2013-12-12, 14:34
Medlem
rayraviolis avatar
En fråga till er som tagit del av den rättsmedicinska rapporten mer i detalj: Jämförde rättsentomologen larver från snittytorna vid ben och händer med andra platser på kroppen? Detta skulle ju kunna säga nåt om när styckningen ägde rum i förhållande till mordet, antar jag.
Citera
2013-12-12, 14:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
En kärleksfull och ömsint våldtäkt av ett gäng personer som ville tortera och se ett utdraget dödsförlopp?

Ok, jag VET att du inte har sagt att det var så, men pusslar man ihop dina teorier så är det ungefär det du säger.

Vad kommer härnäst? Att det skulle kunna vara så att VB, som hade ett självskadebeteende, skurit av sig händerna själv? Eller att likstelheten i benen KAN bero på att dom hamnat i en tidsmaskin och åkt frammåt i tiden. Det står faktist inget i FUP om att det INTE kan vara så.

Börja med fakta och bygg teorierna på det, inte tvärt om.

M. Ja, det låter ju bestickande .. Så du tror att förundersökningsprotokollet är bibeln ? Vilka fakta har du skrapat ihop att bygga din teori på ? Hur ser din teori ut "från ax till limpa" ?
Citera
2013-12-12, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag säger inte att man använt en smal, tunn filékniv här - bara vad jag själv skulle använt i motsvarande situation, och det skulle tagit mig max 7-8 minuter att kapa händer och ben vid lederna. Jag tror att gärningspersonerna använt tre olika sorters knivar/"eggvassa föremål" mot VB.
En orolig fråga: hur vet du att det skulle ta dig 7-8 minuter att kapa av en människas händer och ben?
Citera
2013-12-12, 15:04
Medlem
Citat:
Jag säger inte att man använt en smal, tunn filékniv här - bara vad jag själv skulle använt i motsvarande situation, och det skulle tagit mig max 7-8 minuter att kapa händer och ben vid lederna. Jag tror att gärningspersonerna använt tre olika sorters knivar/"eggvassa föremål" mot VB.

En bajonett? eller hur man stavar, det var ett eggvasst föremål som är vass på bägge sidor? Vars får man tag i såna knivar?
Citera
2013-12-12, 15:08
Medlem
Flutters avatar
Citat:
M. Ja, det låter ju bestickande .. Så du tror att förundersökningsprotokollet är bibeln ? Vilka fakta har du skrapat ihop att bygga din teori på ? Hur ser din teori ut "från ax till limpa" ?
Nej det tror jag inte att den är. Däremot så innehåller den saker som ÄR fakta. Samtalslistor, mastuppkopplingar, foton och dna-analyser. Sen finns det expertutlåtanden, som kanske inte är fakta men något som man till stor del kan lita på. Och sist men inte minst förhör, som absolut inte är fakta men som ger en bredare bild på personerna som är inblandade.

Det är inte jag som skrapat ihop de fakta som finns där, det är utredare och tekniker som gjort det.

Jag kan fråga dig samma sak fast tvärt om, misstror du ALLT i FUP? Och varför? Vilka "fakta" har du hittat som ingen annan verkar se?

Om du vill vet hur min teori ser ut, så har jag egentligen ingen. Jag har ingen som jag känner att jag kan skriva under på. Närmaste jag kommer är typ, KJ mördade och styckade VB i lägenheten, stoppade ner henne i ryggsäcken och sen i bilen och körde ut kroppen till fp1 och fp2, eldade upp resten av bevisen.
Citera
2013-12-12, 15:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
En bajonett? eller hur man stavar, det var ett eggvasst föremål som är vass på bägge sidor? Vars får man tag i såna knivar?

Här och där, men vilka skulle ge de c-formade sårskadorna? Jag har tidigare faktiskt nämnt en speciell typ av bajonett, en kinesisk s. k. spike bayonet som monteras på AK47. Vapenintresset är ju framträdande i det här fallet. Men jag tycker själv att det är långsökt och tror mer på ett vanligare föremål, en skölp exempelvis.

Den kinesiska bajonetten: http://ak47bayonets.com/wp-content/uploads/2013/06/wpid-20130621_021915-1_wm1.jpg
Citera
2013-12-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Här och där, men vilka skulle ge de c-formade sårskadorna? Jag har tidigare faktiskt nämnt en speciell typ av bajonett, en kinesisk s. k. spike bayonet som monteras på AK47. Vapenintresset är ju framträdande i det här fallet. Men jag tycker själv att det är långsökt och tror mer på ett vanligare föremål, en skölp exempelvis.

Den kinesiska bajonetten: http://ak47bayonets.com/wp-content/uploads/2013/06/wpid-20130621_021915-1_wm1.jpg

Hade KJ nån AK47 i sin airsoft samling?
Citera
2013-12-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Superbra jämförelse!!!

Med de jämförelserna kan man även analysera hur tillvägagångsätt och hantering av mordet eventuellt skett av respektive person.

KJ: Udda, sjukt och slarvigt - VB hittas styckmördad på ett mycket bisarrt sätt - KJ sitter häktad och ska bli dömd
MB: Snabbt och enkelt (han har inte tid) - VB borta för alltid - INGEN vet vart hon tagit vägen

Detta gällande MB är ju ren spekulation från min sida men det ligger nog mycket i det
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-12 kl. 16:44.
Citera
2013-12-12, 16:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
Hade KJ nån AK47 i sin airsoft samling?

Ja, tydligen. S. 1273 i FUP. Jag har tidigare skrivit inlägget nedan om detta. Men det finns som sagt inga som helst uppgifter om en sån bajonett. Edit: känner mig mer och mer tveksam på formen också, den är mer trekantig än jag uppfattat tidigare.

Citat:
Jag har ägnat ett par timmar åt att läsa om airsoft. Blev lite paff när jag fick se bilder på bajonetter till airsoftvapen och särskilt den här modellen. De ser ut att kunna orsaka skadorna på offret.

http://www.airsoftglobal.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=6409
http://z15.invisionfree.com/vietnamwarairsoft/ar/t238.htm

Dessa verkar i regel vara slöa och tillverkade i aluminium eller plast. Förlagan, som verkar vara av typen "chinese spike bayonet", är nog vassa så det räcker.

http://ak47bayonets.com/countries/chinese-ak47-bayonets/chinese-ak47-bayonets-spikes/chinese-clamp-on-spike/

Det finns inga uppgifter om att den åtalade har haft en sån här i sin ägo, men jag tycker att en sån här bajonett kan läggas till listan över tänkbara mordvapen i alla fall.
Senast redigerad av rayravioli 2013-12-12 kl. 17:14.
Citera
2013-12-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ja, tydligen. S. 1273 i FUP. Jag har tidigare skrivit inlägget nedan om detta. Men det finns som sagt inga som helst uppgifter om en sån bajonett.

Man kan lägga in det, med tanka på att han hade en AK47, så är det mycket möjligt att det har förekommit en sån i detta fall.
Citera
2013-12-12, 17:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En orolig fråga: hur vet du att det skulle ta dig 7-8 minuter att kapa av en människas händer och ben?

Oroa dig inte .., men jag har studerat anatomi ganska ingående. Petrén m. fl.
Citera
2013-12-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Bra beskrivning och analys - dock en synpunkt:

KJ dumpade väl VB tidigare och nu blev KJ dumpad av VB...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in