2011-02-11, 21:00
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
På tal om politik:

- Civilingenjörer, ekonomer, (kanske även läkare och jurister?) röstar blått (väldigt många moderater bland civilingenjörer och ekonomer av egen erfarenhet)
- Psykologer, filosofer och liknande är ofta vänstervridna.
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-02-11 kl. 21:02.
Citera
2011-02-11, 22:45
Medlem
sang-reals avatar
Pol.magare (pol.kand) är diplomatwannabes som drömmer om att arbeta på UD eller med bistånd. 95% hamnar dock som gråa handläggare i nån tråkig kommun på landsbygden och ser inte skymten av negerhjälp under sin livstid.
Citera
2011-02-11, 23:09
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Pol.magare (pol.kand) är diplomatwannabes som drömmer om att arbeta på UD eller med bistånd. 95% hamnar dock som gråa handläggare i nån tråkig kommun på landsbygden och ser inte skymten av negerhjälp under sin livstid.

Citera
2011-02-12, 00:47
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
kände du dig träffad
Citera
2011-02-12, 00:56
Medlem
karamellas avatar
Citat:
kände du dig träffad

Ja...
Citera
2011-02-12, 01:14
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ja...
Tro mig, jag är själv pol.magare och det är skrattretande och lite gulligt och höra alla naiva berättelser från 22 åringar som drömmer om att jobba med bistånd men som när dom är klara hamnar i stockholm stads förvaltning med att handlägga byggnadslov och biståndsprövningar.
Citera
2011-02-12, 01:27
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Tro mig, jag är själv pol.magare och det är skrattretande och lite gulligt och höra alla naiva berättelser från 22 åringar som drömmer om att jobba med bistånd men som när dom är klara hamnar i stockholm stads förvaltning med att handlägga byggnadslov och biståndsprövningar.
Hur vanligt är det att man jobbar på ambassad då? De jag känner som pluggar detta skitprogram vill alla jobba på ambassad.
Citera
2011-02-12, 01:30
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Hur vanligt är det att man jobbar på ambassad då? De jag känner som pluggar detta skitprogram vill alla jobba på ambassad.
det är ju det som är min poäng. alla drömmer om toppjobben men bara en ynka procent får dom. Det
är väldigt få som får chansen att jobba internationellt. De flesta harvar på i den gråa byråkratin.
Citera
2011-02-12, 02:43
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
det är ju det som är min poäng. alla drömmer om toppjobben men bara en ynka procent får dom. Det
är väldigt få som får chansen att jobba internationellt. De flesta harvar på i den gråa byråkratin.

Du ska inte berätta det här. Låt folk drömma under sin studietid, det skadar ingen. Någonstans inser jag också att jag kommer stranda i något depressivt helvete med Närkes Allehanda, men tills dess kommer jag stenhårt tro på att jag blir astronaut eller den nya Clint Eastwood.
Citera
2011-02-12, 10:54
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjTenman
nerkes*

Nerikes. Bra försök!
Citera
2011-02-12, 11:33
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Jag har börjat komma ner på jorden en del den senaste tiden (mycket på grund av flashback). Jag känner dock många som lyckats någorlunda. Visst, de har inte blivit diplomater men de har hittat vettiga jobb i London och Bryssel, vilket är vad jag också vill.
Citera
2011-02-12, 14:25
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Du ska inte berätta det här. Låt folk drömma under sin studietid, det skadar ingen. Någonstans inser jag också att jag kommer stranda i något depressivt helvete med Närkes Allehanda, men tills dess kommer jag stenhårt tro på att jag blir astronaut eller den nya Clint Eastwood.

Det är väl bättre att man berättar det nu, eller helst innan utbildningen påbörjas, så personer slipper slänga bort sina unga år (samt CSN) på en utbildning som leder en rakt in i arbetslösheten alt. skitjobbens förlovade land. Om man nu inte har något emot den saken är det ju lugnt, men glider man runt med drömmar och höga förhoppningar är det egentligen bäst att de grusas så tidigt som möjligt. Nu är jag iof själv lite för snäll, och framförallt för feg, för att själv gå runt och grusa andras drömmar och förhoppningar (annat än vad gäller socionomer), på flashback eller irl, men egentligen är det ju det man borde göra.

Socionomer: Psykiskt och intelligensmässigt svaga flummare som fått för sig att de är att likställa med psykologer (vilka i sig också är psykiskt, men inte intelligensmässigt, svaga flummare) hos vilka de storslagna drömmarna om det framtida yrket omfattar allt möjligt annat än verkligheten. Dvs. handläggare på soc (läs socant). Socionomer utmärks av att de anser sig väldigt intelligenta, besitta hög kapacitet och vara lite bättre än alla andra, att de sedan inte har betygen för att nå någonstans är mindre betydelsefullt. Istället börjar de plugga till socionomer och lever i illusionen att utbildningen faktiskt anses vara något och de tillika anses vara några.

De klagar om de måste läsa litteratur som är på engelska (gör gärna en namninsamling) och alla kurser de läser är översiktliga och förenklade. De skrapar på ytan och beter sig sedan som om de är både jurister, statsvetare, läkare, sociologer, psykologer och gud vet vad. Än värre är att de gärna ger sig in i diskussioner med nämnda yrkeskategorier och vägrar erkänna att de har fel.

Överlag är de såssar alt. vänsternissar men sekunden de hittar jobb utomlands (som faktiskt ger ganska bra betalt) omfamnar de kapitalismen varmt och glömmer snabbt alla kvällar då de sippat rödvin och klagat på de ekonomiska klasskillnaderna.
En socionom tror på fullaste allvar att denne pluggar mycket om den läser en timma per dag och startar en namninsamling om CSN inte vill låna ut mer pengar pga. att de senaste tentorna alla är resttentor. Socionomen går sedan ut i arbetslivet och landar tjänster där minsta makt förstoras och missbrukas maximalt för att sedan undra varför ingen gillar socionomer, varken inom studievärlden eller yrkeslivet.

Hmm, mina kompisar har rätt, mitt hat mot socionomer är ganska irrationellt och intensivt. Men men, det är fördomar och förmodligen felaktiga sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in