Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Och om hunden bet i sladden 01:39 då? Jag tycker att du borde ha klara papper på hur det förhåller sig innan du drar stora växlar på det här. Jag håller med dig, det är anmärkningsvärt, men innan vi vet hur det ligger till tidsmässigt med de olika händelserna så är det här inte ett bevis för en medveten lögn från KJ sida tycker jag.
EDIT;Det kan också vara så att hunden dog, därefter gjordes googlingen på hundens anatomi därför att KJ ville ta tillfället i akt att obducera hunden, han sägs ha dissekerat smådjur under skoltiden. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att KJ först googlade och därefter dödade hunden, jag har en känsla av att det är just så vissa tror att det gick till.
Absolut. Jag brukar alltid försöka hänvisa till FUP eller annat för att inte komma med lösa antaganden, men valde att svara även fast jag inte hade möjlighet att lyssna på rättegången nu (det var därifrån jag fick uppgifterna).
Men det är inte de exakta klockslaget kring när hunden dör som är det intressanta här. Det är hans förklaring till varför han googlade "hundens anatomi", nämligen att han ska ha diskuterat med en kompis om det var farligt för valpar att gå i trappor och ville söka på internet om den saken. Under rättegången redogör KJ för detta och hans förklaring framstår som fullt riktig innan åklagaren påpekar att han gjorde sökningen samma kväll/natt som hunden dog. KJ hävdar bestämt att detta gjordes långt tidigare (veckor/månader) men de tekniska uppgifterna talar sitt tydliga språk.
Han hittade på en förklaring och höll benhårt fast vid denna tills han tvingades vika för fakta. Det är öppet för tolkningar varför han hittade på detta, men visst ligger det nära till hands att anta att han döljer nåt som hänger ihop med hundens död?
Egentligen hade han ju bara kunnat säga att han inte minns. Det har ju ingen direkt koppling till åtalet. Nu blev det en fjäder i åklagarens hatt istället.
Här är ett utdrag från NSD:s rapportering från rättegången:
http://www.nsd.se/a-o/livearkiv-fallet-vatchareeya/ (8 november, s. 13). Det är sökningen "hundens anatomi" som åklagaren frågar om.
US: Men hundens skelett, anatomi... Vad som förbryllar mig är att du har gjort det samma natt som hunden dog?
22-åringen: Nä. Det var flera veckor före.
22-åringen: Nä, inte samma natt. Hunden dog en tre veckor senare. I mars. Det där är ju från februari.
US: Det är nämligen så att du har sms:at till "Ploy" den 19 februari... Där har du skrivit "Grabben dog i natt".
22-åringen: Min hund, han dog i mars.
US: Varför skrev du sådär till Vatchareeya då?
Det kan möjligtvis vara ett annat SMS.
- Om du insinuerar att jag har mördat min hund, då kan du gå och hänga dig, säger 22-åringen.
22-åringen går här till hård attack mot åklagaren.