2013-12-16, 22:37
Medlem
Om nu den häktade är gärningsmannen så var han ca 22 år när mordet skedde. Offret 3 år äldre. Om en ung student har gott om pengar berodde det troligen på antingen rika föräldrar som dövar sitt dåliga samvete för att de jobbade för mycket genom att ge sonen cash eller så hade han sidoknäck av något slag. Kanske säljer han något till yngre.
Det kan kanske handla om HB norrländskt sådant helt enkelt som skulle handlas med. Troligen inte älgkött i alla fall. Kanske ville offret ha betalt för tidigare skulder.
Brukar man inte göra upp skumma affärer på skumma platser?
Norrland, jakt och HB hänger ihop. Vapen med men jag tror att det handlar om klassiskt svenskt sprit, starkt sådant,
Citera
2013-12-16, 22:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Om nu den häktade är gärningsmannen så var han ca 22 år när mordet skedde. Offret 3 år äldre. Om en ung student har gott om pengar berodde det troligen på antingen rika föräldrar som dövar sitt dåliga samvete för att de jobbade för mycket genom att ge sonen cash eller så hade han sidoknäck av något slag. Kanske säljer han något till yngre.
Det kan kanske handla om HB norrländskt sådant helt enkelt som skulle handlas med. Troligen inte älgkött i alla fall. Kanske ville offret ha betalt för tidigare skulder.
Norrland, jakt och HB hänger ihop. Vapen med men jag tror att det handlar om klassiskt svenskt sprit, starkt sådant,
Kungl. hovleverantör på Swartlings ridskola. Ursäkta, kunde inte låta bli.
Citera
2013-12-16, 23:23
Medlem
[quote=Hackspett99
Norrland, jakt och HB hänger ihop. Vapen med men jag tror att det handlar om klassiskt svenskt sprit, starkt sådant,[/QUOTE]

Nåja, om det bara gällde HB, så var nog KTH tillräckligt skumt. Mötesplats Swartlings låter lite överdrivet, väl?

Åter till medgivandet att det var RO som ringde. Det kom ju efter någon tids betänkande efter röstprovet; jag skulle gissa enligt principen "bättre förekomma än förekommas". Antagligen hade han fått ihop någon slags mental script om hur han skulle förklara det vid fortsatt förhör. Jag kan föreställa mig att advokaten hans blev ganska bekymrad "hur kunde du göra något så dumt!? Hade du inte gjort det, så hade allt varit lättare för mig". Därför tog han tillbaka det och nu måste försvaret ägna sig åt damage control. En så'n miss kan vara ingrediens i ett sammanbrott också. Men säkert finns det något mer konkret.
Jag kan inte hitta inslaget på raken, men LGW hävdade i något av programmen att det hela var så klantigt skött redan från början men att man vid en ny genomgång hittat något som man förbisett då.
Och nu lär det komma långa litanior om huruvida LGW är så värst välunderrättad och mentalt sammanhållen, men visst kan man väl tänka sig att något har dykt upp som man missat tidigare.
Senast redigerad av tantigheter 2013-12-16 kl. 23:27. Anledning: många felskrivningar
Citera
2013-12-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag kan föreställa mig att advokaten hans blev ganska bekymrad "hur kunde du göra något så dumt!? Hade du inte gjort det, så hade allt varit lättare för mig".

En normalt funtad advokat agerar inte på det sättet. Låter mer som en advokat hämtad från en Beck-film än verkliga livet.
Citera
2013-12-17, 00:01
Medlem
FabiusCunctators avatar
Hur det hela har gått till kan man spekulera om hur mycket som helst. För egen del är jag mest nyfiken på utfallet av röstprovet och - framför allt - på den tekniska undersökningen. "Brottsfall" länkade tidigare i tråden en intressant Expressen-artikel från 2001 om den man som då var skäligen misstänkt:

För drygt en vecka sedan delgavs mannen misstanke om att ha mördat Per Häggström. Samtidigt togs blodprov på honom. Materialet har sänts till Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) för analyser.
Inom någon vecka räknar polisen med att få provsvaren.
– Mannen är skäligen misstänkt för mord, säger spaningschefen Bo Wide.
Polisens förhoppning är att den misstänkte ska kunna bindas till dådet med DNA-teknik.

