda. Du ger ingen motivering till varför det är dags att sälja. Din strategi riskerar att köpa när tåget redan gått och sälja när båten redan är i sank. Visst kan det gå ned härifrån, men det kan lika gärna gå upp, vi vet ingenting. Och oavsett hur börsen går kommer det att finnas intressanta case.

Läs på!!

När man ger råd här och motiverar dessa så attackeras man av foliehattar, samtidigt tar de förnuftiga informationen emot utan att ens kommentera, tacka eller försvara en. Så vad är poängen? Så länge du inte kan bjuda på något riktigt bra här så kommer du inte att förstå det jag säger just nu.
Citera
2013-12-18, 00:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
När man ger råd här och motiverar dessa så attackeras man av foliehattar, samtidigt tar de förnuftiga informationen emot utan att ens kommentera, tacka eller försvara en.
Ursäkta att jag lägger mig i, men ingen förnuftig människa drar sig ur marknaden för att nån på flashback lägger en one-liner. Särskilt inte en nyregistrerad utan historik.

Själv ligger jag som alltid fullinvesterad. Jag råkar också vara ganska förnuftig, något även Caparzo har visat sig vara från stund till stund.
Citera
2013-12-18, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ursäkta att jag lägger mig i, men ingen förnuftig människa drar sig ur marknaden för att nån på flashback lägger en one-liner. Särskilt inte en nyregistrerad utan historik.

Själv ligger jag som alltid fullinvesterad. Jag råkar också vara ganska förnuftig, något även Caparzo har visat sig vara från stund till stund.

Men det handlar inte om det, det var en som ville ha min åsikt raderad, jag besvarar detta med posten ovan.

Edit: Som sagt, dags att dra sig ur.
Senast redigerad av Rushhour 2013-12-18 kl. 01:07.
Citera
2013-12-18, 01:21
Medlem
Citat:
Men det handlar inte om det, det var en som ville ha min åsikt raderad, jag besvarar detta med posten ovan.

Edit: Som sagt, dags att dra sig ur.

Jag har aldrig sagt att jag vill ha din åsikt raderad, jag önskar bara att alla som kommer med en åsikt kan ha iallafall ett argument om varför personen i fråga just tycker vad den tycker. Annars ser jag ingen anledning att kommentera i ett diskussions forum om man inte är intresserad av att föra diskussionen framåt med synpunkter.

Jag tror ingen här på forumet är intresserad av riktlinjer som "KÖP" eller "SÄLJ" av helt okända personer.. Det jag dock tror finns ett intresse för är olika idéer och signaler som kan indikera på ett utfall som köp eller sälj... till exempel positiv/negativ statisk.. datum för politiska beslut osv... och med den informationen kan man påbörja egen undersökning för att bilda sig en uppfattning om konjunkturläget..
Senast redigerad av Bomben1 2013-12-18 kl. 01:26.
Citera
2013-12-18, 01:34
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag vill ha din åsikt raderad, jag önskar bara att alla som kommer med en åsikt kan ha iallafall ett argument om varför personen i fråga just tycker vad den tycker. Annars ser jag ingen anledning att kommentera i ett diskussions forum om man inte är intresserad av att föra diskussionen framåt med synpunkter.

För att den svaga (stimulansstyrda) konjunkturtoppen närmar sig, den är här nu.
(Dagens RB 0,75% sänkning bekräftar det)

(Vi eldar på lite till för att synkronisera vändningen nedåt med eu, usa och kina)

Om EU, USA och Kina återhämtas, varför sänker vi räntan, när vi är export land? Vi sänker räntan för att fullfölja den stimulansdrivna lilla konjunkturen, och vi vill inte vara de första ute med problem, vi exporterar ju produkter.

Kanske vi når 1350, men kanske vi rasar, vem vill chansa för några procent?

Citat:
Senast redigerad av Rushhour 2013-12-18 kl. 02:14.
Citera
2014-03-03, 16:37
Medlem
zorb89s avatar
Krisen skapar köplägen, vilka väljer vi?

Som ni alla ser backar de flesta just nu pga krisen i Ukraina.

Jag ser det väldigt positivt om man vill ha snabba cash. När/om problemet försvinner bör
marknaden panikköpa igen, det ända vi kan göra är att anta att det löser sig. Om vi däremot
förväntar oss ett fullskalligt krig bör man nog genast sälja av varenda öre.

Idag ser jag Shelton som ligger back ca 12%, ska hålla mig till imorgon och se hur det ser ut men ligger på köpknappen där.

Jag tror man kan göra ett klipp i de flesta aktier som backar nu. Men jag gillar att ta större chanser
så därför har jag nog högriskaren Shelton som favorit just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in