2013-12-17, 00:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Nej, det sägs inget om Fs ålder (såvitt jag hörde). Det är den andre som säger att han var 17,5.

Här har du en databas över den danska motståndsrörelsen . Ingen Falkirk så långt ögat når.

http://modstand.natmus.dk/PersonSoegning.aspx
Citera
2013-12-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här har du en databas över den danska motståndsrörelsen . Ingen Falkirk så långt ögat når.

Han säger i intervjun att han agerade under falsk identitet.
Citera
2013-12-17, 00:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Han säger i intervjun att han agerade under falsk identitet.

Samtliga 57 SOE-agenter som släpptes under andra världskriget släpptes över Danmark var danska medborgare. De allra flesta finns med i Databasen.

Talar för att Falkirk bättrar på verkligheten och han är isf långt ifrån den förste som agerat så.

Här har du listan med identiteten på SOE agenter. Ingen Falkirk där heller.

http://www.scribd.com/doc/116957834/The-Most-Secret-List-of-Soe-Agents-F
Citera
2013-12-17, 00:58
Medlem
Citat:

Om du söker på de danskklingande förnamnen (med O som förnamn och E som efternamn) så får du följande träff:

"0 personer fundet
1 endnu ikke offentliggjorte personer passer desuden til søgningen."
Citera
2013-12-17, 01:02
Medlem
Citat:
Samtliga 57 SOE-agenter som släpptes under andra världskriget släpptes över Danmark var danska medborgare. De allra flesta finns med i Databasen.

Talar för att Falkirk bättrar på verkligheten och han är isf långt ifrån den förste som agerat så.

Här har du listan med identiteten på SOE agenter. Ingen Falkirk där heller.

http://www.scribd.com/doc/116957834/The-Most-Secret-List-of-Soe-Agents-F

Om den är fullständig så har du naturligtvis rätt.
Citera
2013-12-17, 01:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Om den är fullständig så har du naturligtvis rätt.

Har kollat varenda bok jag har i ämnet, hittar ingen Falkirk, ingen Ove Eiler, ingen överhuvudtaget som passar. Givetvis kan han helt klart ha en bakgrund i SOE men jag hittar honom inte
Citera
2013-12-17, 08:49
Medlem
hehehos avatar
Craig Williamsson berättar själv om Palme:

http://www.liberationafrica.se/intervstories/interviews/williamson/williamson.pdf
Citera
2013-12-17, 09:02
Medlem
Citat:
Har kollat varenda bok jag har i ämnet, hittar ingen Falkirk, ingen Ove Eiler, ingen överhuvudtaget som passar. Givetvis kan han helt klart ha en bakgrund i SOE men jag hittar honom inte

Men hur det än kan vara med den saken så verkar ju både Alsén och IE (som nog både du och jag lätt kan identifiera) ha pratat med en MI6-kontakt vid namn Falkirk som tydligen båda bedömde som trovärdig. Och den något märkliga kombinationen förnamn (OE i IEs fall, Mac i Alséns fall) stämmer ju faktiskt på den här mannen. Och Tunander har ju tom tillgång till Alséns intervju med honom där han säger sig ha kopierat Palmes dagordning.

Men visst. Det kan i princip vara en annan MI6 man som agerar under namnet Falkirk.
Citera
2013-12-17, 11:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Men hur det än kan vara med den saken så verkar ju både Alsén och IE (som nog både du och jag lätt kan identifiera) ha pratat med en MI6-kontakt vid namn Falkirk som tydligen båda bedömde som trovärdig. Och den något märkliga kombinationen förnamn (OE i IEs fall, Mac i Alséns fall) stämmer ju faktiskt på den här mannen. Och Tunander har ju tom tillgång till Alséns intervju med honom där han säger sig ha kopierat Palmes dagordning.

Men visst. Det kan i princip vara en annan MI6 man som agerar under namnet Falkirk.
Verkar vara nog så rimligt att utgå ifrån att det vara samma person tills motsatsen är bevisad. Men om dennes informationer är riktiga eller inte är förstås en annan sak.
Citera
2013-12-17, 11:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Har för egen del läst en hel del om dansk och norsk underrättelsetjänst under andra världskriget.
När det dyker upp en för mig okänd SOE-agent som skickades med fallskärm som 17-18 åring, hamnar i KZ-läger, flyr över Hangö, hamnar i Malaysia då lyfter jag på ögonbrynen. En sådan person oavsett om han senare kom att ingå i hemliga tjänster bör ha nämnts, tangerats, kanske till och med beskrivits i detalj. För mig är det osannolikt, högst osannolikt. Jag har dock mer än gärna fel!

Endast drygt två procent av totalt 13000 SOE-operatörer engagerades efter andra världskriget i någon typ av verksamhet hos MI6. Därför borde en Falkirk sticka ut ordentligt.

Som jag skrivit förut blir jag också misstänksam när Olle Alsen finns med i början av historien. Så är fallet i åtskilliga av de olika spår som blossat och sedan slocknat ut i tomma intet.
Det svenska trädet som ska fällas , de finska flickorna m dekorimamannen och nu Falkirk är några av de spår som OA initierade. Han pekade också mot AIDS-ryktena , Ebbe Carlsson och Olof palmes personliga förhållanden.

Som DNs friskytten skrev han redan 30 august om Leif Tell och Thomas Piltz i något som är så nära klarspråk man kan komma. alla som visste något om VD1 kunde direkt identfiera dessa.

