2013-12-14, 14:05
  #169
Bannlyst
Bara om Tyskland kunde ha invaderat USA
Citera
2013-12-15, 20:56
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EineHerrenkatze
Tyskland startade bombkriget genom att terrorbomba städer i det demokratiska Polen.

Som jag har förstått saken så var de tyska bombningarna av städer i Polen enbart i anslutning till att tyska trupper höll på att kämpa sin väg in i staden och följde därmed de gamla reglerna för belägringskrigföring. Detta är inte jämförbart med de engelska terrorbombningarna mot framför allt tyska mål.
Citera
2013-12-15, 23:57
  #171
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EineHerrenkatze
Tyskland startade bombkriget genom att terrorbomba städer i det demokratiska Polen.
Polen vid den här tiden var knappast någon demokrati.

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Polish_Republic#Politics_and_government
http://en.wikipedia.org/wiki/Bereza_Kartuska_prison
http://en.wikipedia.org/wiki/April_Constitution_of_Poland
Citera
2013-12-16, 00:00
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Som jag har förstått saken så var de tyska bombningarna av städer i Polen enbart i anslutning till att tyska trupper höll på att kämpa sin väg in i staden och följde därmed de gamla reglerna för belägringskrigföring. Detta är inte jämförbart med de engelska terrorbombningarna mot framför allt tyska mål.

Ja som terror bombningen av Frampol t.ex där ingen militär personal var närvarande eller när man bombade civila flytkingar och för att inte tala om tyskarnas Einsatzgruppe som döda 20 000 civilia polacker, inget emot dem 150 000 civila som dog av bombningar dock. Tyskarna brydde sig inte ett piss om några krigsregler.
Citera
2013-12-16, 00:13
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Ja som terror bombningen av Frampol t.ex där ingen militär personal var närvarande eller när man bombade civila flytkingar och för att inte tala om tyskarnas Einsatzgruppe som döda 20 000 civilia polacker, inget emot dem 150 000 civila som dog av bombningar dock. Tyskarna brydde sig inte ett piss om några krigsregler.
Tyskarna bröt mot alla krigets regler inte bara i Polen utan även under fälttåget mot Frankrike. Men det fanns de som reagerade. När SS föste in en stor grupp judar i en synagoga i en by i Polen och brände dem inne, bevittnade Abwehr-chefen Wilhelm Canaris det personligen och beslöt att återuppta kupplanerna mot Hitler. Det var när Stauffenberg fick veta det från en så säker källa som Canaris som han beslöt att ge sitt allt i ett försök att sätta stopp på blodbadet.
Citera
2013-12-16, 18:22
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Ja som terror bombningen av Frampol t.ex där ingen militär personal var närvarande eller när man bombade civila flytkingar och för att inte tala om tyskarnas Einsatzgruppe som döda 20 000 civilia polacker, inget emot dem 150 000 civila som dog av bombningar dock. Tyskarna brydde sig inte ett piss om några krigsregler.

Det var inget krigsbrott att avrätta civila. Det är också ganska svårt att jämföra ett par enstaka bombningar från tyskarnas i samband med offensiven in i Polen med de allierades policy om att rikta in sin på den civila populationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Tyskarna bröt mot alla krigets regler inte bara i Polen utan även under fälttåget mot Frankrike. Men det fanns de som reagerade. När SS föste in en stor grupp judar i en synagoga i en by i Polen och brände dem inne, bevittnade Abwehr-chefen Wilhelm Canaris det personligen och beslöt att återuppta kupplanerna mot Hitler. Det var när Stauffenberg fick veta det från en så säker källa som Canaris som han beslöt att ge sitt allt i ett försök att sätta stopp på blodbadet.

