Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 18:44
  #10117
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Hur gör ni med nyinköpta skor när det kommer till impregnering och vård?
Har ett par nyinköpta Edward Green Chelsea i Dark Oak där jag är rädd att förstöra den fina patineringen, när jag, med mina begränsade erfarenheter börjar kladda på med skokräm. Misstänker att de behöver någon slags vård.
Mvh
Du kommer väldigt långt med bara neutral skokräm om du inte vill röra grundpatineringen och om du tycker de verkar torra så testa dig fram försiktigt. Generellt brukar jag vänta lite med att lägga något på nya skor. Dock är jag inte större fan av polish heller, så i och med att jag inte använder det så kör jag nästan bara på neutral kräm och i undantagsfall färgad om jag lyckats slå emot något. Skall nämnas att jag inte har några EG, men väl ett tiotal C&J och jag kan inte tänka mig att de bör hanteras väldigt olika.
Citera
2018-06-13, 22:20
  #10118
Medlem
Hollenriks avatar
Skinnskor.. har en fråga.

Det är ju allmänt känt att de inte ska stå och torka i närheten av ett element om de har blivit blöta, men går det bra om de står i närheten av ett element när de är vanliga/torra? Har min skohylla framför ett element.
Citera
2018-06-14, 07:57
  #10119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Skinnskor.. har en fråga.

Det är ju allmänt känt att de inte ska stå och torka i närheten av ett element om de har blivit blöta, men går det bra om de står i närheten av ett element när de är vanliga/torra? Har min skohylla framför ett element.

Nej.
Citera
2018-06-19, 12:19
  #10120
Medlem
Hoylers avatar
Behöver tips på ett par sjyssta skor, som passar till en marinblå/blå kostym, men också går att använda lite mer vardagligt till jeans kanske.

Åh heliga orakels, vägled mig.
Citera
2018-07-20, 12:58
  #10121
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Någon som testat Myrqvist skor på Grev Turegatan, Stockholm. Kalvskinn från Hermēs garveri i Frankrike, sydda i Portugal, 2000 kr paret för randsydda oxfords.

Ser väldigt bra ut men vad gör inte det...
Citera
2018-07-22, 08:11
  #10122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Någon som testat Myrqvist skor på Grev Turegatan, Stockholm. Kalvskinn från Hermēs garveri i Frankrike, sydda i Portugal, 2000 kr paret för randsydda oxfords.

Ser väldigt bra ut men vad gör inte det...

Köpte ett par för två dagar sedan, ej använda. Vanligen använder jag Cheaneys, Loake & AE. Kan lämna review efter användande.

Kort och gott så känns de som mycket sko för pengarna.
Citera
2018-07-30, 21:14
  #10123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Köpte ett par för två dagar sedan, ej använda. Vanligen använder jag Cheaneys, Loake & AE. Kan lämna review efter användande.

Kort och gott så känns de som mycket sko för pengarna.
Har du hunnit använda dina Myrqvist ännu? Som nybliven student är skorna mycket tilltalande pga det modesta priset. Skulle uppskatta lite tankar från dig och andra som äger ett eller flera par.

Vilka andra märken i den lägre prisklassen förespråkar ni? Yanko, Loake, Meermin?
Citera
2018-08-01, 22:25
  #10124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Har du hunnit använda dina Myrqvist ännu? Som nybliven student är skorna mycket tilltalande pga det modesta priset. Skulle uppskatta lite tankar från dig och andra som äger ett eller flera par.

Vilka andra märken i den lägre prisklassen förespråkar ni? Yanko, Loake, Meermin?

Har inte använt de än då det inte blivit av helt enkelt. Har haft de på mig stillasittandes hemma varpå de kändes tämligen tighta över hela foten, detta dock med en supertunn skinnsula inuti vilket jag har i samtliga skor för att öka livslängd och fräschhet.

Kan rekommendera Loake 1880. Har både Mulligan och en chelsea som jag inte minns namnet på, dock inga oxfords.

Meermin är toppen. Riktigt bra skor för pengarna. På tal om meermin så har jag skickat dig ett PM.
Citera
2018-08-12, 18:18
  #10125
Medlem
Oxfords till mer vardagligt bruk (till jeans, chinos), fungerar det? Eller ses det som strikt dressade skor?

Svårt att hitta derbys som inte ser klumpiga eller gubbiga ut. Brouges kan ju fungera, men inte min stil.

Har ni några tips?
Citera
2018-08-15, 11:50
  #10126
Medlem
remixutoheavens avatar
Behöver lite råd och tips, är inne på att köpa ett par svarta Loake Buckingham Brogue. Dessa är ju läder under till och eftersom vi drar mot höst/vinter så undrar jag om man ska välja ett par som har gummisula istället? Alternativt sätta på en slitsula eller införskaffa galoscher.

Bor i Göteborg förövrigt och regn är mer regel än undantag här.
Citera
2018-08-15, 12:46
  #10127
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Behöver lite råd och tips, är inne på att köpa ett par svarta Loake Buckingham Brogue. Dessa är ju läder under till och eftersom vi drar mot höst/vinter så undrar jag om man ska välja ett par som har gummisula istället? Alternativt sätta på en slitsula eller införskaffa galoscher.

Bor i Göteborg förövrigt och regn är mer regel än undantag här.

Införskaffa galoscher!

Galoscher är helt överlägset, dessa finns även med dubb för vinterbruk.

http://www.manolo.se/artiklar/artike...i-varens-regn/

https://skoprodukter.se/galoscher-az...CABEgKP_vD_BwE
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-08-15 kl. 12:51.
Citera
2018-08-15, 13:19
  #10128
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Införskaffa galoscher!

Galoscher är helt överlägset, dessa finns även med dubb för vinterbruk.

http://www.manolo.se/artiklar/artike...i-varens-regn/

https://skoprodukter.se/galoscher-az...CABEgKP_vD_BwE

Tack, blir nog att införskaffa sig galoscher när det närmar sig. Något mer man borde tänka på när det gäller dessa skor, förutom omvårdnad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback