2013-12-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det kanske det är. Att bo i alltså, men bara just själva boendet.

Om det råkar vara så att man jobbar utanför kommunen så innebär det att man måste ta sin ut därifrån också. Oftast innebär detta att man gör det ungefär samtidigt som alla andra också gör det. Att bo i Nacka är förenat med köer och långa restider.

Att bo där om man är arbetslös, pensionerad eller råkar jobba inom kommunen kan nog, däremot, vara ok.

Du var mig en positiv jävel... Själv åker jag dagligen buss till min skola på andra sidan stan och har inga problem med köer eller liknande, trots att jag åker mitt i rusningstrafiken. För min del tar det ca 10 min in till Slussen, så "låga restider" kan du ju glömma.
Citera
2013-12-11, 12:47
Moderator
rotadents avatar
Mycket diskussion om restider, men det är alltid lite vanskligt eftersom man är olika känsliga. Jag har jobbat med folk som pendlar till Stockholm från Uppsala, Västerås, Enköping, Eskilstuna och Katrineholm för att nämna några orter. Jag tycker att det verkar hemskt, men de tycker att det funkar bra och verkar inte lida av det så länge SJ sköter sitt jobb någorlunda. Att resa från Nacka är ju en bit om man ska till city, men det går inte att jämföra med att kuska från Eskilstuna... Vissa gnäller om de inte har gångavstånd, andra tycker att 1,5 timme enkel resa är acceptabelt. Så länge man vet vad man ger sig in på så är det väl ingen fara.

Däremot tycker jag att det känns på tok för tidigt att marknadsföra Nacka med t-banan med tanke på hur långt bort den trots allt är. Visst kan man tänka att det är bra att den kommer, så länge man är klar över att det är något decennium kvar innan dess...
Citera
2013-12-11, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Apropå det så ska man ju inte glömma att området, under en ganska lång period, kallades Hammarby fuktstad.
Var och en som inte har grava minnesstörningar minns förstås de mycket allvarliga problem med fukt och mögel som drabbade området. Det är bara alldeles nyligen som man ser ut att ha fått bukt med dem.

Det var inte det minsta roligt eller behagligt att bo i Hammarby sjöstad under den första tiden:
http://stockholm.etc.se/nyhet/fuskbyggen-vanliga-i-dyra-hammarby-sjostad

Man ska inte förledas att tro att problemen vid nybyggen beror på byggherrar som avsiktligt fuskar. Så är det förstås inte alls, och det är just detta som är det värsta.
Det hade varit jättebra om problemen berodde på avsiktligt fusk. Då hade det varit möjligt att ringa in de fuskande aktörerna och därefter undvika byggnationer där dessa varit inblandade.
Det aktuella läget är värre: Ärliga och hederliga byggherrar som anstränger sig till det yttersta och tror sig välja nyare, bättre och mer miljövänliga metoder. Dessa metoder har inte prövats tidigare, ingen vet med säkerhet vilka effekterna är på fem-tio-femtio-hundratals års sikt.
I Hammarby Sjöstad provade man något nytt, precis som man gör vid alla nybyggen. Det är en del av utvecklingen. Ibland går det bra och ibland går det mindre bra.

De som valde att flytta in i det nybyggda Hammarby Sjöstad fick stå ut med mycket. Detta berodde förstås inte på att någon avsiktligt hade gjort ett dåligt jobb, nej, det berodde på att det var nytt och hade byggts på ett sådant sätt som nya hus byggs på.

Det stämmer. Eftersom Hammarby Sjöstad är en miljöstadsdel var det viktigt att även bygga klimatneutralt och då valde Skanska att bygga i trä, något de inte klarade av. Numera har därför skanska slutat bygga i trä och husen håller en betydligt bättre standard. Detta har folk upptäckt och priserna är nu tillbaka på nya rekordnivåer.
Citera
2013-12-11, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ungefär så sade man om Citybanan. De naiva trodde på det.

Det blev många, många tunga lastbilar med schaktmassor som skulle fraktas bort.
Sprängningar under jorden som ledde till spruckna husfasader, sprickor i väggar inne i lägenheter, porslinskross inne i lägenheterna, en oherrans massa byggmaskiner i omedelbar närhet till barnens lekplatser, avgaser till förbannelse från byggmaskinerna, etc, etc, etc.. .

Glöm inte heller incidenter såsom denna:
http://www.direktpress.se/viivasastan/Arkiv/Artiklar/2011/04/Citybanan-utloste-jordskalv-i-Vasastan/

Inte så mycket kaos, var det.. .

Det ordnar sig alltid. Själv vet jag vad jag skulle göra och det är att ha lite tålamod och investera i en bostad innan alla andra ska till samma område. Idag är priserna så upptrissade att man kan göra en riktigt bra affär om man istället satsar på nåt av de nya områdena i exempelvis Nacka.
Citera
2013-12-11, 12:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Däremot tycker jag att det känns på tok för tidigt att marknadsföra Nacka med t-banan med tanke på hur långt bort den trots allt är. Visst kan man tänka att det är bra att den kommer, så länge man är klar över att det är något decennium kvar innan dess...

Enligt moderaterna som lagt förslaget är det bara ca 10 år dit. Så det rör sig inte om flera decenier...Efter T-banan öppnats kommer priserna att stiga garanterat.
Citera
2013-12-11, 15:40
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Du var mig en positiv jävel... Själv åker jag dagligen buss till min skola på andra sidan stan och har inga problem med köer eller liknande, trots att jag åker mitt i rusningstrafiken. För min del tar det ca 10 min in till Slussen, så "låga restider" kan du ju glömma.
Den felstavningen var faktiskt helt korrekt, låga restider kan man glömma.

Du glömmer att du först måste ta dig hemifrån till busshållplatsen. Därefter ska du stå där och vänta på bussen. Själva restiden är det enda som du har räknat. När du kommer fram till Slussen är du inte framme, för där finns ju ingenting: Bara McDonalds och Konsum. Du ska vidare och tiden går.

Så är det varje morgon. På kvällen är det samma elände åt motsatt håll.

Extra roligt är det under den blaskiga årstiden, när det regnar och blåser, bussen kommer slumpmässigt och du står där med genomblöta skor och fryser.. .
Citera
2013-12-11, 16:27
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det ordnar sig alltid.[...]
Klart att det gör, men det är ju varken intressant eller relevant. Det kan ta en vecka och det kan ta flera hundra år, eller något däremellan.

I väntan på att det ska "ordna sig" så får man sin dagliga dos av lidande, dag efter dag, år efter år. Lidandet kan vara i åtskilliga år. Det finns masochister, som tycker om att lida, och så finns det andra.. .
Citat:
Enligt moderaterna som lagt förslaget är det bara ca 10 år dit.[...]
Vissa lever i vanföreställningen att tidsplaner håller. Folk som börjar bli torra bakom öronen vet däremot att det alltid inträffar något oförutsägbart som gör att projekt blir försenade, dyrare än planerat, bullrigare än planerat, förstör mer av friden är planerat, etc, etc, etc.. .
Citera
2013-12-11, 16:32
Medlem
Citat:
Den felstavningen var faktiskt helt korrekt, låga restider kan man glömma.

Du glömmer att du först måste ta dig hemifrån till busshållplatsen. Därefter ska du stå där och vänta på bussen. Själva restiden är det enda som du har räknat. När du kommer fram till Slussen är du inte framme, för där finns ju ingenting: Bara McDonalds och Konsum. Du ska vidare och tiden går.

Så är det varje morgon. På kvällen är det samma elände åt motsatt håll.

Extra roligt är det under den blaskiga årstiden, när det regnar och blåser, bussen kommer slumpmässigt och du står där med genomblöta skor och fryser.. .

Men nu får du väl ge dig, sen när blev 10-15 min lång restid? Allt är självklart beroende på vart man jobbar, men jag brukar utgå från att man räknar restid till stan för att ge en så övergriplig bild som möjligt för att kunna anpassa det hela till så många som möjligt (då de flesta behöver ta sig via stan till sitt jobb).

Det tar mig 1 min från min dörr till busshållplatsen, där bussen går var 3e minut. Ska vi då räkna?
1 min till busshpl.
3 min väntetid (nu räknar jag max för din skull)
10 min in till slussen.
1 min för att ta sig till tuben.
5 min på sin höjd att vänta på tuben.
4 min för att ta sig till t-c.
= 24 min.

TOTAL tid för mig att ta mig till MITT jobb/t-c är alltså under en halvtimma - vilket jag ser som riktigt överkomligt.