Å ena sidan kan man säga att han var en lyhörd journalist som höll alla dörrar öppna. Men jag kommer inte ifrån en känsla att han öppnade många utan att någonsin stänga dom . Då blir det lite av en labyrint att gå vilse i. Olle Alsen matade också Lars Krantz och Sven Aner med allehanda uppgifter och ibland bidrog deras analyser till förvirringen.

Med sin air av trovärdighet och äldre statsman med fri roll på landets största morgontidning var OA i en perfekt position för att få ut sina, ibland kontroversiella, budskap. Just en sådan ställning som är en psyopsagents våta dröm. Nu kan jag inte säga att det är så men misstanken gnager för varje gång han nystar i en tråd som sedan resulterar i ett jaså.
Citera
2013-12-17, 13:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Anders Björkman är ett av mest centrala vittnen men de arbetskamrater han gick med till Bankomaten i skandiahuset är märkligt ignorerade av både PU och privatspanare.

Den trio AB gick med var Nicklas Fröling, Åsa Gustafsson och Claes Nyberg. Bankomatuttag är registrade för ÅG 2315 och CN 2316, Fröling tog uppenbart inte ut några pengar. Nu vet vi från Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan att bankomaten kan gå minst tre minuter fel. Något liknande kan vara fallet för Björkmans följe. Jag har inte sett att de tiderna analyserats av vare sig PU eller GK.

Om bankomat-tiderna stämmer så har AB uppehållit sig i fem minuter på sveavägen fram till dess att han kommer att gå bakom makarna palme och GM. Rent logiskt kan knappast det så vara fallet. Men det kan finnas info här ang skeendet på sveavägens östra trottoar minuterna före MOP. Skulle vara mycket intressant att läsa förhören med NF,ÅG och CN. Om dom ens är hörda överhuvudtaget.

Enligt förhöret i rättegången mot CP säger AB att han väntar ute på Sveavägen minst 1 minut troligen flera. Där finns folk men inte många.
Och sen är det ju mycket märkligt. Från ABs position kan det vara 25-30 meter till MP. Strax innan skotten ser han "de tre", som går fortare än honom själv, " de går ifrån mig". Om han då befinner sig 5-7 meter bakom "de tre" vid skottögonblicket och att "de tre" går fortare än AB, så MÅSTE de ju om LPs version att LOP inte stannat efter Sari, ha startat på samma punkt vid bankomaten. Men nej, där ser inte AB någon. Inte 2 och inte 3 pers, han ser INGEN just när han går från bankomaten.

Hur fan är det möjligt? Det är MYCKET märkligt, men det visar ju tydligt att GM INTE klev fram vis avfasningen. Samma säger ju CA.

Och det IM säger är att vid skottögonblicket står GM bakom LOP. Inte att han stått där hela förloppet.
Citera
2013-12-17, 13:12
Medlem
Citat:
Har för egen del läst en hel del om dansk och norsk underrättelsetjänst under andra världskriget.
När det dyker upp en för mig okänd SOE-agent som skickades med fallskärm som 17-18 åring, hamnar i KZ-läger, flyr över Hangö, hamnar i Malaysia då lyfter jag på ögonbrynen. En sådan person oavsett om han senare kom att ingå i hemliga tjänster bör ha nämnts, tangerats, kanske till och med beskrivits i detalj. För mig är det osannolikt, högst osannolikt. Jag har dock mer än gärna fel!

Endast drygt två procent av totalt 13000 SOE-operatörer engagerades efter andra världskriget i någon typ av verksamhet hos MI6. Därför borde en Falkirk sticka ut ordentligt.

Som jag skrivit förut blir jag också misstänksam när Olle Alsen finns med i början av historien. Så är fallet i åtskilliga av de olika spår som blossat och sedan slocknat ut i tomma intet.
Det svenska trädet som ska fällas , de finska flickorna m dekorimamannen och nu Falkirk är några av de spår som OA initierade. Han pekade också mot AIDS-ryktena , Ebbe Carlsson och Olof palmes personliga förhållanden.

Som DNs friskytten skrev han redan 30 august om Leif Tell och Thomas Piltz i något som är så nära klarspråk man kan komma. alla som visste något om VD1 kunde direkt identfiera dessa.

Å ena sidan kan man säga att han var en lyhörd journalist som höll alla dörrar öppna. Men jag kommer inte ifrån en känsla att han öppnade många utan att någonsin stänga dom . Då blir det lite av en labyrint att gå vilse i. Olle Alsen matade också Lars Krantz och Sven Aner med allehanda uppgifter och ibland bidrog deras analyser till förvirringen.

Med sin air av trovärdighet och äldre statsman med fri roll på landets största morgontidning var OA i en perfekt position för att få ut sina, ibland kontroversiella, budskap. Just en sådan ställning som är en psyopsagents våta dröm. Nu kan jag inte säga att det är så men misstanken gnager för varje gång han nystar i en tråd som sedan resulterar i ett jaså.

Alsén får ju dock visst stöd från IE här, vilket stärker historien.

Men antag att din misstanke är riktig och att det är en psyopsoperation. I sådana fall måste väl rimligen också IE ha samma (eller liknande) agenda, såhär 20 år efter Alséns intervju. Men i sådana fall kan de ju rimligen inte gå Natos eller CIAs ärenden. För det ligger ju knappast i Nato/CIAs intresse att det dyker upp förmenta västagenter som kan bekräfta innehållet i ITAC-dokumenten.

Och var hamnar vi då? En organiserad kampanj från svensk mark som försöker skylla mordet på Nato/CIA?

Offtopic: Är det någon särskild bok om norsk eller dansk motståndsrörelse du kan rekommendera? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in