2013-12-17, 14:33
Medlem
springflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, enligt Granskningskommissionen har Alf Elvin Lundin erkänt att han ljög för att få uppmärksamhet.
Tack, då undviker jag honom.

Och vad gäller SBC vs LC, så verkar det ju vara samma sak, enligt bröderna Poutiainen.

Citat:
Om du med vittnesförhör i textform menar i sökbar text så vet jag inte, men jag har gjort fyra pdf-filer med bildkopior på vittnesförhören (inkl. Stig Engström). PM:a om du är intresserad.
Jag började föra över några förhör till textform, men sedan tänkte jag att det kanske var onödigt jobb om någon redan har gjort det. Jag såg att fbportnoy hade några hos sig, exempelvis.
Citera
2013-12-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springflod

Och vad gäller SBC vs LC, så verkar det ju vara samma sak, enligt bröderna Poutiainen.

Jag började föra över några förhör till textform, men sedan tänkte jag att det kanske var onödigt jobb om någon redan har gjort det. Jag såg att fbportnoy hade några hos sig, exempelvis.

Man ska alltid söka svar på egen hand. Kanske hålla dem för sig själv?
Citera
2013-12-17, 15:53
Medlem
springflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Man ska alltid söka svar på egen hand. Kanske hålla dem för sig själv?
Förstår tyvärr inte vad du menar.
Citera
2013-12-17, 17:18
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har kollat varenda bok jag har i ämnet, hittar ingen Falkirk, ingen Ove Eiler, ingen överhuvudtaget som passar. Givetvis kan han helt klart ha en bakgrund i SOE men jag hittar honom inte

Precis som du själv föreslår så kan han ju ha bättrat på sin insats. Som jämförelse kan nämnas den omtalade Börje Wingren som ursprungligen kom från Helsingborg. Han har sagt sig agerat kurir över Sundet som tonåring. Så visst användes ungdomar. Och brittiska armén tog väl då som nu in rekryter från 17 år. SOE var nog en annan sak men ändå.

http://hd.se/inrikes/2006/02/25/polisen_som_aer_saeker_sin_sak/
Citat:
När han var tolv var han matkurir till spionanklagade och mytomspunna Jane Horney, i en lägenhet mitt emot dagens Söderbostad. Det, och att pappa var frihetskämpe under kriget, berättas i danska boken "Hvem var fjenden".
Citera
2013-12-17, 17:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Alsén får ju dock visst stöd från IE här, vilket stärker historien.

Men antag att din misstanke är riktig och att det är en psyopsoperation. I sådana fall måste väl rimligen också IE ha samma (eller liknande) agenda, såhär 20 år efter Alséns intervju. Men i sådana fall kan de ju rimligen inte gå Natos eller CIAs ärenden. För det ligger ju knappast i Nato/CIAs intresse att det dyker upp förmenta västagenter som kan bekräfta innehållet i ITAC-dokumenten.

Och var hamnar vi då? En organiserad kampanj från svensk mark som försöker skylla mordet på Nato/CIA?

Offtopic: Är det någon särskild bok om norsk eller dansk motståndsrörelse du kan rekommendera? :-)

Att IE är en fd IB-man är ju ställt utam allt rimligt tvivel sedan IB-affären på 70-talet. Han förekommer dessutom i Lampers Det grå brödraskapet. Hur var det med Alsén? Jobbade han åt IB eller något liknande? Fast eller frilans kan väl kvitta i sammanhanget.

I Olofssons SvD-artiklar hänvisas till att Olofsson fått veta att "det gamla IB-gänget satts på fötter igen" någon gång under sommaren 1987. Har det med ovan att göra? Skulle ju mycket väl kunna vara en psyops från svensk sida. Jag har också reagerat på Alséns olika uppgifter som alla rinner ut i sanden men som hela tiden ligger där och gnager och dyker upp emellanåt.
Citera
2013-12-17, 18:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Alsén får ju dock visst stöd från IE här, vilket stärker historien.