Rimligen är den forensiska tekniken avsevärt förfinad i dag, tolv år senare - förhoppningsvis tillräcklig för att antingen fria eller fälla Oxen. Jag tror att han är skyldig, men visst kan man leka med tanken att tekniken faktiskt skulle fria honom. I så fall kommer han ändå att vara en stor förlorare. Han har ju lik förbaskat psykopatförklarat sig själv genom sina erkännanden, tillbakadragna erkännanden, oproportionerliga psykbryt etc. Han skulle få svart på vitt på att han inte är någon mördare, men samtidigt framstå som en person som ingen vettig arbetsgivare skulle vilja ha med att göra. Nej, mest troligt är nog att han antingen erkänner dådet eller binds till det genom överväldigande bevisning. I sådana lägen brukar brottslingar snabbt återhämta sig från psykoser och plötsligt erinra sig alla tänkbara förmildrande omständigheter.
Citera
2013-12-17, 03:20
Medlem
SebbeStockholms avatar
Eftersom ingen statistiker lystrade här på forumet frågade jag brorsan som känner en vass statistiker. Han hade inte tid att sitta och göra beräkningarna, men gav mig metoden att göra det på ett hyfsat enkelt sätt.

Metoden för de som är intresserade:

Sannolikheten för att en närstående bor i närheten av en mordplats för ett olöst mord är 12,4 % i Stockholms Stad.

I fallet "Marco" hade jag fyra adresser. Hans egen, hans mammas, hans pappas och modern till hans barn. Sannolikheten för att tre av dessa adresser ska träffa en mordplats av en slump är enligt beräkningarna = endast 0,76 % !!!

Och då har jag inte ens räknat in mordet på Häggström eller Mordet på Hotell Wisby i detta (av beräkningsskäl, se spoiler). Hade jag gjort det hade det inte varit 0,76 % utan snarare 0,0076 % chans att det var en slump.

Kommentera gärna detta ni som är övertygade om att RO är skyldig för att han erkänt sig vara uppringaren.
Citera
2013-12-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Eftersom ingen statistiker lystrade här på forumet frågade jag brorsan som känner en vass statistiker. Han hade inte tid att sitta och göra beräkningarna, men gav mig metoden att göra det på ett hyfsat enkelt sätt.

Metoden för de som är intresserade:

Sannolikheten för att en närstående bor i närheten av en mordplats för ett olöst mord är 12,4 % i Stockholms Stad.

I fallet "Marco" hade jag fyra adresser. Hans egen, hans mammas, hans pappas och modern till hans barn. Sannolikheten för att tre av dessa adresser ska träffa en mordplats av en slump är enligt beräkningarna = endast 0,76 % !!!

Och då har jag inte ens räknat in mordet på Häggström eller Mordet på Hotell Wisby i detta (av beräkningsskäl, se spoiler). Hade jag gjort det hade det inte varit 0,76 % utan snarare 0,0076 % chans att det var en slump.

Kommentera gärna detta ni som är övertygade om att RO är skyldig för att han erkänt sig vara uppringaren.

Kan kommentera en sak och det är att ALLA på Gotland vet vem som dödade Christina. Känd missbrukare som INTE lämnat ön på länge...
Citera
2013-12-17, 09:45
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QUISLER
Kan kommentera en sak och det är att ALLA på Gotland vet vem som dödade Christina. Känd missbrukare som INTE lämnat ön på länge...

Följande gäller visserligen ett annat mord, men då jag anser att det är samma GM som i mordet på PH är det inte off-topic. Lägger det ändå i en spoiler för att minska textmängden för de som inte är intresserade.

Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-17 kl. 10:15.
Citera
2013-12-17, 10:03
Medlem
Citat:
Jag antar att du menar den person som satt anhållen misstänkt för mordet ett antal år sedan? Han kan mycket väl ha varit en av gärningsmännen. Polisen är ganska övertygade om att det är fler än en GM. Den anhållnes DNA matchade tyvärr inte heller det DNA som hittades på mordplatsen vilket stödjer polisens teori om två GM.

Själv tror jag att "Marco" genomförde inbrottet tillsammans med denne lokala förmåga som hade insiderinfo om hotellet och ryktet om depositionen till båtköpet. Då polisen aldrig hittade någon på Gotland som matchade det upphittade DNA:s är det troligt att det tillhör någon som inte bor där. Gotland är ju inte stort och hade den andra gärningsmannen varit kvar hade han hittats vid det här laget.