Ja säkert, snart så påstår du väl att de grillade korv samtidigt
Citera
2013-12-16, 18:29
  #175
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Det var inget krigsbrott att avrätta civila. Det är också ganska svårt att jämföra ett par enstaka bombningar från tyskarnas i samband med offensiven in i Polen med de allierades policy om att rikta in sin på den :

Klart att det alltid är ett krigsbrott att avrätta civila . Så säger väl en nasse? Det är väl en nazist som din avatar?
Citera
2013-12-16, 19:07
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambang
Klart att det alltid är ett krigsbrott att avrätta civila . Så säger väl en nasse? Det är väl en nazist som din avatar?

Nej det var inget krigsbrott att avrätta civila under WWII givet att omständigheterna var de rätta. Det var således helt lagligt enligt dåtidens internationella praxis att avrätta individer ur civilbefolkningen i avskräckande syfte om det förekom olaglig partisanaktivitet, dvs terrorister som slogs utan att vara klädda i uniform och som gömde sig bland civilbefolkningen. Om det inträffade så hade en ockuperande makt full laglig rätt att plocka ut valfria individer ur den civila befolkningen och skjuta dem. Detta praktiserades av alla sidor under WWII och var ingalunda begränsat till den tyska sidan.

Om du inte tror mig så kan du läsa följande text av Karl Siegert;

http://www.vho.org/GB/Books/dth/fndSiegert.html

Att du är okunnig om sakförhållandena och enbart kan den historia som du fått från diverse Hollywood filmer för att sedan bli upprörd när du får detta avslöjat är knappast mitt fel och återspeglar knappast positivt på din närvaro på det här forumet.
Citera
2013-12-16, 19:08
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strutsjavel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brott_mot_krigets_lagar

Se mitt inlägg till Bambang ovan. Krigslagarna har inte varit statiska genom åren och vad som är olagligt idag var inte olagligt förr.
Citera
2013-12-16, 20:47
  #178
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Nej det var inget krigsbrott att avrätta civila under WWII givet att omständigheterna var de rätta.

Okej, så nassarna blev inte dömda för det menar du?
Citera
2013-12-16, 20:58
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Okej, så nassarna blev inte dömda för det menar du?

De blev i så fall dömda för samma brott som de allierade hängav sig åt och i strid mot all internationell lag på området.
Citera
2013-12-16, 21:10
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Se mitt inlägg till Bambang ovan. Krigslagarna har inte varit statiska genom åren och vad som är olagligt idag var inte olagligt förr.

Jaha vad sägs om sund moraliskt förnutft som tyskarna verkade sakna just då

Dessa Personer var ju dock inga partisanter oftast , det var folk med utbildning , folk som var med i upproren mot dem tyska paramilitära grupperna under mellankrigstiden. Tyskar i polen angav 61 000 polacker i den så kallade sonderfahndungsbuch Polen.

Det var framför allt lärare och präster ( vilket stort stridsvärde dessa måste haft? ) man riktade in sig på , sen kan du säga att det inte var ett brott hur mycket du vill dessa grupper utrotade man p.g.a. att man helt enkelt ville utrota polsk kultur som tyskarna försökt göra i århundraden.

Så när tyskarna riktade in sig på flyende civila eller som i Warszawa 1939 skolor, sjukhus, vattenverk och marknadsplatser så varför gnäller du så mycket om dem allierade när dem följde tyskarnas exempel?

Tyskarna bombade runt 150 städer och byar med 100 000 civila döda som resultat.

Hitler gav till och med amnesti åt alla tyskar som gjort sig förtjäna till krigsbrott i polen, så nog visste man att det var brott mot krigets lagar.

Edit: för att inte tala om alla krigsfångar som tyskarna dödade eller om våldtäckterna. Det väcktes bara ett åtal och det var mot 3 tyskar som gängvåldtog ( se där inte bara afrikaner som gör det ) en judisk kvinna och dem blev dömda för att dem var en skam mot den tyska rasen och inte för att dem våldtog henne.
__________________
Senast redigerad av TheSmoker 2013-12-16 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in