2013-12-21, 10:08
Medlem
letsdoits avatar
Jag blir kvar tills i morgon

När sms:et skickades så tänkte FS på vad han sms:at MJ:s syster om att MJ snart var framme i L-köping men lovat höra av sig under morgondagen; dvs den dag som sms:et avsändes: 29/7. Den som sms:ade till FS är samma person som sms:ade systern – och detta för att vinna tid.

Du får inte in en alternativ gm här: En alt. gm har då först sms:at L-skrutt om att MJ är på väg till L-köping, han har känt till vad som hänt under båtturen och alla detaljer kring nytt block, nya linor mm. En alt. gm är då också förd bakom ljuset av MJ eftersom han inte vet att MJ velat ha ut FS ur huset. En alt. gm måste genom MJ ha fått veta att MJ informerat FS om att hon skulle åka till en viss namngiven plats eller person. Men även om så vore, dvs att MJ skulle ha slagit i en alt. gm att hon till FS sagt att hon rest i väg till X över en natt, så har en alt. gm ingen som helst anledning att sms:a FS för att ”vinna tid”. – Vad är det för tid han vill vinna? Han är ju redan ute ur huset och har – frånsett FS:s madrasser, div. sängkläder, presenning, rep och lite annat smått och gott – sett till att sopa igen alla spår efter sig. Risken är väl snarare att FS när han får ett sådant sms omedelbart påbörjar en större sökinsats.

Vid tidpunkten för sms:et stod MJ:s bil parkerad i Stora Höga. Vittnet JS gör en säker observation på södra parkeringen kl. 06:30.

FS:s mening bör ha varit att ge sken av att MJ stannat kvar i L-köping – men senare kommit på att han då – precis som Fnero tidigare skrev* – inte fick det hela att stämma med att han tillbringat en natt på kyrkogården pga att MJ ville ha huset för sig själv – varför han raderar sms:et och säger att det är många sms som han vet skickats men aldrig nått fram..

Att FS raderat sms:et av skäl som anförts understryks av att han förnekat att han tagit emot något sms. Alla andra förklaringar: att han tryckt bort sms:et i sömnen, under ett haschrus, pga trötthet, eller att han inte skulle komma ihåg att han fått det, måste skrivas på det orimligas konto (samma konto som skott mot liten benig hamster).

* https://www.flashback.org/sp46685283
Citera
2013-12-21, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Om nu en alt gm skulle ha modet att skicka något till FS, vilket jag inte tror, borde det väl vara något i stil med:

"Jag drar iväg för en tid. Kan du vattna blommorna?"

Eller

"Jag sticker till Lidköping, kan du ta bort rampen efter mig"

Detta är i all bedrövelse lite roande.

Precis, den som hade kontroll över marinas telefon kunde ju ge ordentlig info till mottagaren. visade sig några timmar senare när vederbörande skickade ett sms till marinas syster. Då var det inga halvkvädna visor o svårtolkade meddelanden, då var det typ "jag sticker till Linköping" osv. Hade ju inte varit svårt att formulera ett likadant till FS.
Senast redigerad av Zurfarn08 2013-12-21 kl. 10:11.
Citera
2013-12-21, 10:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
JA eller så kan dom ju haft diskussionen i stil med :

M: Jag vill att du håller dig borta åtminstone till imorgon fm Fredrik.
FS: Okey, vet inte var jag ska ta vägen bara
M: Nej, men jag behöver vara för mig själv. Jag kanske kan åka iväg någonstans så kan du komma hem, men just nu så vill jag vara ifred.
FS: Okey, men hör av dig så jag vet då?
M: Ja.

Sen kommer ett SMS

"Jag blir kvar"
underförstått: Hemma.

Jag har andra teorier med. Som inte lutar åt det här hållet alls.
SMS-trafiken 29 är kartlagd. Det gick bara ett SMS mellan FS och Marina.
Citera
2013-12-21, 10:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Om nu en alt gm skulle ha modet att skicka något till FS, vilket jag inte tror, borde det väl vara något i stil med:

"Jag drar iväg för en tid. Kan du vattna blommorna?"

