Citat:
Ursprungligen postat av
Custerson
Du som har koll på det mesta mvagrippa. Har sett antydningar här o där om att Frimurarna är inblandade,åtminstone i Stay Behind. En mycket sluten o lojal "organisation".Vad tror du/ni ?
Jag är själv frimurare, men jag tror ändå jag kan svara objektivt på frågan.
Det jag har sett av frimureri är en hygglig kamratförening med stor intern lojalitet mellan "bröder". "Första fackföreingen för byggnadsingenjörer" skulle man kunna se det som.
Jag har inte sett det minsta av onda agendor eller liknande tvärtom de flesta där skulle jag kalla uppriktigt "goda människor".
Hursomhelst, det vimlar av adel,poliser, advokater,företagsledare och militärer, nästan av tradition.
Men någon officiell inblanding tror jag är helt utesluten, det är inte så det funkar.
Däremot är det en bra plats att träffa folk från samhällstoppen för att sedan kunna ostört och diskret diskret diskutera vad som helst (fast politik, affärer och specifik religion, är bannlyst, egentligen). Tysnadsplikten tas på högsta allvar och på middagar kan ibland känsliga och/eller personliga saker diskuteras, även militära operationer.
I konspriationssammanhang påstås att det finns en hemlig toppnivå med andra avsikter, det tror jag inte på, men det är förståss inte uteslutet. Hela idén är att man bara kan at del av uppgifter från sin egen "grad" för att initieringsriter med mera skall ha den avsedda psykologiska effekten och få dig att växa som människa.
'Having said that', Jallais beskrivning av en 'högsta grad' med egen ingång till palatset låter sannolik, och i en miljö som detta skulle det vara idealiskt att diskutera en konspiration av en *liten klick* som valde det som plats att träffas, även om det egentligen bryter mot regleran att föra in politik i samtalen.