2013-12-17, 12:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datsams
Vad jag menar är att han blivit identifierad av en person inom polisen. Alltså att denna någon är tillförlitlig och vet väl vem MB är. Hade det intr annars stått att hans identitet styrkts av körkort eller en nära anhörig? Är jag heeeelt ute och cyklar på månen som är gjord av grön ost nu?

Nej. ID styrks ibland bara av att någon i utredningen kan identifiera vedebörande. Polisen kan veta vem det är för att han käkat på hans restaurang eller liknande.
Citera
2013-12-17, 12:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datsams
Nu hade jag massa citat att svara på men jag verkar helt inkompitent på detta forum, så jag får helt enkelt försöka minnas vad jag skulle skriva.

Varför slog ingen larm om KJs hund? De nära måste ju ha sett att hunden blev misskött? Säpopappan måste ju vetat om att sonen absolut inte klarade att ta hand om ett annat liv, och personalen som kom och hjälpte till att städa måste väl sett att det var en ohållbar situation för honom att ha en hund?
Finns det dokumenterat någonstans att personalen blivir förhörd angående hunden?
Nu spekulerar jag väldigt fritt, men kan det ha varit så att föräldrar/personal har sagt till KJ att situationen är ohållbar och att man måste göra sig av med grabben?
Om KJ är väldigt störd, kan det vara så att han tänker "kan inte jag ha grabben så ska ingen ha honom" och kanske han tänkte samma sak när han insåg på riktigt att han inte fick "behålla" VB?
Att bli ratad är för en KJ-petson antagligen väldigt jobbigt.

Tror ni att det kan finnas ytterligare mobiler som inte hittats eller utretts?
Någon gammal kontantkortstelefon som försvunnit med VBs saker...

Jag måste också säga att jag inte är helt säker på att KJ är denna kallblodiga styckmördare. Bevisen känns en aning tunna. Hade känt mig mycket mer säker om MB blivit granskad lika mycket. Är man oskyldig vill man väl helst att allas misstankar ska släppa? Hela privatlivet är ju ändå uppfläkt menar jag.

Finns det inget tecken på DNA från VB på KJs kläder?
Eller är det just därför han påstod att de haft sex?

ja, jag märker själv att jag är splittrad

Ja, alldeles säkert finns det mobiler som utredande poliser aldrig fått tillgång till. Tillhörande både KJ och MB. Dock inte tillhörande VB, tror inte hon hade det behovet.
Citera
2013-12-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror KJ kommer dömas till rättpsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, och således kommer sitta inlåst till 2050 eller liknande. Kan jag tänka mig. Om han inte erkänner. Erkänner han, då kanske han anses behandlingsbar och kan se fram mot frihet om kanske 20 år eller liknande.

Tänkte närmast straffmässigt för att RPU'n inte hamnar på "psykiskt sjuk" kan jag bara inte tro.. precis som du skriver... och han får vagga omkring på någon lämplig inrättning intill den dagen han berättar och erkänner, då är han möjligen behandlingsbar... vem f-n vågar skriva ut en tickande bomb då återfallsrisken är uppenbar i hans bubbla.
Citera
2013-12-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Eller va MB svartsjuk för att hon var med KJ. MEN glöm inte den som var mest svartsjuk och hatisk av alla- AN!

Har du bara teorier kring MB och AN? Isf kan ju du berätta hur det kommer sig att det fanns blod i KJs bil, och att en hund hade markera på en sopkvast i KJs sovrum, och tejpen? och VBs mobil dog när hon var med KJ. Och vad finns vid MB, Typ ingeting. förutom deras sexuella umgänge. dom hade en affär. Jag tror att KJ var svartsjuk i det är fallet, och ville ju ha VB.
Citera
2013-12-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
en aningen långsökt. Jag tror att MB hade minst två mobiler/simkort, hade blivit mycket förvånad om han bara hade en i våras!

Tycker inte det låter långsökt, säkert troligt, och det är de dom "döljer".
Citera
2013-12-17, 13:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
En teori jag har är att jag tror KJ själv håller sig till att det var MB som gjorde detta att KJ tänker "Det var MBs fel, inte mitt" och just därför kan han ljuga. och just ilskan mot MB lär ju vara att MB och VB var med varandra och KJ var Svartsjuk! "Han vill inte tänka på det, för han har ett självskadebeteende" eller kan man säga i det här fallet, att hans självskadebeteende riktades mot VB!

Självskadebeteendet är en nypåkommen historia, något sådant har hans boendestödjare tidigare inte observerat. Ett sätt för KJ att framstå som en som borde dömas till vård, inte till fängelse. Manipulativ psykopat.
Citera
2013-12-17, 13:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tänkte närmast straffmässigt för att RPU'n inte hamnar på "psykiskt sjuk" kan jag bara inte tro.. precis som du skriver... och han får vagga omkring på någon lämplig inrättning intill den dagen han berättar och erkänner, då är han möjligen behandlingsbar... vem f-n vågar skriva ut en tickande bomb då återfallsrisken är uppenbar i hans bubbla.

