2013-12-16, 17:28
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Då förstår inte jag hur pistolen hölls. Hålet i väggen är ju över huvudhöjd för en sovande. Tror mer på att hon satt upp och att skottet kom snett uppifrån. Alternativt så låg hon ner och skottet kom från en som låg i sänghalvan bredvid.

Det kan ju också tänkas att det sker en kamp om pistolen. De hamnar i sängen och ett skott går av, det skulle kunna stämma med kulbana.

Är det möjligt att blodstänk från ingångshållet kan ha hamnat på GMs kropp?
Citera
2013-12-16, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Då förstår inte jag hur pistolen hölls. Hålet i väggen är ju över huvudhöjd för en sovande. Tror mer på att hon satt upp och att skottet kom snett uppifrån. Alternativt så låg hon ner och skottet kom från en som låg i sänghalvan bredvid.
Och hur passar teorin in att hon låg och sov/var på väg att somna och någon smög in i sovrummet och sköt henne i huvudet från huksittande ställning? Om man inte är säker på att någon sover böjer man sig inte gärna över denna.
Citera
2013-12-16, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Ja inte kommer det från någon expert det kan jag konstatera.
Det är så att man gissar utifrån de få¨dokument jag lagt upp, och inget är i sitt sammanhang utan det är enbart lite information om resningsmaterialet och fyndet den nya bevisningen.
Bevisligen besitter man inte just detta materialet och då kommer detta gissande fram, men det händer att oavsett material eller inte så desinformeras det med egensnickrade analyser.
Jag misstänkte att det var en egenfabricerad "sanning" av Q.
Citera
2013-12-16, 17:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Framgår detta av något expertutlåtade eller är det du som gissar?
Duger SKL? http://www.skl.polisen.se/kriminalteknik/kemi-och-teknik/kemiska-amnen/
Citat:
Tändsatspartiklar

Tändsatspartiklar är mycket små partiklar som bildas när skjutvapen avfyras. Vissa typer av ammunition ger tändsatspartiklar med grundämnessammansättningar som betraktas som karaktäristiska för tändsatspartiklar och de förekommer inte naturligt. Tändsatsundersökningar utförs för att få en indikation på om en person har varit i nära anslutning till ett skjutvapen som avfyrats eller varit i kontakt med något vapenrelaterat, såsom skjutvapen eller patronhylsor.
Citera
2013-12-16, 17:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Eller någon som har satt sig gränsle över BO som ligger på mage i sängen med huvudet vilande på ena kinden/sidan.
Därefter har denna någon placerat något över BO:s huvud och avfyrat pistolen från sidan.

Men varför från sidan? Inte för jag skjuter folk eller så, men så går det inte att hålla vapnet. Det naturliga torde vara uppifrån i det läget.

Polisens första antagande (som citeras av Magoo) fick de backa på när en annan rättsläkare sa att skottet kommit framifrån. Då gick man till utländska experter som utrett massor av skottskador på bl a Balkan. Och de sade att det inte gick att säga något alls om skottets riktning.

Det handlar om lite avstånd, kanske någon meter, och att hon ramlat i sängen. Allt pekar på någon typ av handgemäng, eller lek, i sängen och så har skottet brunnit av. Inget mord alltså, men väl grovt vållande till annans död.
Citera
2013-12-16, 17:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har svårt att se likheterna i vittnesmålen. FB talar om att Marina hade uppfattat det som att FS menade att hon skulle ligga i badkaret. PK pratar om att Marina har sagt att FS uppgav att det fanns ett naturområde bakom huset där han skulle kunna göra sig av med kroppen, ingen skulle hitta henne där.
Tycker du att det låter som att FS funderat på hur han bäst skulle kunna ta livet av MJ?
Citat:
Ingen hade rätt i sina profetior, och likheterna i vittnesmålen upphör där, förutom att de bådas minnen ökar med tiden, båt, fyrhjuling, Amsterdam, Allan, glykol, skjuta i sömnen...
Det vittnet PK berättat om ett otillgängligt skogsområde där inte så många rör sig visade sig stämma till 100%. - Att det finns skillnader i vittnesmålen tyder på att MJ delgett olika vittnen olika saker beroende på när i tiden samtalen ägt rum, men med en gemensam nämnare: olika sätt att taga henne av daga, eller hotfulla utsagor ämnade att få MJ ur balans för att kunna kontrollera henne bättre. - Vad betr. båt, fyrhjuling och Blocket-annons vet vi inte så mycket, men betr. "skjuta i sömnen" har vi våra aningar. Vi vet också att det fanns plats för både pistol och ammunition i nattvardsskåpet. - Tror du fortfarande att MJ lekte "pistolleken" med GreathDeath, eller den som 10:01:39 sms:ade FS efter att ha plundrat och vänt upp och ned på huset - dock utan att FS märkt någonting när han klocklös och ledbruten anlände hem i sin självlysande bil efter ett antal obekväma sovpass och en obevittnad gravkantssittning?
Citera
2013-12-16, 17:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Tekniska Roteln Göteborg
2013-03-13 K126753-10
01 /3836-10 •

