2013-12-17, 23:53
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag klickade hem ett par GG Harrow som skäggade runt på eBay idag till ett alldeles för förmånligt pris för att jag inte skulle hugga. Rätt mycket på impuls och lite på vinst och förlust, eftersom jag inte vet om storleken passar mig och eftersom jag aldrig testat just GG06-lästen tidigare. Spännande blir det hursom - om de passar mig kan det nog bli det första paret GG i samlingen.

Någon som har erfarenhet av lästen i fråga?

Jag har skor på de andra tre lästerna och har provat GG06 några gånger. Har UK8E i alla och tycker de sitter ganska lika på foten, det gör mer vilken typ av skor man har (tex oxford med eller utan punched cap toe). Jag har UK8E i mina Galway på läst 82 men generellt UK7.5E i CJ och Carmina.
Citera
2013-12-18, 05:35
Medlem
Lillknoddens avatar
Hur ofta brukar ni behöva byta gummit på hälen på era skor? Känns som jag behöver göra det på tok ofta, traskar ofta rätt långt och snabbt vilket resulterar i att jag sätter ner hälen hårt och sliter på skorna. Någon annan som har samma problem och lösning på detta, finnns det något extra hårt gummi?
Citera
2013-12-18, 05:56
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Hur ofta brukar ni behöva byta gummit på hälen på era skor? Känns som jag behöver göra det på tok ofta, traskar ofta rätt långt och snabbt vilket resulterar i att jag sätter ner hälen hårt och sliter på skorna. Någon annan som har samma problem och lösning på detta, finnns det något extra hårt gummi?
Häljärn.
Citera
2013-12-18, 06:02
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Häljärn.

Är det bara att gå till en skomakare och fråga om detta eller? Jag försökte googla lite men det jag hittar ser mest ut att vara dekorativt som man sätter utanpå, hjälper det verkligen. Dessutom ser det ju lite texasinspererat ut haha..
Citera
2013-12-18, 06:18
Medlem
csts avatar
Citat:
Är det bara att gå till en skomakare och fråga om detta eller? Jag försökte googla lite men det jag hittar ser mest ut att vara dekorativt som man sätter utanpå, hjälper det verkligen. Dessutom ser det ju lite texasinspererat ut haha..
Ja, om du googlar tåjärn så får du en uppfattning om vad det handlar om. Varningens finger dock, om du vistas mycket i inomhusmiljöer så kan tå och häljärn slita på golv. Dessutom är det vissa i tråden som har påpekat att skon kan bli stum och obekväm att gå i.

Du får väl helt enkelt utvärdera vad som är viktigast, att inte slita ner sulan eller gå bekvämt.
Citera
2013-12-18, 12:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ja, om du googlar tåjärn så får du en uppfattning om vad det handlar om. Varningens finger dock, om du vistas mycket i inomhusmiljöer så kan tå och häljärn slita på golv. Dessutom är det vissa i tråden som har påpekat att skon kan bli stum och obekväm att gå i.

Du får väl helt enkelt utvärdera vad som är viktigast, att inte slita ner sulan eller gå bekvämt.

Som cst säger är risken rätt stor att det blir vassa kanter på järnet efter hand. Jag hade rekommenderat en mjukare blandning; de håller i regel längre än en hård.
Citera
2013-12-18, 12:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag klickade hem ett par GG Harrow som skäggade runt på eBay idag till ett alldeles för förmånligt pris för att jag inte skulle hugga. Rätt mycket på impuls och lite på vinst och förlust, eftersom jag inte vet om storleken passar mig och eftersom jag aldrig testat just GG06-lästen tidigare. Spännande blir det hursom - om de passar mig kan det nog bli det första paret GG i samlingen.

Någon som har erfarenhet av lästen i fråga?

Jo, vad ska man säga. Väldigt vackra skor, så det är väl bara att hoppas att de passar!
Citera
2013-12-18, 23:48
Medlem
Mongoluddsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Funke
Jag har ett par Alfred Sargent Redgrave i mocka som vid inköpstillfället även fanns i grainskinn. Tror dock att de var en tillfällig historia som ersattes av Bexhill som, enligt mig, känns klumpigare och inte alls lika roliga. Kan försöka slänga upp en bild om intresse finns.

Edit: Redgrave är alltså en modell du kan försöka hålla lite utkik efter, gillar mitt par starkt!
Tack för tipset!

Såg denna och gillar skarpt lästen på skon längst till vänster, Leffot Barrow. Vem är det som tillverkar skon? Får för mig att det blir lite för mycket clownskor med den röda sulkanten...
Citera
2013-12-19, 07:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoluddsill
Tack för tipset!

Såg denna och gillar skarpt lästen på skon längst till vänster, Leffot Barrow. Vem är det som tillverkar skon? Får för mig att det blir lite för mycket clownskor med den röda sulkanten...

Det är just Alfred Sargent som gör dem, på deras 99-läst.
Citera
2013-12-19, 15:11
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Vackert. Grattis!

Mina mått:
C&J 348 & 337: 7,5UK
Vass U & F: 41,5EU
G&G GG06 & MH71: 8UK

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Härligt! Har inte den lästen, men alla GG sägs sitta nästintill identiskt, och på både MH71 och TG73 har jag min vanliga längdstorlek UK10 men i vidare F. Vet många går upp en halv generellt, och har samma storlek som i EG.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, vad ska man säga. Väldigt vackra skor, så det är väl bara att hoppas att de passar!

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag har skor på de andra tre lästerna och har provat GG06 några gånger. Har UK8E i alla och tycker de sitter ganska lika på foten, det gör mer vilken typ av skor man har (tex oxford med eller utan punched cap toe). Jag har UK8E i mina Galway på läst 82 men generellt UK7.5E i CJ och Carmina.

Ajaj, det verkar verkligen bli på håret i det här fallet. I EG82 har jag nämligen UK 9, medan jag i 202/184/888 har UK 9,5. I Vass U/F har jag 43-43,5 och i C&J 337/348/325 har jag också UK 9. Generellt kan man säga att jag har rätt smala fötter så jag kan ofta gå ned i storlek med E-vidd, utan att det blir problem... Nåväl, jag får helt enkelt hålla tummarna! För, som sagt, det är ett riktigt par vackra basskor att ha i garderoben...
Citera
2013-12-19, 15:55
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Har uppdaterat mitt actionalbum med bilder på mina J~W-oxfordkängor som (bland annat?) broder hoodog suktat efter så länge.

Kommentar: Fan vad svårt det är att ta anständiga bilder så här års. Regn och dimma och mörker och kolsvart ute redan på tidig eftermiddag. Fick plocka ihop lite av varje.
Citera
2013-12-19, 16:57
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ajaj, det verkar verkligen bli på håret i det här fallet. I EG82 har jag nämligen UK 9, medan jag i 202/184/888 har UK 9,5. I Vass U/F har jag 43-43,5 och i C&J 337/348/325 har jag också UK 9. Generellt kan man säga att jag har rätt smala fötter så jag kan ofta gå ned i storlek med E-vidd, utan att det blir problem... Nåväl, jag får helt enkelt hålla tummarna! För, som sagt, det är ett riktigt par vackra basskor att ha i garderoben...

Ja, hoppas att det funkar för det är ett par grymma skor. Är de i vintage oak precis som de på GG:s hemsida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in