Men antag att din misstanke är riktig och att det är en psyopsoperation. I sådana fall måste väl rimligen också IE ha samma (eller liknande) agenda, såhär 20 år efter Alséns intervju. Men i sådana fall kan de ju rimligen inte gå Natos eller CIAs ärenden. För det ligger ju knappast i Nato/CIAs intresse att det dyker upp förmenta västagenter som kan bekräfta innehållet i ITAC-dokumenten.

Och var hamnar vi då? En organiserad kampanj från svensk mark som försöker skylla mordet på Nato/CIA?

Offtopic: Är det någon särskild bok om norsk eller dansk motståndsrörelse du kan rekommendera? :-)

Lite grann om pölser och lusekoftor.

The Danish Resistance - David Lampe

S.O.E. 1940 - 46 - skriven av SOE-nestorn M R D Foot

Between Silk and Cyanide: A Codemaker's War, 1941-1945- Leo Marks

SOE Agent: Churchill's Secret Warriors - Terry Crowdy

Norwegian resistance, the Swedish connection - Peter Tennant

Hjemmefronten.. 1940-1945 - Tore Gjelsvik

Osvald-gruppen - Lars Borgersrud

Etterretningstjenesten i Norge 1940-1945 - Ragnar Ulstein

Den glömda armén - Anders Johansson

De glömda agenterna - Anders Johansson
Citera
2013-12-17, 18:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Precis som du själv föreslår så kan han ju ha bättrat på sin insats. Som jämförelse kan nämnas den omtalade Börje Wingren som ursprungligen kom från Helsingborg. Han har sagt sig agerat kurir över Sundet som tonåring. Så visst användes ungdomar. Och brittiska armén tog väl då som nu in rekryter från 17 år. SOE var nog en annan sak men ändå.

http://hd.se/inrikes/2006/02/25/polisen_som_aer_saeker_sin_sak/

Som sagt . Blir misstänksam när jag hör att en så fantastisk story skulle gå alla memoarskrivare och utredningar förbi. Men presteras hållfasta bevis så ger jag med mig direkt.
Citera
2013-12-17, 19:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Att IE är en fd IB-man är ju ställt utam allt rimligt tvivel sedan IB-affären på 70-talet. Han förekommer dessutom i Lampers Det grå brödraskapet. Hur var det med Alsén? Jobbade han åt IB eller något liknande? Fast eller frilans kan väl kvitta i sammanhanget.

I Olofssons SvD-artiklar hänvisas till att Olofsson fått veta att "det gamla IB-gänget satts på fötter igen" någon gång under sommaren 1987. Har det med ovan att göra? Skulle ju mycket väl kunna vara en psyops från svensk sida. Jag har också reagerat på Alséns olika uppgifter som alla rinner ut i sanden men som hela tiden ligger där och gnager och dyker upp emellanåt.

Ingemar Engman och Birger Elmer var som hand i handske 1965-74, då var IE på departementet.
Om Olle Alsen var ute för att blanda korten så är det inte självklart vems ärenden han isf gick.

Det kan vara värt att påminna om hans arbete 1950-54 vid den Svensk-amerikanska nyhetsbyrån i New York. En postering som brukade vara en perfekt grogrund för värvning till Allen Dulles CIA.
Med tanke på hur en del av spåren framfördes kanske det inte verkar självklart med en koppling över atlanten, men är det en psyop så bär den rakt in i spegellandet med allt vad det innebär.
Citera
2013-12-17, 20:48
Medlem
Du som har koll på det mesta mvagrippa. Har sett antydningar här o där om att Frimurarna är inblandade,åtminstone i Stay Behind. En mycket sluten o lojal "organisation".Vad tror du/ni ?
Citera
2013-12-17, 21:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springflod

Jag har lagt in protokollen i pdf-format på anonfiles:
Del 1 https://anonfiles.com/file/8c4995f20bd9c932e9a974c07437f3bc
Del 2 https://anonfiles.com/file/fe9a29c62f46c7a9cde54b7b8dd48d46
Del 3 https://anonfiles.com/file/18413ed129dc736642fd5fcddd643db1
Del 4 https://anonfiles.com/file/b39793d249aa1b5a1eb368bbb44978ef
Tyvärr var jag tvungen att dela upp det i fyra delar eftersom jag använde en ordbehandlare för att skapa pdf-filerna och det blev för tungrott med alla bilderna.

