Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
"Mord" är en juridisk term som beskriver medvetet dödande (för annars är det dråp eller vållande till annans död) som inte är godkänt av staten (vilket gäller för bödlar, poliser och militärer i vissa fall).
Inte alla mord är "mord" i lagens mening, bland annat på grund av politisk påverkan på "rättvisan".

När till exempel ett gäng galna vänsterextremister knivhugger en oskyldig svensk i ryggen kan det hända att domstolen kallar detta "vållande till annans död":
http://www.nationellidag.se/ni-granskar-media-skyddade-mordare
Att det är mord det är fråga om står dock klart. Att staten godkänner morden (som till exempel de allierade gjorde under och efter Andra världskriget) förminskar inte heller de ansvarigas moraliska skuld inför den högre rättvisan.
Citat:
Men bombkrigets offer strök med i ett världskrig där soldater dödade varandra hej vilt. Det var också få på den allierade sidan som verkligen ville döda maximal mängd icke-stridande tyskar - syftet med britternas "de-housing" var att kvadda tyskarnas stridsmoral, tvinga tyskarna att avsätta massa resurser att bygga upp hus och skapa luftförsvar och stoppa industriproduktionen. Att detta skulle innebära att massor av tyskar (samt en laddning tvångsarbetare och krigsfångar) skulle stryka med var en bieffekt, inte syftet.
Bernad svamlade också om detta förut i en annan tråd. För min del förstår jag inte vad det är för nys som folk tror att vi är dumma nog att köpa. Med ditt mått mätt var till exempel utsvältningen av bönderna i Ukraina på 1930-talet (den så kallade "Holodomor") inget massmord, då ju syftet med bolsjevikernas verksamhet där "bara" var att ta allt livsmedel ifrån sagda bönder och sälja det internationellt för att finansiera Sovjetstatens rustningar. Att sedan bönderna "råkade" svälta ihjäl när man tog ifrån dem maten de hade tänkt äta var ju bara en olycklig bieffekt . . .

Fy tusan, vilket resonemang!
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor
Om muslimska terrorister i Amerika bombade ett hus fullt med sovande människor med ett par ton anfo och sedan påstod att de bara hade siktat på huset, inte människorna inuti, tror du att domstolen skulle döma dem för mord eller oavsiktligt vållande till annans död?
Citat:
Om de allierade trupperna avrättade varenda person som inte kunde visa upp ett franskt/holländskt/icke-tyskt pass skulle Menschenkind ha ett case. Men eftersom så inte var fallet ...
Ännu ett bisarrt icke-argument. Då menar du alltså även att inga mord på judar skedde i tyskt regi, då tyskarna bevisligen
inte mördade
alla judar de hade i sitt våld? Att inga massmord på bland andra tyskar, ukrainare, tatarer utfördes av Sovjetunionen, då densamma skonade många andra individer tillhöriga dessa folk? Självklart kan massmord begås utan att man mördar
hela den etniska grupp som offren tillhör.
Citat:
(Sovjets fördrivning av tyskar 1945 och framåt kan däremot ses som mord, eftersom det skedde efter krigsslutet, enbart mot civila och på ett medvetet brutalt sätt.)
Sovjet var i allra högsta grad del av "de allierade", som Tysklands fiender inte helt opartiskt benämns i historieböckerna. Och fördrivningarna, övergreppen och morden på etniska tyskar i bland annat Polen och Tjeckoslovakien var även de anglosaxiska makterna och deras finanskapitalistiska herrar till fullo införstådda i och samtyckande till, som forskningen har visat.
Citat:
Upplysningsvis dödade Wallies tiotusentals fransmän under 1944, från strategisk bombning till gevärseld. Det var bieffekter av fullskaligt krig i tre dimensioner som alla, inklusive fransmännen, såg som ofrånkomligt. Tyskarna drabbades av samma sak. För att inte tala om japanerna.
Det fallet vill jag mena är delvis kvalitativt annorlunda. Jänkarna siktade ju faktiskt (i Europa) åtminstone i början inte i huvudsak på folk, utan på krigsviktig industri, transportteknisk infrastruktur och liknande; där är det på ett helt annat sätt rimligt att tala om "collateral damage". Så dem fäller inte jag en lika hård dom över som jag gör över de illvilliga massmördarna i Bomber Command, som med vett och vilja riktade sina bomber mot sovande barnfamiljer eftersom detta var mer kostnadseffektivt än att i likhet med
Amis angripa industrin.
De urskillningslösa amerikanska brandbombningarna av helt oskyldiga japanska kvinnor och barn (som Hollywood-propagandan i mordiskt radikaliserande syfte utmålade som undermänniskor och djuriska bestar) är och förblir dock ett solklart fall av massmord, som det amerikanska politiska och militära ledarskiktet kanske en dag kommer att få stå till svars för inför en högre rättvisa:
http://www.hawaii.edu/powerkills/COMM.10.5.03.HTM
Citat:
1. Was the indiscriminate (meaning the target was the city, usually the city center, and not military installations) American bombing of urban areas democide (mass murder), that is, the intentional targeting of unarmed civilians with deadly weapons? I don't see how this can be denied. Bombs were dropped intentionally on unarmed civilians in their homes or at work. These people died not because they lived near military targets or were caught in the crossfire of battle, but because of their nationality and the urban area in which they lived. It was democide. I think LeMay was correct. Not only would he, McNamara, and others on his planning staff, be charged with war crimes had the Japanese won, but in fact they had committed war crimes.
2. Was this illegal at the time? If one considers the various conventions trying to limit war and agreed to by the international community as establishing a legal code, then the Hague Convention of 1923 (Articles 22, 23) made indiscriminate urban bombing illegal. This view is confirmed by the speech of the British Prime Minister before the House of Commons in 1938 in which he said that any such bombing was an "undoubted violation of international law." Shortly after, the League of Nations unanimously passed a resolution affirming that such bombing was illegal.
3. Was this illegality known before the fact by the perpetrators? Yes, by the statements of the British Prime Minister, and as shown by Anglo-American protests to Japan over its bombing in China. For example, in 1937, the American State Department protested to Japan about its bombing of Chinese cities, "[A]ny general bombing of an extensive area wherein there resides a large population engaged in peaceful pursuits is unwarranted and contrary to principles of law and of humanity." In 1938, the United States protested again (also protesting bombing of cities in the Spanish Civil War) and now called such bombing "barbarous." The protest continued: "Such acts are in violation of the most elementary principles of those standards of human conduct which have been developed as an essential part of modern civilization." Surely, something must appear morally wrong if Anglo-American leaders officially characterize Japanese bombing in China as barbaric, inhumane, and criminal (in violation of international law, as later officially adopted by the League of Nations), but which bombing is not so when the Americans and British do precisely the same thing. And even much worse (e.g., the atomic and fire bombing).
Det anglosaxiska hyckleriet om bombningarna, både under kriget och ännu i denna dag, är verkligen påfallande: Gör fienden det litet är de barbarer, gör vi det mycket mer är vi godhetens riddare . . .