2013-12-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Du behöver inte argumentera, det räcker med att du är ärlig mot dig själv.

Det som jag väldigt starkt rekommenderar är att ni förortsbor är ärliga mot er själva. Du såg ju själv hur din egen beskrivning förändrades.

Den tid som -- varje dag -- går åt för att ta er till och från jobbet är inte den tid som en av delsträckorna tar i ena riktningen. Detta är en extremt idealiserad utopi som ni försöker göra till er verklighet.
Visst, bussen från förorten till Slussen kanske tar tio minuter.

Det som ni förtränger är att ni ska ta er till denna buss.
Ni ska vänta på den.
Glöm inte att det bara är undantagsvis som den kommer i tid.
Ibland är den knökfull med andra förortsbor så ni får vänta på nästa buss.
På helgerna går den sisådär en gång i kvarten, om ens det.
Därefter ska ni tråckla er ner i tunnelbanesystemet, i massiv trängsel, med andra förortsbor.
Så ska ni stå på perrongen och vänta på den överfulla tunnelbanan.
Denna tunnelbana tar er till någon station som bara i bästa fall ligger i närheten av ert egentliga mål.
Så ska ni tråckla er upp ur tunnelbanesystemet, i trängseln.
Därefter ska ni in i någon ny överfull buss, som också den går lite slumpmässigt.
Slutligen ska ni gå en bit, från hållplatsen till det egentliga målet.

På kvällen ska samma elände utstås i omvänd riktning.

Tio minuter? Pfft!

Era tidsuppskattningar visar sig, oftast, vara ungefär det tredubbla när man skrapar lite på ytan. Detta ska genomlidas två gånger per dag, fem dagar per vecka, år efter år efter år efter år.
Dessutom vill ni säkert in till civilisationen någon gång på helger och ledigheter.

Hur många timmar, per år, fraktas ni egentligen? Hur många timmar, per år, genomlider ni detta fraktande och väntande på att bli fraktade, i ur och skur, i trängsel och i åbäke?

Var ärliga! Ni lurar bara er själva med era schizofrent optimistiska approximationer.

Haha, lägg ner nu bara... Jag är nöjd med mitt boende, rekommenderar det gärna till allt och alla då man får känslan av frihet här ute i förorten, och med naturen runt hörnet och skärgården bara en kvart bort. Jag har heller inga problem med mina "långa" resor, som för övrigt är den kortaste av alla mina vänner och bekanta, och då har jag ändå en del vänner som bor mitt i City... Sen vad du tycker om det struntar jag fullständigt i.
Du undvek min fråga, och vore även intressant att veta vart du själv bor.
Citera
2013-12-11, 22:23
Medlem
Att åka med tunnelbanan inne i stan har blivit rent horribelt på senare år, åtminstone i rusningstrafik. Det bästa är att om möjligt åka i "motsatt riktning" jämfört med de flesta andra trafikanterna.

Själv har jag ca. 7 minuters restid med bil enkel resa vilket jag tycker är helt ok. Enda nackdelen är väl att bilen inte hinner bli riktigt varm när det är kallt ute
Citera
2013-12-12, 08:53
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det stämmer. Eftersom Hammarby Sjöstad är en miljöstadsdel var det viktigt att även bygga klimatneutralt och då valde Skanska att bygga i trä, något de inte klarade av. Numera har därför skanska slutat bygga i trä och husen håller en betydligt bättre standard.[...]
Som det ser ut just nu, ja.
Vid varje nybygge introduceras nya, kreativa och svårupptäcka, problem. Vissa upptäcker man redan på skrivbordsstadiet och kan korrigera innan bygget börjar. Andra upptäcker man medan bygget pågår och kan, hjälpligt, parera och korrigera så det blir tillfredsställande. Ytterligare andra problem upptäcks när det är färdigbyggt och folk börjar flytta in. Och så finns det fel som inte upptäcks förrän efter något antal år.

Ett i raden av exempel är Gåshaga, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stor-fuktskandal-i-byggbranschen_1154687.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-hus-kan-vara-fuktskadade/

Just nu slutförs bebyggandet av nordvästra hörnet av Kungsholmen, Lindhagen, det skulle inte kännas helt tryggt att flytta in där.
Samma gäller förstås övriga nybyggen.

Som jag nämnde tidigare är det viktigt att veta att det alltså inte rör sig om avsiktligt fuskande byggherrar. Istället är det människor som anstränger sig till det yttersta, men ändå gör fel.
Citera
2013-12-12, 09:04
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Haha, lägg ner nu bara... Jag är nöjd med mitt boende,
Klart att du är, annars skulle du ju flytta.

