2013-12-16, 23:28
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMuller
Var på Gärdet finns det bra byggda lägenheter undrar jag då? Bor gärna i ett riktigt fult 80-talshus bara det inte är så lyhört som funkishus har en tendens att vara.

Öde och småtrist låter fint! Det går ju på ett kick att ta sig in till stan om man vill.
Det låter som att Hjorthagen är något för dig.
Exvis denna: http://bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObject2.aspx?estate=50533
Citera
2013-12-17, 00:40
Medlem
MillerMullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det låter som att Hjorthagen är något för dig.
Exvis denna: http://bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObject2.aspx?estate=50533

Lägenheten som sådan verkar vid en första anblick vara helt okej, om man skall gå efter utsikten så verkar området nästan lite väl deprimerande? Gärdet ter ju sig ha lite kvarterskänsla medans detta såg ut som Norra Fäladen i Lund..

Tackar för tipset dock!
Citera
2013-12-17, 02:52
Medlem
Citat:
Inom city går man.
Om du ska åka Roslagsbana så har du inte det alternativet, då får du vackert vänta på nästa skraltiga tåg.

Det är ju en bit till det mesta dock. Om du inte hela tiden håller dig inom ditt eget område, och då kan samma sak hävdas för förort.
Citera
2013-12-17, 07:32
Medlem
Citat:
Inom city går man.
Om du ska åka Roslagsbana så har du inte det alternativet, då får du vackert vänta på nästa skraltiga tåg.
Ha! Tar ju 30min att gå från centralen till Valhallavägen tex. Inget man vill göra varje dag?

Ang. förorts diskussionen tar det 10min längre för mig att ta mig till skolan på morgonen än en i klassen som bor på söder. Såklart skulle jag hellre bo i city men det är inte så farligt som ni framställer det att bo lite utanför. Jag har 36kvm för mig själv, hon hyr ett rum för samma pris tex.

Däremot går det ju snabbare och enklare att ta sig hem nattetid vilket är en stor fördel. Samt att taxipriset blir överkomligt om man bor centralt.
Citera
2013-12-17, 08:38
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det är ju en bit till det mesta dock. Om du inte hela tiden håller dig inom ditt eget område, och då kan samma sak hävdas för förort.
Javisst, exakt detta skrev jag några inlägg tidigare. Du missade kanske det. Det som jag då nämnde är att man i så fall lika gärna kan bo i Tranås, Eslöv, Karlstad eller någon annan ointressant håla.
Citera
2013-12-17, 08:49
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Ha! Tar ju 30min att gå från centralen till Valhallavägen tex. Inget man vill göra varje dag?
Valhallavägen är inte city, det är ju knappt ens innerstan.

På ditt inlägg verkar det som att du tar dig från Centralen till KTH på en halvtimme, till fots. Du går nog en omväg, följande bör gå på sisådär 18-20minuter:
Gå ut genom Arlanda-Express-utgången, gå därefter Bryggargatan upp till Drottningggatan, diagonalen över Hötorget, Sveavägen fram till Tunnelgatan, genom Brunkebergstunneln, upp genom Humlegården och ut ur den i hörnet Karlavägen/Engelbrektsgatan, genom Danderydsgatan, gå inte över Valhallavägen utan gå ner i Tunnelbanan på södra sidan och upp på norra sidan så slipper du vänta på grön gubbe.
Citat:
Ang. förorts diskussionen tar det 10min längre för mig att ta mig till skolan på morgonen än en i klassen som bor på söder.
Ja, ska man ända ut till Valhallavägen, eller något annat ställe i utkanten, så är startpunkten viktig.
Citat:
Såklart skulle jag hellre bo i city [...]
Så är det förstås.
Citera
2013-12-18, 19:42
Medlem
Citat:
Valhallavägen är inte city, det är ju knappt ens innerstan.

På ditt inlägg verkar det som att du tar dig från Centralen till KTH på en halvtimme, till fots. Du går nog en omväg, följande bör gå på sisådär 18-20minuter

Så är det förstås.
Okej okej. Lunkade på i lugnt tempo när jag gick då jag inte orkade hetsa på morgonen, så din tidsberäkning stämmer nog. Jag gick i gula tunneln. Däremot var det inte speciellt trevligt när det regnade, blåste osv. så håller fast vid att det inte är något man vill göra varje dag.

Du missade dock en väldigt viktig punkt. "Jag har 36kvm för mig själv, hon hyr ett rum för samma pris" Hellre 36kvm en bit utanför stan än ett rum i en lägenhet med 4 andra på söder.
Citera
2013-12-18, 20:45
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Okej okej. Lunkade på i lugnt tempo när jag gick då jag inte orkade hetsa på morgonen, så din tidsberäkning stämmer nog. Jag gick i gula tunneln. Däremot var det inte speciellt trevligt när det regnade, blåste osv. så håller fast vid att det inte är något man vill göra varje dag.
Om du kommer från Centralen så har du kanske anlänt med något pendel- eller fjärrtåg. I så fall är du redan nere i smeten, i SJ/SL-sörjan. Då behöver du inte tråckla dig ur just där utan kan avvakta med det en stund. Fortsätt vandringen i underjorden fram till Mörby-tunnelbanan och tråckla dig upp när du nått T-KTH. Tidsmässigt går det nog på ett ut, du slipper utsättas för oväder men å andra sidan fortsätter du att utsättas för massiv trängsel.

