2013-12-17, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Najs, nu har vi ödslat plats och min fråga är bumpad till förra sidan. Great. Du har som ansvar att svara på den.

Ekonomikandiat revision? Jag skrev över genomsnittlig intelligens på ekonomer. Sociala - känns som väldigt representativa för en typisk universitetsstudent. Tänker jag "universitet" är det ofta ekonom som dyker upp bland studenter, för att de är utåtriktade.
Senast redigerad av blabla12345 2013-12-17 kl. 19:39.
Citera
2013-12-17, 20:12
Medlem
Isildurrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Några fördomar om personalvetare?

Manliga personalvetare: Ofta sociala varelser som, trots att antalet arbeten är begränsade, kommer få det lätt i arbetslivet p g a kvotering. Är någon form av kombination mellan lekledare på dagis och administrativ allt-i-allo som kan en del om ganska mycket, men inte mycket om något. Undantagslöst väldigt PK.

En manlig personalvetare är den person som till varje pris skall styra upp och organisera hela släkten till en brännbollsturnering på midsommarfesten när alla egentligen bara vill smutta på sitt rödvin och ta det lugnt.
Citera
2013-12-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Personer som läser ekonomiekandidat med inriktning revision?
Till stor del paragrafryttare av de jag träffat på men betydligt smartare än folket som pluggar marknadsföring och inte lika självgoda som folk som vill plugga finans. I övrigt som de flesta andra ekonomer, det vill säga rätt normala människor med förkärlek för Ralph Laurenskjortor, kottlettfrisyrer och att hänga på klubb varje torsdag.
Citera
2013-12-18, 00:18
Medlem
Gilis avatar
hur otippat de än låter så är det sjukt mycket snygga brudar på IT-insitutionen på Stockholms universitet
Citera
2013-12-18, 06:34
Medlem
DenNyaDealens avatar
Civilekonomer och Jurister: Wannabe Patrick Bateman. Tro mig, det är väldigt vanligt
Citera
2013-12-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Väldigt intresserade av sitt ämne och kan tala i timmar om olika kungar, krig och riken. Klär sig väldigt mellanmjölk och är betydligt mer intresserad av klädernas funktion än utseende.

När historia-studenten blir lite äldre börjar han köpa Ecco-skor (De är ju så bekväma!).

Kan även delas upp i 2 kategorier: De som inte riktigt vet vad de vill läsa eller arbeta med så de läser en termin historia för att testa på universitetslivet. Den andra kategorin är de som går all in och doktorerar i "Nordiskt vapensmide under stenåldern" och senare skaffar skägg.
Det stämmer in exakt på mig och en snubbe jag känner.
Citera
2013-12-18, 11:28
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Ekonomikandiat revision? Jag skrev över genomsnittlig intelligens på ekonomer. Sociala - känns som väldigt representativa för en typisk universitetsstudent. Tänker jag "universitet" är det ofta ekonom som dyker upp bland studenter, för att de är utåtriktade.

Snarare för att de är väldigt talrika.
Citera
2013-12-18, 12:15
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Snarare för att de är väldigt talrika.

Lika många som juristerna. När man tittar närmre så verkar de även vara lika många som maskinteknik och ind.ek här på KTH. I alla fall om man jämför med UU.
Citera
2013-12-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det är väl bättre att man berättar det nu, eller helst innan utbildningen påbörjas, så personer slipper slänga bort sina unga år (samt CSN) på en utbildning som leder en rakt in i arbetslösheten alt. skitjobbens förlovade land. Om man nu inte har något emot den saken är det ju lugnt, men glider man runt med drömmar och höga förhoppningar är det egentligen bäst att de grusas så tidigt som möjligt. Nu är jag iof själv lite för snäll, och framförallt för feg, för att själv gå runt och grusa andras drömmar och förhoppningar (annat än vad gäller socionomer), på flashback eller irl, men egentligen är det ju det man borde göra.

Socionomer: Psykiskt och intelligensmässigt svaga flummare som fått för sig att de är att likställa med psykologer (vilka i sig också är psykiskt, men inte intelligensmässigt, svaga flummare) hos vilka de storslagna drömmarna om det framtida yrket omfattar allt möjligt annat än verkligheten. Dvs. handläggare på soc (läs socant). Socionomer utmärks av att de anser sig väldigt intelligenta, besitta hög kapacitet och vara lite bättre än alla andra, att de sedan inte har betygen för att nå någonstans är mindre betydelsefullt. Istället börjar de plugga till socionomer och lever i illusionen att utbildningen faktiskt anses vara något och de tillika anses vara några.

De klagar om de måste läsa litteratur som är på engelska (gör gärna en namninsamling) och alla kurser de läser är översiktliga och förenklade. De skrapar på ytan och beter sig sedan som om de är både jurister, statsvetare, läkare, sociologer, psykologer och gud vet vad. Än värre är att de gärna ger sig in i diskussioner med nämnda yrkeskategorier och vägrar erkänna att de har fel.

Överlag är de såssar alt. vänsternissar men sekunden de hittar jobb utomlands (som faktiskt ger ganska bra betalt) omfamnar de kapitalismen varmt och glömmer snabbt alla kvällar då de sippat rödvin och klagat på de ekonomiska klasskillnaderna.
En socionom tror på fullaste allvar att denne pluggar mycket om den läser en timma per dag och startar en namninsamling om CSN inte vill låna ut mer pengar pga. att de senaste tentorna alla är resttentor. Socionomen går sedan ut i arbetslivet och landar tjänster där minsta makt förstoras och missbrukas maximalt för att sedan undra varför ingen gillar socionomer, varken inom studievärlden eller yrkeslivet.

Hmm, mina kompisar har rätt, mitt hat mot socionomer är ganska irrationellt och intensivt. Men men, det är fördomar och förmodligen felaktiga sådana.

Har själv pluggat till socionom kan säga att det stämmer oroväckande väl
Citera
2013-12-18, 16:43
Medlem
Pastmasters avatar
Nu vill jag höra lite fördomar om folk som pluggar neuronpsykologi med filosofisk inriktning.
Citera
2013-12-18, 18:53
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Nu vill jag höra lite fördomar om folk som pluggar neuronpsykologi med filosofisk inriktning.

"Jaja, det är ju hög arbetslöshet, vad ska snubben annars göra i väntan på ett riktigt jobb??"
Citera
2013-12-18, 19:04
Medlem
waskarNs avatar
Tandläkare då allihopa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in