Alltså, tyvärr inte i textformat men samlade lite mer överskådligt.
Senast redigerad av iesho 2013-12-17 kl. 21:45.
Citera
2013-12-17, 23:46
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingemar Engman och Birger Elmer var som hand i handske 1965-74, då var IE på departementet.
Om Olle Alsen var ute för att blanda korten så är det inte självklart vems ärenden han isf gick.

Det kan vara värt att påminna om hans arbete 1950-54 vid den Svensk-amerikanska nyhetsbyrån i New York. En postering som brukade vara en perfekt grogrund för värvning till Allen Dulles CIA.
Med tanke på hur en del av spåren framfördes kanske det inte verkar självklart med en koppling över atlanten, men är det en psyop så bär den rakt in i spegellandet med allt vad det innebär.

Som exemplet med Stasi och RAF så kanske det räckte med antydningar och misstankar för att också de stora und-tjänsterna skulle börja kasta skit i olika riktningar, lägga rökridåer bara för säkerhets skull.

Nato-dokumentet som Alsén mfl lyft upp säger ju bl a att uppgifter om Palmes roll i Bofors-affären kommit till Nato´s kännedom från uppgiftslämnare i Tel Aviv via källor i Paris, underförstått israelisk und-tjänst till fransk und-tjänst.

Som en tillfällighet (?) skall en fransk vapenfirma legat bättre till hos indierna än Bofors. Dvs innan Palme talade med Gandhi och gjorde upp om lite tilläggstjänster. Allt enligt Nato-dokumentet.

Det är som en lök, man kan skala och skala men allt man hittar är bara fler lager. Ingen kärna.
Citera
2013-12-18, 02:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Du som har koll på det mesta mvagrippa. Har sett antydningar här o där om att Frimurarna är inblandade,åtminstone i Stay Behind. En mycket sluten o lojal "organisation".Vad tror du/ni ?

Jag är själv frimurare, men jag tror ändå jag kan svara objektivt på frågan.
Det jag har sett av frimureri är en hygglig kamratförening med stor intern lojalitet mellan "bröder". "Första fackföreingen för byggnadsingenjörer" skulle man kunna se det som.

Jag har inte sett det minsta av onda agendor eller liknande tvärtom de flesta där skulle jag kalla uppriktigt "goda människor".
Hursomhelst, det vimlar av adel,poliser, advokater,företagsledare och militärer, nästan av tradition.
Men någon officiell inblanding tror jag är helt utesluten, det är inte så det funkar.
Däremot är det en bra plats att träffa folk från samhällstoppen för att sedan kunna ostört och diskret diskret diskutera vad som helst (fast politik, affärer och specifik religion, är bannlyst, egentligen). Tysnadsplikten tas på högsta allvar och på middagar kan ibland känsliga och/eller personliga saker diskuteras, även militära operationer.
I konspriationssammanhang påstås att det finns en hemlig toppnivå med andra avsikter, det tror jag inte på, men det är förståss inte uteslutet. Hela idén är att man bara kan at del av uppgifter från sin egen "grad" för att initieringsriter med mera skall ha den avsedda psykologiska effekten och få dig att växa som människa.
'Having said that', Jallais beskrivning av en 'högsta grad' med egen ingång till palatset låter sannolik, och i en miljö som detta skulle det vara idealiskt att diskutera en konspiration av en *liten klick* som valde det som plats att träffas, även om det egentligen bryter mot regleran att föra in politik i samtalen.
Senast redigerad av heheho 2013-12-18 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in