Citat:
rekommenderar det gärna till allt och alla då man får känslan av frihet här ute i förorten,
I din term "frihet" ingår förstås den påtvingande boskapstransporten ett par gånger om dagen, varje dag, år efter år efter år.

Citat:
och med naturen runt hörnet och skärgården bara en kvart bort.
Jaha. Det är alltså ytterligare resor och boskapstransporter som ska genomlidas, vad man än ska göra och var man än ska, när man bor där ute.
Citera
2013-12-14, 21:15
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Det stämmer. Eftersom Hammarby Sjöstad är en miljöstadsdel var det viktigt att även bygga klimatneutralt och då valde Skanska att bygga i trä, något de inte klarade av. Numera har därför skanska slutat bygga i trä och husen håller en betydligt bättre standard. Detta har folk upptäckt och priserna är nu tillbaka på nya rekordnivåer.

Märkligt att jätten Skanska inte klarar av det när Folkhem gör det.

Citat:
Det ordnar sig alltid. Själv vet jag vad jag skulle göra och det är att ha lite tålamod och investera i en bostad innan alla andra ska till samma område. Idag är priserna så upptrissade att man kan göra en riktigt bra affär om man istället satsar på nåt av de nya områdena i exempelvis Nacka.

Finns inte alltför mycket utrymme för prisökningar i Nacka, så att det skulle gå å göra jätteklipp är ren lögn.

Citat:
Enligt moderaterna som lagt förslaget är det bara ca 10 år dit. Så det rör sig inte om flera decenier...Efter T-banan öppnats kommer priserna att stiga garanterat.

Du lämnar garanti eller?
Citera
2013-12-15, 01:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Märkligt att jätten Skanska inte klarar av det när Folkhem gör det.
ja tyvärr gick det illa för Skanska.

Citat:
Finns inte alltför mycket utrymme för prisökningar i Nacka, så att det skulle gå å göra jätteklipp är ren lögn.
det finns det visst för den som har tentaklerna ute och har lite kunnande om stadsplanering.

Citat:
Du lämnar garanti eller?
absolut!
Citera
2013-12-16, 12:05
Medlem
MillerMullers avatar
Hur är lägenheterna på Gärdet? Funkis-ruckel eller vettigt byggda. Bor nu på mitt på söder men börjar känna att det är ovärt att binda upp så mycket kapital bara pga. läget.

Hoppas på att hitta något litet och välplanerat med inte alltför långt till tunnelbana för kring 2,2-2,3.

Slipper man alkisar, narkomaner, ungdomsboende, hyresrätter och annat trevligt som finns strategiskt utplanterat lite varstans på söder?
Citera
2013-12-16, 17:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMuller
Slipper man alkisar, narkomaner, ungdomsboende, hyresrätter och annat trevligt som finns strategiskt utplanterat lite varstans på söder?

Det är mindre a-lagare än på söder men du slipper inte dessa. Iof är det mindre alkisar i tessinparken sedan de byggde om bänkarna och gjorde dessa mindre och glesare.
Citera
2013-12-16, 20:52
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMuller
Hur är lägenheterna på Gärdet? Funkis-ruckel eller vettigt byggda.
Du hittar hela den skalan, det beror på var på Gärdet man är.
Citat:
Bor nu på mitt på söder [...]
Slipper och slipper.. . det gör du förstås inte fullständigt, men det är väldigt mycket mindre av allt detta.
Dels bor det fler människor per ytenhet på Söder än på Gärdet men framför allt så dras inte slödder till Gärdet på samma sätt som till Söder.
Gärdet är nästan som en förort, lite öde och småtrist.
Citera
2013-12-16, 22:49
Medlem
Citat:

Slipper och slipper.. . det gör du förstås inte fullständigt, men det är väldigt mycket mindre av allt detta.
Dels bor det fler människor per ytenhet på Söder än på Gärdet men framför allt så dras inte slödder till Gärdet på samma sätt som till Söder.

Mycket studenter på Gärdet, men de åker mest t-bana.
Citera
2013-12-16, 23:06
Medlem
MillerMullers avatar
Citat:

Var på Gärdet finns det bra byggda lägenheter undrar jag då? Bor gärna i ett riktigt fult 80-talshus bara det inte är så lyhört som funkishus har en tendens att vara.

Öde och småtrist låter fint! Det går ju på ett kick att ta sig in till stan om man vill.
Citera
2013-12-16, 23:25
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Hela ditt inlägg förvirrar mig. Det är ju tusen gånger värre att försöka ta sig någonstans i innerstan med buss än typ med Roslagsbana eller pendel.
Inom city går man.
Om du ska åka Roslagsbana så har du inte det alternativet, då får du vackert vänta på nästa skraltiga tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in