Inkom till RÅ
Ink 2013 -04- 05
Ink till HD 2013-04-08

Är kulbanan gjord, så här citeras inget som har backats på direkt det är ren lögn inget annat.
Är det så att man missat datumet för kulbanan? Tänkte nästan det eftersom man inte innehar dessa dokumenten. Nackskott som sagt vad, och inmätt höjder enligt faktan som finns i detta fallet.

Och det betyder alltså att RMV har en hel del att säga om det här skottet.,
Någon som har minsta aning om vad som sägs?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-16 kl. 17:43.
Citera
2013-12-16, 17:39
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Man kan även som privatperson kan få förbehåll. Man kan få ta del av sekretessbelagd utan sedvanlig prövning men då får man oftast ett beslut om att man är bunden till att betrakta detta som sekretessmaterial.
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns
-vad som är sekretess i offetlighet -och sekretesslagen och PuL
-Hur man kan hantera utlämnande med beslut, Förvaltningslagen.
-Påföljd i brottsbalken.

Grattis, inget av detta hade bäring på min fråga till Smålandstinnitus. Imponerande.
Citera
2013-12-16, 17:42
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Jag har skummat igenom Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation utan att hitta något belägg för vad du säger. Däremot står det att operatör ska behålla trafikuppgifter i sex månader och därefter utplåna dem.

Jag avser inte någon längre distans. Har du någon förklaring till varför inga tändsatspartiklar hittades i huvudet?

Sluta skumma och börja läsa istället.

http://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/#trafikuppgifter
http://www.pts.se/sv/bransch/internet/integritet/regler/lagring-av-uppgifter/#Hur länge sparas
https://lagen.nu/2003:389#K6P6S1

Ja, jag har en sådan förklaring.
Citera
2013-12-16, 17:44
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Ni må ha varit "jävligt övertygade" men det innebär inte att ni har rätt i sak.

Och det innebär heller inte att vi hade fel. Din text motsäger inte att det är riskfritt för privatpersoner att tapetsera gator och torg med sekretessbelagda papper. 'Förbehåll' vet vi inte om Svensson-nissen fick 'order' om.
Citera
2013-12-16, 17:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tycker du att det låter som att FS funderat på hur han bäst skulle kunna ta livet av MJ?
Nej, definitivt inte. Det låter som två personer som funderat ut hur de ska kunna ge FS skulden för brottet.
Citat:
Det vittnet PK berättat om ett otillgängligt skogsområde där inte så många rör sig visade sig stämma till 100%.
När man gömmer en kropp i skogen där ingen skulle hitta den lägger man den inte i en vit presenning på marken ett tiotal meter från en vändplats.
Citat:
- Att det finns skillnader i vittnesmålen tyder på att MJ delgett olika vittnen olika saker beroende på när i tiden samtalen ägt rum, men med en gemensam nämnare: olika sätt att taga henne av daga, eller hotfulla utsagor ämnade att få MJ ur balans för att kunna kontrollera henne bättre. - Vad betr. båt, fyrhjuling och Blocket-annons vet vi inte så mycket, men betr. "skjuta i sömnen" har vi våra aningar. Vi vet också att det fanns plats för både pistol och ammunition i nattvardsskåpet.
Skillnaderna i vittnesmålen beror på att de kommer från två olika personers fantasier.
Citat:
- Tror du fortfarande att MJ lekte "pistolleken" med GreathDeath, eller den som 10:01:39 sms:ade FS efter att ha plundrat och vänt upp och ned på huset - dock utan att FS märkt någonting när han klocklös och ledbruten anlände hem i sin självlysande bil efter ett antal obekväma sovpass och en obevittnad gravkantssittning?
När trodde jag det?
Citera
2013-12-16, 17:48
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Logik är inte din starka sida, vilket gör mig mycket lycklig att du inte är domare.
Ett påsittande skott är ett kraftigt indicium för uppsåtligt dödande. Därav följer inte att ett skott från längre avstånd tyder på vådaskott. I så fall skulle ju allt från drive by-shooting till älgjakt vara olyckshändelser.

Säger Smålandsnissen som har en bristande logik själv. Om ett "påsittande skott är ett kraftigt indicium för uppsåtligt dödande" så innebär det att motsatt tes automatiskt gäller - att ett skott från avstånd tyder på vådaskott. Men det menar du alltså inte? Herrejävlar alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in