Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Sammanfatta nej. Jag vill inte med avsikt låta debatten spåra ur.
En viktig sak bara: Sluta citera västliga kommersiella mediakällor som om de inte var propaganda. (Och för tusende gången, det betyder inte att Nordkorea media inte är propaganda.)
En vink om informationschocken för tolfte gången (en liten del av den): #
4865
Bland annat: Ja, de hatar verkligen USA av en solid historisk orsak, och ledarna i Syd var allierade med Japan. Det kan vara fiffigt att försöka förstå hur de tänker. Klickar du länken så får du lite av den informationen från ett Universitet i USA. Duger inte det?
Intressant! Jag såg den första delen av diskussionen om Koreakriget. Och till min överraskning så fanns det en hel del intressanta saker som jag inte vetat av tidigare:
Nordkorea är framstående när det kommer till medeldistansmissiler.
Den koloniala bakgrunden som förklarar skillnaden mellan Syd- och Nordkorea.
Att Nordkoreanska trupper stred i det kinesiska inbördeskriget.
Amerikansk rasism under Koreakriget
Att det Nordkoreanska städerna blev jämnade med marken, inte främst pga markstrider utan därför att man utbombade de industrialiserade städerna, främst med brandbomber, närmast total, (80-95 procents förstörelse att jämföra med tyska och Japanska städer som i allmänhet blev förstöra till 40-75 procent).
Massiva amerikanska våldtäkter mot sydkoreanska kvinnor.
Att det pågick långintensiva strider några år innan Koreakriget bröt ut. Och att båda sidorna redan då ville erövra städer men hindrades av Sovjet respektive USA.
Att försvarsutgifterna i USA gick upp kraftigt under Koreakriget kände jag till. Men inte att de sex dubblades på ett halvår: Räknat i dagens penningvärde så gick de upp ifrån 100 miljarder dollar till 600 miljarder dollar!
Däremot så kände jag till att Nordkorea låg före Sydkorea ekonomiskt under 60-talet. Samt att Sydsidan också var aggressiva innan Koreakriget, men att amerikanarna hindrade att de skaffade tunga vapen.
Annat kände jag till, som att Nordkorea, troligen, inte har kapacitet att krympa kärnvapen till rymmas i en missils stridsspets. Tyvärr så gissar jag på att ett kärnvapen kan explodera i centrala Seoul, transporterad genom de många tunnlar som grävts av Nordkorea över gränsen.
Hur som helst ett mycket intressant film. Jag skall nog se del två någon av de närmaste dagarna. För det är dels kul att lära sig nya fakta och dels kul att få en lite inblick i vad som rör sig i den Nordkoreanska ledningens skallar.
Detta är alltså inte någon Nordkoreansk propagandafilm, utan en diskussion som tar fram ovanliga fakta som ger en mer helgjuten bild av situationen på den koreanska halvön.