Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
Men hur det än kan vara med den saken så verkar ju både Alsén och IE (som nog både du och jag lätt kan identifiera) ha pratat med en MI6-kontakt vid namn Falkirk som tydligen båda bedömde som trovärdig. Och den något märkliga kombinationen förnamn (OE i IEs fall, Mac i Alséns fall) stämmer ju faktiskt på den här mannen. Och Tunander har ju tom tillgång till Alséns intervju med honom där han säger sig ha kopierat Palmes dagordning.
Men visst. Det kan i princip vara en annan MI6 man som agerar under namnet Falkirk.
Har för egen del läst en hel del om dansk och norsk underrättelsetjänst under andra världskriget.
När det dyker upp en för mig okänd SOE-agent som skickades med fallskärm som 17-18 åring, hamnar i KZ-läger, flyr över Hangö, hamnar i Malaysia då lyfter jag på ögonbrynen. En sådan person oavsett om han senare kom att ingå i hemliga tjänster bör ha nämnts, tangerats, kanske till och med beskrivits i detalj. För mig är det osannolikt, högst osannolikt. Jag har dock mer än gärna fel!
Endast drygt två procent av totalt 13000 SOE-operatörer engagerades efter andra världskriget i någon typ av verksamhet hos MI6. Därför borde en
Falkirk sticka ut ordentligt.
Som jag skrivit förut blir jag också misstänksam när
Olle Alsen finns med i början av historien. Så är fallet i åtskilliga av de olika spår som blossat och sedan slocknat ut i tomma intet.
Det svenska trädet som ska fällas , de finska flickorna m dekorimamannen och nu Falkirk är några av de spår som OA initierade. Han pekade också mot AIDS-ryktena ,
Ebbe Carlsson och
Olof palmes personliga förhållanden.
Som DNs friskytten skrev han redan 30 august om
Leif Tell och
Thomas Piltz i något som är så nära klarspråk man kan komma. alla som visste något om VD1 kunde direkt identfiera dessa.
Å ena sidan kan man säga att han var en lyhörd journalist som höll alla dörrar öppna. Men jag kommer inte ifrån en känsla att han öppnade många utan att någonsin stänga dom . Då blir det lite av en labyrint att gå vilse i. Olle Alsen matade också
Lars Krantz och
Sven Aner med allehanda uppgifter och ibland bidrog deras analyser till förvirringen.
Med sin air av trovärdighet och äldre statsman med fri roll på landets största morgontidning var OA i en perfekt position för att få ut sina, ibland kontroversiella, budskap. Just en sådan ställning som är en psyopsagents våta dröm. Nu kan jag inte säga att det är så men misstanken gnager för varje gång han nystar i en tråd som sedan resulterar i ett jaså.