Eller

"Jag sticker till Lidköping, kan du ta bort rampen efter mig"

Detta är i all bedrövelse lite roande.
Nej, då riskerade han att FS skulle ringa och fråga "hur länge blir du borta?".

Varför skulle FS ta bort rampen efter Marina?
Citera
2013-12-21, 10:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Precis, den som hade kontroll över marinas telefon kunde ju ge ordentlig info till mottagaren. visade sig några timmar senare när vederbörande skickade ett sms till marinas syster. Då var det inga halvkvädna visor o svårtolkade meddelanden, då var det typ "jag sticker till Linköping" osv. Hade ju inte varit svårt att formulera ett likadant till FS.
Några timmar senare än vad? SMS:et från Marinas mobil till FS mobil?
Citera
2013-12-21, 10:35
Bannlyst
Citat:
Om en annan människa än Marina (läs alt GM) skickat detta SMS så verkar det ju väldigt konstigt att skriva " jag blir borta en dag till" om man vill spara tid för att städa efter ett mord. Det lockar ju istället hem FS då han då skulle ha huset för sig själv och därav då åka raka vägen hem?

Mördaren var klar med sin städning och hade börjat dra sig från Övre Röra med telefon, pass mm från MJ. I höjd med FB så vill han skaffa sig ett försprång, i kombo med pass & plånbok så drar han iväg SMSet för att vinna ett par dagar.

Citat:
Men då borde det sms:et föregås av ett "Jag åker iväg med xxx över dagen iaf"

För om FS blivit ombedd att hålla sig borta över natten och hon skickar ett "jag blir kvar - SMS" så borde det bara kunna innebära att hon sagt att hon ska åka iväg på morgonen innan men att hon ändrar sig och skriver att hon blir kvar. Hemma alltså.

Mördaren vet bara om det M har sagt till henne. I chattar och i andra samtal med sexkontakter uppges hur MJ inte kunde ta hem folk. Det kände mördaren till och därför skickade han "jag blir kvar tills imorgon" Det kan tom. vara så diskussionerna gick mellan MJ och mördaren.

En alt.gm har förmodligen varit på väg och hämta MJ, eller följt med MJ för att byta kläder & hämta annat för en övernattning - när helvetet bröt löst.
.
I sammanhanget kan nämnas att JE varit och hämtat/lämnat MJ vid ett par tre tillfällen.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-21 kl. 10:39.
Citera
2013-12-21, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

När sms:et skickades så tänkte FS på vad han sms:at MJ:s syster om att MJ snart var framme i L-köping men lovat höra av sig under morgondagen; dvs den dag som sms:et avsändes: 29/7. Den som sms:ade till FS är samma person som sms:ade systern – och detta för att vinna tid.

Du får inte in en alternativ gm här: En alt. gm har då först sms:at L-skrutt om att MJ är på väg till L-köping, han har känt till vad som hänt under båtturen och alla detaljer kring nytt block, nya linor mm. En alt. gm är då också förd bakom ljuset av MJ eftersom han inte vet att MJ velat ha ut FS ur huset. En alt. gm måste genom MJ ha fått veta att MJ informerat FS om att hon skulle åka till en viss namngiven plats eller person. Men även om så vore, dvs att MJ skulle ha slagit i en alt. gm att hon till FS sagt att hon rest i väg till X över en natt, så har en alt. gm ingen som helst anledning att sms:a FS för att ”vinna tid”. – Vad är det för tid han vill vinna? Han är ju redan ute ur huset och har – frånsett FS:s madrasser, div. sängkläder, presenning, rep och lite annat smått och gott – sett till att sopa igen alla spår efter sig. Risken är väl snarare att FS när han får ett sådant sms omedelbart påbörjar en större sökinsats.

Vid tidpunkten för sms:et stod MJ:s bil parkerad i Stora Höga. Vittnet JS gör en säker observation på södra parkeringen kl. 06:30.

FS:s mening bör ha varit att ge sken av att MJ stannat kvar i L-köping – men senare kommit på att han då – precis som Fnero tidigare skrev* – inte fick det hela att stämma med att han tillbringat en natt på kyrkogården pga att MJ ville ha huset för sig själv – varför han raderar sms:et och säger att det är många sms som han vet skickats men aldrig nått fram..

