2013-12-17, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Eller kommer vi se budgetunderskotten växa, någon ska ju "ta ansvar" för att hålla konsumtionen uppe.

Vi ser redan att det svenska budgetunderskottet växer. Regeringen har flaggat för att det kommer vara så de kommande åren.

Här är en "lustig" liten räknare för statskulden 2013: http://www.statsskuld.com/
Senast redigerad av vonEisen 2013-12-17 kl. 15:33.
2013-12-17, 15:43
Medlem
Här trodde man Ingves inte var en fitta och hade lite ryggrad, men tydligen inte. Nu när de valt den väg kommer de sänka räntan ytterligare, och finna sig i ett svart hål, där en höjd ränta endast kommer införliva en depression, som blir oundviklig. Låg ränta för lång tid får alltid negativa konsekvenser, otroliga missalokeringar av kapital, som på så många andra ställen, flyttar sig till den efterblivna bostadsmarknaden. Bankerna kommer bara ta större risktagande och bli ännu mer underkapitaliserade, recept för misslyckande. Tycker synd om de som ser detta som ett "åhå, nu kan jag låna billigt" = Negative equity. Vi kommer få betala dyrt för det här i framtiden.
Senast redigerad av Corinus 2013-12-17 kl. 15:47.
2013-12-17, 15:53
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ska vi vadslå om rätten att säga "vad var det jag sade"? December 2016 så ska priserna i snitt inom Stockholms stads tullar ha fallit minst 30%. Det innebär t.ex. att man kommer få 45 kvm på Södermalm för runt 1,9 miljoner kronor. Då får du rätt. Om priserna däremot ökar minst i takt med inflationen, så får jag anses ha fått rätt. Ingen av oss får skylla på omständigheter, eftersom omständigheter alltid är en faktor. Sålunda är "jo, men de föll ju bara för att räntan höjdes kraftigt!" inte ett giltigt argument, precis som "jo, men jag trodde inte räntan skulle ligga kvar på låga nivåer!" är ett argument åt andra hållet.

Ja, jag tror att prisnivån ska ner dit. Sedan om det sker 2014, 2015, 2016 eller senare är väldigt svårt att sia om. Däremot tror jag inte på att priserna 'ligger stilla' eller på någon 'pyspunka' där priserna minskar med 2-3% på årsbasis.
Eftersom jag hävdar att det är en bostadsbubbla så tror jag att marknaden kommer reagera som den gör när det är en bubbla, d.v.s. krascha när bubblan spricker.
Senast redigerad av -=Magnus=- 2013-12-17 kl. 15:55.
2013-12-17, 16:09
Bannlyst
varför skulle bopriserna falla för? då pratar jag om i stockholm. kom med kort och koncist svar.
2013-12-17, 17:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Ja, om du bara hade ifrågasatt påståenden hade det väl varit helt okej. Men du sitter ju och hävdar att påståenden är felaktiga och tycker att du saknar bevisbörda för dessa påståenden. Det är hyckleri.

"Det verkar konstigt, kan du backa det?" <- ingen bevisbörda
"Du har fel!" <- bevisbörda

Förstår du?

Kom in i matchen, om personen först påstår att en normal realränta är 3-4% och sedan efter mitt inlägg ändrar sig till 2% då är minst ett av påståendena fel. Och det är inte det egna felaktiga påståendet.

Fattar du nu?

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-17 kl. 17:28.
2013-12-17, 17:30
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
varför skulle bopriserna falla för? då pratar jag om i stockholm. kom med kort och koncist svar.

För att priset på bostäder i Stockholm stigit mycket kraftigare än vad lönerna i Stockholm gjort.
2013-12-17, 17:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
För att priset på bostäder i Stockholm stigit mycket kraftigare än vad lönerna i Stockholm gjort.

Om det är din grund kan du lika gärna dra slutsatsen att det var för billigt tidigare.

.
2013-12-17, 17:59
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det är din grund kan du lika gärna dra slutsatsen att det var för billigt tidigare.

Den slutsatsen drar jag också. Jag hävdar alltså att priset på bostäder svänger och att det ibland är bra läge att köpa bostad och ibland dåligt läge att köpa.

