2013-12-17, 09:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
RB:s reporäntebesked brukar släppas tillsammans med en prognos och en penningpolitisk
rapport med statistik.
Det var du som påstod att det inte finns något underlag.
Nu skriver du att underlaget, riksbankens prognoser, ofta är fel.
Underlaget finns inte och dessutom brukar det ha fel?

Jag påstod Monkey101 inte hade underlag för det han fantiserade ihop och att han dessutom så emot sig själv.

Här har du mitt inlägg igen och det påstår han att realräntan ligger på 3-4%. Om du eller någon annan anser detta får ni gärna komma med underlag som styrker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För det första har vi konstant legat under målinformationen på 2% beroende på att Ingves konstant kört med för höga räntor, vilket han fått mycket kritik för.

Det får mig att fundera på vilket underlag du har för att påstå att en realränta på 3-4% skulle vara normalt. Hur har du kommit fram till det, har du någon statistik som stödjer ditt påstående eller tycker du bara att det borde vara normalt även om verkligheten säger att det inte är normalt?
2013-12-17, 09:47
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Wooohooo !! räntan sänkt som jag förutspådde igår, samt kanonsiffror från Valueguard.
Stockholm BR202
Senaste mån+1,3%
3 mån+2,4%
12 mån+13,3%
http://www.valueguard.se/stockholmbr

är det ingen annan som är nöjd över räntesänkningen!!!

.
2013-12-17, 10:02
Medlem
Citat:

.

Jag har alldeles för lite lån för att det ska bli några pengar.

Dock så får man väl vara nöjd med att den dagen man ska sälja så blir kalkylen lite bättre för köparen så att priset kan gå upp lite.
2013-12-17, 10:14
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:

.
Jag är väldigt nöjd. Nu tappar SEK mer i värde vilket gör mina besök "hemma" billigare.

13.3% y-o-y samtidigt som största depressionen sedan 1929 pågår; varför inte....
2013-12-17, 10:41
Medlem
tgv23000s avatar
Kl. 09:45, 17 dec 2013
Riksbanken räknar nu med att det blir aktuellt att höja reporäntan först 2015. Det är välkomna nyheter för bland andra skuldsatta bolånetagare som snart påverkas av de ökade riskvikterna för bankernas bostadsutlåning. Värre blir det för dem som är ute efter en ny bostad när de redan skyhöga bopriserna väntas bli ännu högre.
2013-12-17, 10:47
Avslutad
Citat:

.

Finansministern lär väl få rätt många sömnlösa nätter.

Recession och snart ingen ränta kvar att sänka. Kommer att bli en utmaning för finanspolitiken. Och dessutom förestående valår med dess dyra valfläskslöften.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/

Inga pengar styrs till investeringar i små och medelstora företag utan allt kanaliseras till den "säkra" bolånemarknaden.

Det kan nog bli ett spännande år för högbelånade.
2013-12-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Vad har jag slängt ur mig som varit "helt fel"? Är det att jag höftade med 3-4 när 2-3 kanske vore mer korrekt som gör dig upprörd?
Det handlar inte om vad "normala räntor" är, utan om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen. Och de kommer alltid vara ett par procentenheter högre.

Det är roligt att det är just de som uppenbart inte har läst en enda högskolepoäng nationalekonomi som är ivrigast på att påminna om att vi befinner oss i nationalekonomiforumet.
Jag tror att problemet är att det handlar om personer som hänger med i nyheterna, men har stora kunskapsluckor då de saknar utbildning i ämnet. Detta gör att de fyller i med egna slutsatser. Det är det som gör Nationalekonomiforumet så frustrerande, för det handlar oftast inte om att pålästa personer har olika åsikter om vad som är önskvärt, utan om att icke pålästa personer häver ur sig oinformerade åsikter som fakta.

Sök på tillgångspriser i den här diskussionen och läs Svenne-i-Banans inlägg där han försöker svara på min enkla fråga varför han tycker att höjda räntor omöjligen kan få negativa samhällsekonomiska konsekvenser. Roligare blir det nästan inte.
2013-12-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja i ena inlägget säger du att en normal realränta ligger på 3-4% och i nästa säger du att den kan ligga på 2%. Minst ett av påstående är helt klart fel och du har inte underlag för något av påståendena. Dessutom är även ditt påstående att realräntorna alltid kommer vara ett par procent högre grundlöst. Detta kan mycket väl kan vara normalt men det behöver inte alltid vara så och det påståendet visar att du saknar basal förståelse för ekonomi.

Om det som du nu säger inte handlar vad normala räntor är borde du förstås undvika att komma med påståenden om det, speciellt när du inte har koll på saken. Men du säger också nu att det handlar om vad bolåneräntorna är i förhållande till inflationen och det är just det som kallas för realränta. Det du skriver får åtminstone mig att känna att du kanske inte ens känner till det.

