2013-12-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Om det skulle ha gjorts av GM så skulle det vara märken på nackkotorna, o det hittades väl 7 intakta halskotor?

sant men de ligger ändå helt löst på platsen?! verkar knepigt..
Citera
2013-12-16, 21:30
Medlem
Nightboreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tycker ändå inte att det är skitsamma, åklagaren skulle kunna dra ganska stora växlar på detta med tänderna, att de verkar ha slagits ut med hjälp av grovt våld och att det tyder på en betydligt större handlingskraft/skuld än om MGM av misstag råkat lägga fällben och orsakat näsblod på en blödarsjuk kvinna.

Nej, det är verkligen inte skit samma. Fanns tänderna på plats i käken är det ett bevis för kraftigare våld. Det borde komma utlåtande från tandläkare samt kompletterande information vid eventuellt förhör med rättsmedicinsk expert. Det borde ju klargöras.
Citera
2013-12-16, 21:31
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imonlysixteen
Blodbildsexperten påtalade dock mer än en gång under rättegången att blodstänket och utseendet på detta var klassiskt för trubbigt våld. Och ju mindre "skvättdropparna" var, alltså storleksmässigt, desto kraftigare våld. Hon ansåg att dessa droppar var relativt små vilket pekar på kraftigt trubbigt våld.

Jag står fast vid min övertygelse att 18 tänder ej kan ha slagits ut utan att käkben skadas på något sätt. Och eftersom åklagarsidan inte nämnt ett ord om detta lär det inte ha betydelse för fallet. Allt är så himla konstigt bara.
Den slutliga bedömningen behöver inte enbart vara baserad på blodbildsexperten. Inte heller innehåller FUP den fullständiga blodbildsanalysen, jag skulle t.ex. önska att experten talar om varför det finns två "blodlober" och inte bara konstaterar det.
Citera
2013-12-16, 21:33
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Jag kan med största sannolikhet säga att hon inte dog av 18 utdragna -sparkade -slagna tänder.

Enligt vad jag läst så dör man om man inte kommer till sjukhus illa kvickt efter att ha förlorat två liter blod.
Så min åsikt är att hon dog av blodförlust.

Sedan huruvida det var från skadan på huvudet eller ett knivhugg eller en snittad hals låter jag vara osagt, men det var ju inte det du frågade efter, utan du ville veta vad hon dog av, o mitt svar är blodförlust.

Jag förstår lustigheterna du svänger dig med. Men om du följt det jag (och andra) skrivit ang. tändernas vara, eller icke vara, så har det handlat om HUR de försvunnit. Det är förstås troligt att hon avlidit av blodförlust men diskussionen har rört sig om hur denna blodförlust uppkommit. Upprepat våld eller hals avskuren är tex. två vitt skilda tillvägagångssätt. Avskuren hals orsakar stor blodförlust men är knappast anledningen till att arton tänder saknas.
Eftersom en annan person här i tråden (en person som verkar känna BO väl) vittnar om att BO inte saknade tänder eller hade tandproblem före mordet, så blev frånvaron av tänderna märkligt. Irriterande att behöva skriva allt detta till dig eftersom du med största sannolikhet förstod ändå. Tänderna kanske inte är intressant för utredningen men för mig tre det sig supermärkligt att de är borta. Arton stycken!? Hon var 23 år för tusan.
Citera
2013-12-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Odin-
sant men de ligger ändå helt löst på platsen?! verkar knepigt..
Inte F-n har nåt djur skiljt huvudet från kroppen iafall.
Svinen har väl varit på plats senare kanske..??
Citera
2013-12-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightbored
Nej, det är verkligen inte skit samma. Fanns tänderna på plats i käken är det ett bevis för kraftigare våld. Det borde komma utlåtande från tandläkare samt kompletterande information vid eventuellt förhör med rättsmedicinsk expert. Det borde ju klargöras.

Tror du inte att det redan hade varit klargjort i FUPn om tänderna fanns på plats i käken när hon blev mördad?
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2013-12-16 kl. 21:38.
Citera
2013-12-16, 21:40
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Den slutliga bedömningen behöver inte enbart vara baserad på blodbildsexperten. Inte heller innehåller FUP den fullständiga blodbildsanalysen, jag skulle t.ex. önska att experten talar om varför det finns två "blodlober" och inte bara konstaterar det.

Ja det är jävligt mycket man skulle vilja få svar på. Kan blodloberna bero på att huvudet ändrat riktning? Jag tänker, efter att studerat bilderna och obduktionsprotokollet, att det måste vara en skärskada i mjukdelar samt kraftigt våld mot huvudet, typ dunkningar i golvet. Kan inte för mitt liv förstå hur detta gått till utan skärskada.

Ps. Hennes skallben beskrivs ofta som genomskinligt? Vad menas med detta? Har hon extra tunt skelett?? Isf borde det verkligen finnas skador tänker jag, om det nu var så trubbigt och kraftigt våld.
Citera
2013-12-16, 21:49
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag förstår lustigheterna du svänger dig med. Men om du följt det jag (och andra) skrivit ang. tändernas vara, eller icke vara, så har det handlat om HUR de försvunnit. Det är förstås troligt att hon avlidit av blodförlust men diskussionen har rört sig om hur denna blodförlust uppkommit. Upprepat våld eller hals avskuren är tex. två vitt skilda tillvägagångssätt. Avskuren hals orsakar stor blodförlust men är knappast anledningen till att arton tänder saknas.
Eftersom en annan person här i tråden (en person som verkar känna BO väl) vittnar om att BO inte saknade tänder eller hade tandproblem före mordet, så blev frånvaron av tänderna märkligt. Irriterande att behöva skriva allt detta till dig eftersom du med största sannolikhet förstod ändå. Tänderna kanske inte är intressant för utredningen men för mig tre det sig supermärkligt att de är borta. Arton stycken!? Hon var 23 år för tusan.