Citat:
Du missade dock en väldigt viktig punkt. "Jag har 36kvm för mig själv, hon hyr ett rum för samma pris" Hellre 36kvm en bit utanför stan än ett rum i en lägenhet med 4 andra på söder.
Det är en avvägning. För samma summa får man mer yta ju mindre attraktivt området är. Du kan nog få ännu mer yta om du söker dig ännu längre ut. Det är inget konstigt med det.
Citera
2013-12-18, 23:06
Medlem
Citat:

Ang. förorts diskussionen tar det 10min längre för mig att ta mig till skolan på morgonen än en i klassen som bor på söder. Såklart skulle jag hellre bo i city men det är inte så farligt som ni framställer det att bo lite utanför. Jag har 36kvm för mig själv, hon hyr ett rum för samma pris tex.

Däremot går det ju snabbare och enklare att ta sig hem nattetid vilket är en stor fördel. Samt att taxipriset blir överkomligt om man bor centralt.

Jävligt valid point, tar mig ca 10 min mer än de cityboende i klassen också.

Dessutom har jag mer än dubbelt så stor som de, och att slippa sova i en liten loftsäng i en etta är enkelt värt de där extra 20min om dagen.
Citera
2013-12-19, 16:41
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Jävligt valid point, tar mig ca 10 min mer än de cityboende i klassen också.

Dessutom har jag mer än dubbelt så stor som de, och att slippa sova i en liten loftsäng i en etta är enkelt värt de där extra 20min om dagen.
Om du inte gör någonting annat än att vara hemma eller i skolan så är det bra att bo nära skolan, ja, eller åtminstone nära något kollektivt färdmedel som tar dig till skolan.
Risken som du tar i det senare fallet är att du får stanna hemma från skolan om det blir snökaos, löv på rälsen, strejk, förseningar eller något annat som regelbundet händer i kollektivtrafiken.

Om du, däremot, har ett liv bortom dessa två punkter så skulle du kanske uppskatta att kunna kila hem efter jobbet, för att lämna tjänstelaptoppen och byta kläder, innan du går ut och tar en öl med kollegorna.

Eller, exvis, att det finns en icke försumbar sannolikhet att någon av dina vänner kan komma hem till dig, utan att du måste ägna en halv förmiddag åt att beskriva vägen eller måste ha ett förväntat ankomstintervall som är sidådär en timme brett, eftersom man aldrig vet hur kollektivtrafiken behagar fungera för tillfället.
etc, etc, etc.. .
Citera
2013-12-19, 17:02
Medlem
Citat:
Om du inte gör någonting annat än att vara hemma eller i skolan så är det bra att bo nära skolan, ja, eller åtminstone nära något kollektivt färdmedel som tar dig till skolan.
Risken som du tar i det senare fallet är att du får stanna hemma från skolan om det blir snökaos, löv på rälsen, strejk, förseningar eller något annat som regelbundet händer i kollektivtrafiken.

Om du, däremot, har ett liv bortom dessa två punkter så skulle du kanske uppskatta att kunna kila hem efter jobbet, för att lämna tjänstelaptoppen och byta kläder, innan du går ut och tar en öl med kollegorna.

Eller, exvis, att det finns en icke försumbar sannolikhet att någon av dina vänner kan komma hem till dig, utan att du måste ägna en halv förmiddag åt att beskriva vägen eller måste ha ett förväntat ankomstintervall som är sidådär en timme brett, eftersom man aldrig vet hur kollektivtrafiken behagar fungera för tillfället.
etc, etc, etc.. .

Som sagt, to each their own. Jag har aldrig haft problem med SL och jag har bott i Stockholm i hela mitt liv (inklusive på Roslagsbanelinje, men där finns det faktiskt alternativa färdvägar vid insnöning). Vill man bo i stan så får man göra det, att kunna bjuda hem kompisar som är för lata för att ta tuben (var bor dessa kompisar förresten? måste de också bo i stan?) ser inte JAG som en anledning att bo där. Inte heller att kunna gå ut och ta en öl efter jobbet - de flesta av oss som faktiskt jobbar i stan har alla möjligheter att byta om på jobbet vid behov och lämna "tjänstelaptopen" där tills man åker hem Innerstadssnobberi får stå för dem som idkar det, men försök inte övertyga med undermåliga argument.
Citera
2013-12-21, 01:02
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Som sagt, to each their own. Jag har aldrig haft problem med SL och jag har bott i Stockholm i hela mitt liv (inklusive på Roslagsbanelinje, men där finns det faktiskt alternativa färdvägar vid insnöning).
Om du - uppenbarligen - hör till den försumbara gruppen som aldrig någonsin haft problem med SL och dessutom inte ser det som ett problem att bli insnöad så är vischan idealisk för dig.

Citat:
Vill man bo i stan så får man göra det, att kunna bjuda hem kompisar som är för lata för att ta tuben (var bor dessa kompisar förresten? måste de också bo i stan?) ser inte JAG som en anledning att bo där.
Du missförstår, förhoppningsvis avsiktligt (annars är det tragiskt):
Om vännerna ändå måste passera Staden för att nå dig så hade det varit lättare för alla om de var framme redan då.

Citat:
Innerstadssnobberi
När du använder en sådan term så gör du en värdering som står i motsats till resten av det som du skriver. Du tänkte nog inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in