Bostäder, löner och pengar är tre fenomen som funnits ganska lång tid. Det finns därmed en hel del grafer att skapa på detta. Sedan tillkommer saker som demografi, konjunktur, räntor, fan och hans moster som alla kan utgöra antingen hela förklaringen eller delförklaringar.
Prisuppgången i Sthlm t.ex kan delvis förklaras av inflyttning, ökade löner och kraftigt fallande räntor. Men bara delvis enligt mig och därmed återstår en del som jag menar inte kan förklaras och det är den skillnaden som är 'övervärderingen' och historiskt när en bubbla spricker blir prisfallet större än övervärderingen eftersom det uppstår en slags säljpanik innan kurvan åter vänder uppåt igen.
2013-12-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja i ena inlägget säger du att en normal realränta ligger på 3-4% och i nästa säger du att den kan ligga på 2%. Minst ett av påstående är helt klart fel och du har inte underlag för något av påståendena. Dessutom är även ditt påstående att realräntorna alltid kommer vara ett par procent högre grundlöst. Detta kan mycket väl kan vara normalt men det behöver inte alltid vara så och det påståendet visar att du saknar basal förståelse för ekonomi.

Om det som du nu säger inte handlar vad normala räntor är borde du förstås undvika att komma med påståenden om det, speciellt när du inte har koll på saken. Men du säger också nu att det handlar om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen och det är just det som kallas för realränta. Det du skriver får åtminstone mig att känna att du kanske inte ens känner till det.

.

Jag inser nu att det går att missa att jag talade om bolåneräntan, inte om repan. Förlåt.

Det var även onödigt vagt att säga "normal" när det i praktiken alltid gäller, även i onormala tider. Bortsett möjligen från någon enstaka inflationsspik (det är ju någon månads fördröjning på inflationsstatistiken) kommer bolåneräntan aldrig vara lägre än inflationen. Nån gång kan realräntan gå ner på en procent, men i stort sett alltid ("normalt") kommer den vara 2-4% (notera "kan vara 2" betyder att den kan vara 2, men att den även som tidigare påståtts kan vara 3-4. Inte att den kan vara 2 men inte 3 eller 4).

Jag länkade till inflations- och boräntesiffror, så det är bara att jämföra och se hur många gånger boräntorna legat lägre än inflationen. Sen kan du ju räkna ut var medelrealboräntan legat i genomsnitt (du kan få använda vilket startdatum som helst och jämföra fram till nu). Du kommer landa mellan 2 och 4.

Men visst, jag kan ju inte hundraprocentigt garantera att det aldrig kan hända att realboräntan blir negativ. På samma sätt som du inte kan garantera att inte Stockholm blir atombombat av rymdödlor.

Och ja, jag förstår förstås att du inte kommer begripa det här inlägget heller, utan påstå att jag fantiserar och inte förstår grundläggande ekonomi.
2013-12-17, 18:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-

Jo men boendekostnaderna har gått ner eftersom räntan har sänkts. Själv bor jag billigare än någonsin just nu och har massa pengar över både till amortering och investeringar i aktier.

Priset på bostäder är inte kopplat till lönenivåerna utan mer på vad det faktiskt kostar att bo.
2013-12-17, 18:11
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men boendekostnaderna har gått ner eftersom räntan har sänkts. Själv bor jag billigare än någonsin just nu och har massa pengar över både till amortering och investeringar i aktier.

Priset på bostäder är inte kopplat till lönenivåerna utan mer på vad det faktiskt kostar att bo.

Jag håller med dig fullständigt.
2013-12-17, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Wooohooo !! räntan sänkt som jag förutspådde igår, samt kanonsiffror från Valueguard.

Huvudstaden som jag inte vill nämna med namn är numera en bögstad full med bögar som sitter där med sina datorer och dricker kaffe. (Bög=kärring, om nu någon tar illa vid sig)

Allt annat hade varit en sensation. RB kommer mycket väl att sänka än mer. De kan mycket väl gå ned till noll eftersom RB aldrig uppvisat kurage mot vare sig bankerna, regeringen + riksdagen, journalisterna (som inte begriper eller så ljuger de) och opinionen bland bolånetagare.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
är det ingen annan som är nöjd över räntesänkningen!!!.

Nej självklart inte eftersom hela det här systemet sakta men säkert förstör framtida industri, välstånd och välfärd. Det drabbar dig också.

Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Här trodde man Ingves inte var en fitta och hade lite ryggrad...

Du har bara 440 inlägg på Flashback. Du kanske är för ung och inte har varit med länge. Ingves har alltid varit en fitta eller snällare sagt; en duva, eller mer ärligt sagt, en av storkapitalet köpt och ondsint inflationshök.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in