Jag har nog läst vartenda inlägg i detta ämne.
Men både du o jag vet ju att hon inte dog av avsaknaden av tänder. Att de saknas är märkligt, visst, det håller jag med om. Men jag tror inte att tänderna är avgörande för att lösa gåtan.
Jag (o troligen andra med mig) tycker att det blir lite tradigt att läsa sida upp o sida ner med gissningar (mer eller mindre kvalificerade) på hur tänderna försvunnit.
Hennes mor vittnade i rätten, eller i ett förhör, om att I*a hade tandproblem. OM hon var deprimerad/borderline personlighetsstörning/adhd o missbrukare så är väl tandhygien kanske inte överst på prioriteringslistan?
O iom att ingen i denna tråd tycks veta hur tänderna har försvunnit, men alla gissar vilt, så känner jag att man inte kommer framåt, utan bara står o stampar. O innan vi vet ordet av blir någon av teorierna en trådsanning.
Citera
2013-12-16, 21:53
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imonlysixteen
Ja det är jävligt mycket man skulle vilja få svar på. Kan blodloberna bero på att huvudet ändrat riktning? Jag tänker, efter att studerat bilderna och obduktionsprotokollet, att det måste vara en skärskada i mjukdelar samt kraftigt våld mot huvudet, typ dunkningar i golvet. Kan inte för mitt liv förstå hur detta gått till utan skärskada.

Ps. Hennes skallben beskrivs ofta som genomskinligt? Vad menas med detta? Har hon extra tunt skelett?? Isf borde det verkligen finnas skador tänker jag, om det nu var så trubbigt och kraftigt våld.
Inre blödning som kräks upp? Jag har tidigare skrivit om tidsförhållanden. Om Ida fraktades bort tidigt är det mindre troligt att en inre blödning skulle ge blodbilden, men om transporten skett senare så blir det mer troligt. Min tanke är att den andra blodloben härrör från en inre blödning.
Senast redigerad av Orsa 2013-12-16 kl. 21:55.
Citera
2013-12-16, 21:58
Bannlyst
Tandsaknaden kanske beror på en galen morot som i panik tänkte göra liket ospårbart, om sen de inte hittat henne på nått år skulle det vara svårt att identifiera. Eller

Önskar han ett riktigt långt straff som julklapp, gärna att han också får dela cell med en militant syrisk muslim...
Citera
2013-12-16, 21:59
Medlem
Nightboreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Tror du inte att det redan hade varit klargjort i FUPn om tänderna fanns på plats i käken när hon blev mördad?

Man kan tycka att det vore klargjort. Det jag kan läsa i FUP är detta (inget direkt citat från s 406):

I överkäken, höger sida saknas tand 17. Övriga tänder är bevarade. På vänstra sidan i överkäken saknas tand 21, 22, 23, 24, 25, 26 och 27. Tändernas gropar är oskadade och utskotten är oskadade. Tänderna är oskadade. I underkäken, som saknar mjukdelar och där benet är oskadat, saknas på högra sidan tänderna: 41, 42, 43, 44, 45, 46 och 47. På vänstra sidan saknas tänderna: 31, 33 och 35. Det finns även bakre tand, 38, som sitter fast i käkbenet. Groparnas väggar är bevarade. Inga skador ses.

Under Utlåtande på s 409 står heller inget om att tänderna har slagits ut vid dödstillfället.

Jag är ingen tandläkare eller rättsmedicinsk expert och vet inte hur jag ska tolka texten från s 406.

Edit: borde varit klargjort
Edit: tänderna i över och underkäke saknas på motsatta sidor. Det är också konstigt tycker jag. Om det vore genom våld genom ett slag mot en viss sida av käken. Eller kan effekten bli sådan av ett slag?
Senast redigerad av Nightbored 2013-12-16 kl. 22:15.
Citera
2013-12-16, 22:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eller så har du helt jävla fel i att tänder försvinner på det viset.

Jägare där! Jag har påträffat många kadaver som saknat ett gäng tänder. Men du får så klart tro på att GM lyckats med bedriften att väldigt precist slå sönder ansiktet utan att ge en enda skada på resten av benen i ansiktet, ej heller på de kvarvarande tänderna i munnen (i form av flisor m.m), men dock slår han ut 18 tänder helt å hållet, som dessutom inte orsakar skada i groparna.

Att lyckas slå ut 18 tänder i sin helhet, utan att ens någon av de lämnar kvar delar av roten, känns bara det ganska orealistiskt tycker jag.

Det verkar också som att GM plockat ut alla delar av struphuvudet också. Och tungbenet. Och små ben från handloven! Eller slog han bort dessa från offret?

Eller så kanske naturen haft sin gilla gång på kroppen. Jag sätter mina visdomständer på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in