Att FS raderat sms:et av skäl som anförts understryks av att han förnekat att han tagit emot något sms. Alla andra förklaringar: att han tryckt bort sms:et i sömnen, under ett haschrus, pga trötthet, eller att han inte skulle komma ihåg att han fått det, måste skrivas på det orimligas konto (samma konto som skott mot liten benig hamster).

Det är en hypotes så god som någon, men det är minst lika troligt att den som sände SMSet faktiskt diskuterat övernattning med MJ på annan plats.

M levde med all sannolikhet den 28e och skickade SMSen till systern, på väg för någon slags möte, av chattar att döma en sexkontakt. Som sedan återvänt med MJ till Övre Röra för att få med övernattningskläder inför överenskommen bortamatch.

Polisen måste utreda de 176 kontakternas ev. koppling till Li*köping den aktuella tiden.
Det skall också jämföras vilka telefoner som befunnit sig vid masterna i Övre Röra.
Sakta och säkert, med hårt polisarbete kan en GM hittas.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-21 kl. 10:42.
Citera
2013-12-21, 10:44
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det är en hypotes så god som någon, men det är minst lika troligt att den som sände SMSet faktiskt diskuterat övernattning med MJ på annan plats.

M levde med all sannolikhet den 28e och skickade SMSen till systern, på väg för någon slags möte, av chattar att döma en sexkontakt. Som sedan återvänt med MJ till Övre Röra för att få med övernattningskläder inför överenskommen bortamatch.

Polisen måste utreda de 176 kontakternas ev. koppling till Li*köping den aktuella tiden.
Det skall också jämföras vilka telefoner som befunnit sig vid masterna i Övre Röra.

Åter igen, hur vet du att dessa 176 eller de flesta av dem i vart fall inte är kollade?
Citera
2013-12-21, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Åter igen, hur vet du att dessa 176 eller de flesta av dem i vart fall inte är kollade?

Därför att Polisens chart sträcker sig till endast 33 personer.

Polisen har fortfarande inte redovisat HUR dessa är kollade, just nu ser det ut som en enkel initial kartläggning.

Försvaret har bett att få del i hur dessa är avförda sedan TR. Tji tyckte åklagaren. Domstolen lyssnade. Och kommer fortsätta lyssna.
Citera
2013-12-21, 10:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Tror du att det är rimligt att alla 176 är kollade och avförda bortom rimligt tvivel?
Citera
2013-12-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Till detta kommer bilförfrågningen, visserligen grundad på FS utsago, som skedde med MJs mobil på den plats FS befann sig. Detta utesluter att en alt GM skulle kunna hanterat MJs telefon varken förr eller senare. För att komma ifrån detta måste FS konstruera ännu en osanning som strider mot mobildata. Hansson har det inte lätt att kunna fixa fram något som motsvarar FS story, det hade varit betydligt lättare för FS om Hansson stått för tänkandet och FS byggt sin story efter detta, men så går det inte till.
Citera
2013-12-21, 10:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det blev visst inte så mycket av den övernattningen.
Citat:
Ja, det framstår som en fråga av yttersta vikt att veta vad MJ:s familj, vänner, arbetskamrater och gamla kontakter gjorde i L-köping - i all synnerhet som MJ inte var där.
Citat:
MJ:s mobil har fram till 10:01:39 befunnit sig under masten Kode O. I stället för att åka till L-köping gjorde hon en rekreationsresa till Ålevatten - samtidigt som FS tog sin dagliga promenad till "Här slutar allmän väg".
Citat:
Ja, BI kommer säkert att berätta om kalendern han satt och bläddrade i samtidigt som han med MJ:s mor stämde av tiderna för MJ:s planerade New York-resa. Att man nu också lyckats återskapa ett viktigt sms måste också ses i ljuset av det hårda arbete som lagts ned på att förneka mottagandet av nämnda sms. Att FS funnit anledning att den 7 juli göra en egen fordonsfråga kan visa sig bära frukt: Kan det ha varit GreathDeath han fått vittring på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in