Jag tror återfallsrisken för KJ är mindre än minimal. Han har gjort sitt och det räckte.
Citera
2013-12-17, 13:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
Har du bara teorier kring MB och AN? Isf kan ju du berätta hur det kommer sig att det fanns blod i KJs bil, och att en hund hade markera på en sopkvast i KJs sovrum, och tejpen? och VBs mobil dog när hon var med KJ. Och vad finns vid MB, Typ ingeting. förutom deras sexuella umgänge. dom hade en affär. Jag tror att KJ var svartsjuk i det är fallet, och ville ju ha VB.

Tror KJ saknar förmåga att känna svartsjuka av samma orsak som han saknar förmåga att älska, dvs älska någon annan än sig själv. Han är psykopat.

Edit: Jag tror att ett närmast genomgående misstag postare gör sig skyldiga till är att man utgår från sitt eget tankemönster och överför detta på KJ, och då hamnar man ideligen i felaktiga slutsatser. Ett sådant exempel är "svartsjuka", dvs skulle jag känna svartsjuka i KJ:s situation - eller omvänt, i MB:s, så måste ju KJ eller MB känt på samma sätt, och därmed tycker man sig ha funnit ett hållbart motiv för vederbörande att döda. Men då är ju risken att dra felaktiga slutsatser minst sagt överhängande.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-17 kl. 13:59.
Citera
2013-12-17, 13:36
Medlem
Spikie242s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Självskadebeteendet är en nypåkommen historia, något sådant har hans boendestödjare tidigare inte observerat. Ett sätt för KJ att framstå som en som borde dömas till vård, inte till fängelse. Manipulativ psykopat.

Finns det psykopater som inte är manipulativa? Vad grundar du din diagnos på PCL-r skattning?
Citera
2013-12-17, 14:07
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tråden borde antagligen ta jullov och göra comeback efter helgerna när RPU:n är klar. Just nu gör vi inte mycket annat än att gå runt i cirklar hela bunten och upprepa saker som redan upprepats flerfaldiga gånger redan.
Här håller jag faktiskt med dig MrFold. Jag läser tråden dagligen men blir alldeles utmattad av alla felaktigheter, missuppfattningar, upprepningar, orealistiska teorier och tjafs. Saker man trodde retts ut 10 gånger redan, börjar nu diskuteras om och om igen, och resulterar i trådsanningar och direkta faktafel. Jag har inte haft kraft att skriva i tråden själv då det har blivit för tokigt på sistone.

Innan jag fortsätter min paus från tråden vill jag bara nämna två saker:

1. Polismannen Matti*s Bergm*n känner visst MB väl. (Det handlar inte bara om karateträning i ungdomen). Ett mindre exempel: http://profileengine.com/#/people/21386739/matte.bergman (M Berg är en av 89 vänner).

2. Någon i tråden påstår att KJ inte själv tror på plantering längre. Själv kan jag inte minnas att han sagt något sånt i rättegången (minns jag fel?). Däremot minns jag att han sa att han inte längre tror på att någon planterat spår för att hämnas på honom (KJ).
Citera
2013-12-17, 14:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Här håller jag faktiskt med dig MrFold. Jag läser tråden dagligen men blir alldeles utmattad av alla felaktigheter, missuppfattningar, upprepningar, orealistiska teorier och tjafs. Saker man trodde retts ut 10 gånger redan, börjar nu diskuteras om och om igen, och resulterar i trådsanningar och direkta faktafel. Jag har inte haft kraft att skriva i tråden själv då det har blivit för tokigt på sistone.

Innan jag fortsätter min paus från tråden vill jag bara nämna två saker:

1. Polismannen Matti*s Bergm*n känner visst MB väl. (Det handlar inte bara om karateträning i ungdomen). Ett mindre exempel: http://profileengine.com/#/people/21386739/matte.bergman (M Berg är en av 89 vänner).

2. Någon i tråden påstår att KJ inte själv tror på plantering längre. Själv kan jag inte minnas att han sagt något sånt i rättegången (minns jag fel?). Däremot minns jag att han sa att han inte längre tror på att någon planterat spår för att hämnas på honom (KJ).

1. Facebookkontakter är väl lite vagt att basera ev. vänskap/ om man känner varandra på?
2. Ljudupptagningen. Fil 3 har jag för mig.
Citera
2013-12-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror KJ saknar förmåga att känna svartsjuka av samma orsak som han saknar förmåga att älska, dvs älska någon annan än sig själv. Han är psykopat.

Edit: Jag tror att ett närmast genomgående misstag postare gör sig skyldiga till är att man utgår från sitt eget tankemönster och överför detta på KJ, och då hamnar man ideligen i felaktiga slutsatser. Ett sådant exempel är "svartsjuka", dvs skulle jag känna svartsjuka i KJ:s situation - eller omvänt, i MB:s, så måste ju KJ eller MB känt på samma sätt, och därmed tycker man sig ha funnit ett hållbart motiv för vederbörande att döda. Men då är ju risken att dra felaktiga slutsatser minst sagt överhängande.

Fakta, KJ ville bli tillsammans med VB, men VB ville inte. "olycklig kärlek"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in