.
Dina inlägg följer alla samma mönster: du tar ett påstående, hävdar att det är helt fel, sen kräver du bevis för att det skulle vara korrekt, förkastar förklaringar och anser dig ha bevisat att du har rätt helt utan att ha behövt visa någonting. Kan du inte bara bevisa att det är fel i stället? Överbevisa oss, lär oss som tydligen inte kan eller vet hur det egentligen ligger till.

Du inser säkert själv att upprepandet "du har fel" inte gör att du har rätt. Så visa oss att du har rätt. Kom igen, det borde inte vara så svårt för dig.
2013-12-17, 11:31
Avslutad
Citat:

.

Jodå, jag kan dela glädjen med dig.
Det gör skillnad när man har så stora lån som jag har.
Rådgivaren på banken rådde mig att det var läge att binda i somras.
Jag följde inte det rådet.
2013-12-17, 12:04
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Som du ser tog jag upp exemplen Munkfors och Ragunda som några slags motvikter till Sthlm, Göteborg o.s.v. men eftersom antalet försäljningar är så mycket färre i förhållande gör det att det råder en bostadsbubbla i riket. Med det sagt betyder det inte att det är en bostadsbubbla i t.ex Munkfors där man tvingas riva fastigheter.
Jag känner inte till några inflyttningsorter i Spanien där priserna rusat och sedan varit stabilt höga. Längs solkusten där de flesta bor har priserna fallit ca 50%. Prisfallet i Madrid och Barcelona är också kraftigt ner.

"Prisutveckling Q4 2011
Enligt den senaste rapporten från Instituto Nacional de Estadísticas (INE), som släppets 15 mars, sjönk de spanska bostadspriserna i genomsnitt med 11,2 % under fjärde kvartalet 2011 jämfört med samma period 2010. Begagnade bostäder (-13,7 %) sjunker också mer än nyproduktion (-8,5 %). Den största nedgången registrerades i Madrid (-15,7 %), Barcelona (-14,3 %) och La Rioja (-14,2 %). "

Har Storbrittanien stigande huspriser? Det talas om överhettning i London men inte ens där är prisnivåerna ikapp 2007, i andra delar av landet har priserna halverats.
https://www.bondvigilantes.com/wp-content/uploads/2012/02/Blog-Chart-UK-house-prices.png

Det är väldigt mycket uppfattningar här i tråden om hur det ser ut på andra orter och länder och åsikter om hur det sett ut förut. Men det är ganska ont om fakta som backar upp dessa åsikter.

Du kan inte plocka fram statistik för hela (motsvarande) landskap i Spanien, och säga att priserna faller. Jag har genomgående i tråden varit noga med att påpeka att det är "prime locations" jag talar om. Ja, vi kommer att ha prisfall i Sverige på många håll vilket redan börjat. Även i Mälardalen som region kommer vi se prisfall, för vem ska betala miljontals kronor för att bo i Tensta när de kan lägga pengarna på en lägenhet inne i stan? Tittar vi på Spanien och Barcelona, så är det hus och nybyggen i utkanterna som fallit. Tittar du på det som kallas Stockholm (inklusive Tensta) så kan priserna mycket väl dala, precis som de gjort i Barcelona som stort. Men tittar du på centrala områden som Gracia i Barcelona eller Östermalm/Gamla Stan i Stockholm, så ser du att priserna varit uppgående eller stabila med undantag för korta perioder.

http://homesearchbarcelona.com/the-real-estate-market-in-barcelona.html
2013-12-17, 12:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Dina inlägg följer alla samma mönster: du tar ett påstående, hävdar att det är helt fel, sen kräver du bevis för att det skulle vara korrekt, förkastar förklaringar och anser dig ha bevisat att du har rätt helt utan att ha behövt visa någonting. Kan du inte bara bevisa att det är fel i stället? Överbevisa oss, lär oss som tydligen inte kan eller vet hur det egentligen ligger till.

Du inser säkert själv att upprepandet "du har fel" inte gör att du har rätt. Så visa oss att du har rätt. Kom igen, det borde inte vara så svårt för dig.

Det är inte mitt fel att det finns bubbelbabblare här som kastar ur sig påståenden som de fantiserat ihop. I min värld är det den som påstår något som bör styrka sitt påstående och inte tvärtom. Kan ni inte det är det bara svammel.

Men när en person dessutom motsäger sig själv är det lätt att visa att det inte bara är svammel utan att dessutom minst ett av påståendena är fel.

.
2013-12-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jodå, jag kan dela glädjen med dig.
Det gör skillnad när man har så stora lån som jag har.
Rådgivaren på banken rådde mig att det var läge att binda i somras.
Jag följde inte det rådet.

Du SKULLE ha bundit i somras - lägre 5-årsränta än så går knappt att få.

2013-05-23 till 2013-06-26 låg 5-årsräntan på 3,22%.

Idag ligger den på 3,99%.

Men det är ju lätt att se i backspegeln och säga vart man skulle gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in