Köp rejäla kläder och sluta klaga.
Citera
2013-12-11, 16:50
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]

= 24 min.

[...]
Först var det 10 minuter.
Nu har det alltså krupit upp till 24 minuter.

Och dessa 24 minuter är under de starkt idealiserade förutsättningarna att SL håller tidtabellerna till punkt och pricka, att du inte drabbas av överfulla bussar och måste vänta på nästa samt att din arbetsplats är på perrongen på T-Centralen.

Och på kvällen ska du hem igen, genom samma elände.

Citat:
Köp rejäla kläder [...]
Ja, det är nödvändigt när man bor ända där ute och ska utsättas både för oväder och SL för att man ska kunna ta sig till sitt jobb.
Senast redigerad av pelegrin 2013-12-11 kl. 16:54.
Citera
2013-12-11, 18:47
Medlem
Citat:
Först var det 10 minuter.
Nu har det alltså krupit upp till 24 minuter.

Och dessa 24 minuter är under de starkt idealiserade förutsättningarna att SL håller tidtabellerna till punkt och pricka, att du inte drabbas av överfulla bussar och måste vänta på nästa samt att din arbetsplats är på perrongen på T-Centralen.

Och på kvällen ska du hem igen, genom samma elände.

Ja, det är nödvändigt när man bor ända där ute och ska utsättas både för oväder och SL för att man ska kunna ta sig till sitt jobb.

Orkar fan inte ens argumentera vidare.
Får man då fråga vad du rekommenderar istället?
Citera
2013-12-11, 19:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Enligt moderaterna som lagt förslaget är det bara ca 10 år dit. Så det rör sig inte om flera decenier...Efter T-banan öppnats kommer priserna att stiga garanterat.

Och när skulle Slussen vara klar? Ringleder? Vi är värdelösa på stora infrastrukturarbeten i Stockholm, exempelvis Malmö är galet mycket bättre på att få grejer klara. Så tio år till t-bana i Nacka tror jag på när jag ser det. Men det är egentligen strunt samma, du har rätt i att priserna går upp när den väl är på plats. Själv är jag inte intresserad av Nacka alls.
Citera
2013-12-11, 20:40
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Orkar fan inte ens argumentera vidare.
Du behöver inte argumentera, det räcker med att du är ärlig mot dig själv.
Citat:
Får man då fråga vad du rekommenderar istället?
Det som jag väldigt starkt rekommenderar är att ni förortsbor är ärliga mot er själva. Du såg ju själv hur din egen beskrivning förändrades.

Den tid som -- varje dag -- går åt för att ta er till och från jobbet är inte den tid som en av delsträckorna tar i ena riktningen. Detta är en extremt idealiserad utopi som ni försöker göra till er verklighet.
Visst, bussen från förorten till Slussen kanske tar tio minuter.

Det som ni förtränger är att ni ska ta er till denna buss.
Ni ska vänta på den.
Glöm inte att det bara är undantagsvis som den kommer i tid.
Ibland är den knökfull med andra förortsbor så ni får vänta på nästa buss.
På helgerna går den sisådär en gång i kvarten, om ens det.
Därefter ska ni tråckla er ner i tunnelbanesystemet, i massiv trängsel, med andra förortsbor.
Så ska ni stå på perrongen och vänta på den överfulla tunnelbanan.
Denna tunnelbana tar er till någon station som bara i bästa fall ligger i närheten av ert egentliga mål.
Så ska ni tråckla er upp ur tunnelbanesystemet, i trängseln.
Därefter ska ni in i någon ny överfull buss, som också den går lite slumpmässigt.
Slutligen ska ni gå en bit, från hållplatsen till det egentliga målet.

På kvällen ska samma elände utstås i omvänd riktning.

Tio minuter? Pfft!

Era tidsuppskattningar visar sig, oftast, vara ungefär det tredubbla när man skrapar lite på ytan. Detta ska genomlidas två gånger per dag, fem dagar per vecka, år efter år efter år efter år.
Dessutom vill ni säkert in till civilisationen någon gång på helger och ledigheter.

Hur många timmar, per år, fraktas ni egentligen? Hur många timmar, per år, genomlider ni detta fraktande och väntande på att bli fraktade, i ur och skur, i trängsel och i åbäke?

Var ärliga! Ni lurar bara er själva med era schizofrent optimistiska approximationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in