2013-12-14, 17:07
Medlem
"Mycket mer behöver göras"
Citera
2013-12-14, 17:50
Medlem
Legalizing pot gets local support

edit: Det här hade varit något, Heroic Uruguay deserves a Nobel peace prize for legalising cannabis
Senast redigerad av cleft 2013-12-14 kl. 17:59.
Citera
2013-12-16, 05:20
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2013/12/narkotikapaverkad-bilist-frias-helt-nagon-maste-ha-spetsat-min-kladdkaka-med-cannabis

Intressant
Citera
2013-12-16, 20:00
Medlem
jamesdeans avatar
Polisen: Skolor döljer elevernas knarkande

Citat:
Cannabis bland Stockholms unga har flyttat från hemmafesten till skolrasten. Nu vittnar polisen om sålda julklappar och sexuella tjänster för att finansiera missbruk och om skolor som inte vill se problemet med risk för att få dåligt rykte.
Citera
2013-12-16, 20:15
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Polisen: Skolor döljer elevernas knarkande
Ganska komiskt vilken syn dom har på Cannabis "Säljer sig på gatan för att ha råd med sitt missbruk", det handlar inte om några sprutnarkomaner!!
Citera
2013-12-16, 23:08
Medlem
Lennart-Jonnyssons avatar
Marijuana krymper hjärnan! http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forandrar-hjarnan
Citera
2013-12-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart-Jonnysson
Marijuana krymper hjärnan! http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forandrar-hjarnan

Cannabis är farligt för tonåringar, det visste väl alla redan? Tar SVT:s tolkning av studien upp något om folk som börjar röka i vuxen ålder?

THC, den kemiska substans som utgör själva drogen - rätta mig om jag har fel nu, men är det inte en himla massa olika ämnen som "utgör själva drogen"?
Citera
2013-12-17, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Cannabis är farligt för tonåringar, det visste väl alla redan? Tar SVT:s tolkning av studien upp något om folk som börjar röka i vuxen ålder?

THC, den kemiska substans som utgör själva drogen - rätta mig om jag har fel nu, men är det inte en himla massa olika ämnen som "utgör själva drogen"?
Om du läser länken jag postade så framgår det tydligt
Citat:
Cannabis

Cannabispreparat, samlingsnamn för de beredningar som utvinns ur indisk hampa, däribland hasch och marijuana.

Cannabis är den vanligaste olagliga drogen i världen. WHO, Världshälsoorganisationen, beräknar att cannabis används av cirka 2,5 procent av världens befolkning (2013). Det är tio gånger fler än de som använder kokain. I Sverige är cannabis näst alkohol det vanligaste berusningsmedlet.

Cannabis innehåller över 400 kemiska substanser, av vilka ett 80-tal är av typen cannabinoider. Dessa är alla kemiskt besläktade, och många har hallucinogena egenskaper. Den mest kända är tetrahydrokannabinol, THC.

Cannabis är en vanebildande drog, klassad som narkotikum. I Sverige får indisk hampa inte odlas och användning av cannabis är olaglig. Däremot är användning av cannabis legal i vissa delar av världen, däribland ett antal delstater i USA.
Citera
2013-12-17, 12:38
Medlem
Svenska berättelser, P1 måndagen 16/12 kl kl 20.03, Lurad, om att bli mamma till en missbrukare http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/297218?programid=4572

Citat:
Sonen Hampus missbruk slog ner som en bomb i familjens liv. Herregud, han åkte ju till sitt jobb tidigt varje dag.

– Det gör så ont att inse att vi var så lurade, berättar Lotta Åkerberg. Borde vi ha förstått?

Till slut bestämmer sig hon för att tillsammans med Hampus pappa konfrontera sonen med sanningen.

Ur programmet: "Hade det inte varit för den (behandlingen) så hade vi inte haft någon Hampus idag"

"Livet kommer aldrig bli sig likt" (efter avgiftningen)

Man undrar om det handlar om heroin eller mefedron, men det är faktiskt cannabis.
Citera
2013-12-17, 13:36
Medlem
Citat:
"nu förstärks sambandet mellan schizofreni och marijuana, det är ytterligare en varningssignal, säger Fred Nyberg"
Att antalet som brukar cannabis har mångdubblats men antalet schizofrenifall har stått still eller minskat spelar tydligen ingen roll...

Men hur som helst, ingen som är för en legalisering menar att ungdomar ska använda det, tvärt om, det blir svårare för dem när det legaliseras, då införs ålderskontroller, inte som nu när en fjortonåring kan köpa var som helst när som helst.

Tror man på artikeln så är man för en legalisering så länge man inte tycker att fler ungdomar ska börja med cannabis.
Citera
2013-12-17, 16:33
Medlem
Citat:
tvärt om, det blir svårare för dem när det legaliseras, då införs ålderskontroller, inte som nu när en fjortonåring kan köpa var som helst när som helst.
Ja exakt för det är ju skitsvårt för ungdomar att få tag på alkohol i landet Jag är för en polisstat helt utan droger, men där sjukhus i vissa undantag kan ansöka om t.ex. narkosläkemedel.

vad ni skriver och tycker om det är jag helt likgiltig inför.
Citera
2013-12-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ja exakt för det är ju skitsvårt för ungdomar att få tag på alkohol i landet Jag är för en polisstat helt utan droger, men där sjukhus i vissa undantag kan ansöka om t.ex. narkosläkemedel.

vad ni skriver och tycker om det är jag helt likgiltig inför.
Precis så är det, det är svårare för ungdomar att få tag på alkohol än cannabis idag och det beror på att alkohol är reglerat.

Varför är du en sån fascist? Är du omyndigförklarad eller varför tycker du att det är okej andra bestämmer över dig?

edit: Låter du andra bestämma vad du ska tycka och tänka också? Du är inte religiös hoppas jag, för din egen skull.
Senast redigerad av cleft 2013-12-17 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in