"Marco" genomförde ju sin värnplikt på LV2 vid tidpunkten för mordet och kan ha kommit i kontakt med den missbrukare som du nämner på något vis. Har du denne missbrukares personuppgifter (namn? adress?) som du kan PM:a mig? För då skulle jag kunna se om jag hittar någon eventuell koppling mellan honom och Marco (även om det är långtifrån säkert att det går att hitta bara genom att titta i olika register). Kanske en bror till denne missbrukare som genomförde värnplikten på LV2 samtidigt som Marco?

Du, vet du var "Marco" uppehöll sig när Palme blev skjuten? Han kanske bodde i närheten av Sveavägen då och var polare med den 2:a GM Christer Pettersson?

(Sorry, kunde inte låta bli
Citera
2013-12-17, 10:15
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Jag antar att du menar den person som satt anhållen misstänkt för mordet ett antal år sedan? Han kan mycket väl ha varit en av gärningsmännen. Polisen är ganska övertygade om att det är fler än en GM. Den anhållnes DNA matchade tyvärr inte heller det DNA som hittades på mordplatsen vilket stödjer polisens teori om två GM.

Själv tror jag att "Marco" genomförde inbrottet tillsammans med denne lokala förmåga som hade insiderinfo om hotellet och ryktet om depositionen till båtköpet. Då polisen aldrig hittade någon på Gotland som matchade det upphittade DNA:s är det troligt att det tillhör någon som inte bor där. Gotland är ju inte stort och hade den andra gärningsmannen varit kvar hade han hittats vid det här laget.

"Marco" genomförde ju sin värnplikt på LV2 vid tidpunkten för mordet och kan ha kommit i kontakt med den missbrukare som du nämner på något vis. Har du denne missbrukares personuppgifter (namn? adress?) som du kan PM:a mig? För då skulle jag kunna se om jag hittar någon eventuell koppling mellan honom och Marco (även om det är långtifrån säkert att det går att hitta bara genom att titta i olika register). Kanske en bror till denne missbrukare som genomförde värnplikten på LV2 samtidigt som Marco?

Det är lite svårt att bemöta dina teorier när man inte vet vem din alternativa gärningsman är. Man kan inte hitta felaktigheter i uppgifter om var han befunnit sig vid kritiska tidpunkter och man kan heller inte bekräfta något - det blir liksom svårt att diskutera det alls.
Men jag är övertygad om att du har fel och din alternativa gärningsman kanske måhända är skyldig till ett mord - men knappast alla dessa.

Men skall jag lägga fram stöd för min övertygelse blir det svårt, jag kan bara säga att om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det.
Citera
2013-12-17, 10:20
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det är lite svårt att bemöta dina teorier när man inte vet vem din alternativa gärningsman är. Man kan inte hitta felaktigheter i uppgifter om var han befunnit sig vid kritiska tidpunkter och man kan heller inte bekräfta något - det blir liksom svårt att diskutera det alls.
Men jag är övertygad om att du har fel och din alternativa gärningsman kanske måhända är skyldig till ett mord - men knappast alla dessa.

Men skall jag lägga fram stöd för min övertygelse blir det svårt, jag kan bara säga att om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det.

Om det finns någon seriös medlem här som är beredd att kolla de uppgifter som jag anger så kan jag lämna ut personuppgifter och info om vilka register som informationen kan kollas i (via PM förstås). Så att denna användare sedan kan bekräfta här på forumet att det jag påstår om kopplingarna och annat (missbruk m.m.) verkligen stämmer.

Problemet är att de flesta här är för lata för att göra det arbetet, utan nöjer sig med att gnälla, håna och förlöjliga.
Citera
2013-12-17, 13:33
Medlem
1993 var RO i Grekland och rykten gick att han var på Mykonos en sväng och tjänade lite extrapengar.

Min gissning är att RO träffat BO på korvgrillen och då planerat att råna BO genom att erbjuda sexuella tjänster. Något måste ha gått "fel" på Swartlings och bråk uppstod. Att RO skulle ha knivhuggit BO tror jag inte utan en annan medbrottsling måste ha följt efter, detta kan vara P**** ej att förväxla med BO som har liknande namn. Han har sen "försvarat" RO genom att knivhugga BO till döds.

Samtalet som sen kommer in är nog från en i ROs bekantskapskrets som har lika röst och bodde eller hade övernattningslägenhet bredvid, därav platsen för nödsamtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in