Citat:
Ursprungligen postat av
-=Magnus=-
Generellt har priserna i Spanien fallit med 40% sedan toppen. Att då plocka fram en mäklarsite som visar att några gator i Barcelona hållit emot känns som ett ganska desperat grepp för att hålla fast vid sin tes. Även generellt i Barcelona är prisrasen stora sedan 2007.
Jag kan den spanska bomarknaden ganska bra. Vill du kan vi ses och ta en kopp kaffe i Marbella nu på studs om du vill? Prisexempel här, en triplex på fina gatan som hos mäklaren ligger ute för 1 550 000€ ägarna är beredd att sälja för 800 000€. Men Golden Mile kanske inte heller räknas som 'Prime Location'?
Jag befinner mig inte i Marbella, så någon kaffe på studs blir det inte. Inte heller har jag några planer på att flytta till Marbella, en överskattad del av Spanien som ja - mycket riktigt - jag inte räknar som "prime". Det är en stad med 135 000 invånare, alla utspridda i småkluster. Det är överetablerat med nybyggen i Nueva Andalucia och Las Chapas. Ska vi dra några paralleller, så är Gracia som en populär gata i centrala New York, medan Marbella är ett populärt solresmål så som Florida, med nybyggen och halvrika tanter och gubbar.
Man måste se på varje marknad i detalj för att få en bild av hur priserna utvecklats och av vilken anledning. Det är inte relevant att säga "priserna i USA har fallit", när det nästan uteslutande handlat om nybyggen i områden som folk inte vill bo i eller som folk tillfälligt velat bo i. På samma sätt är spansk statistik irrelevant, när den mest visar på enorm överetablering av bostäder över nästan hela landet…
nästan.