2013-12-16, 16:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Rätt många reagerar om någon siktar med en pistol på deras huvud och börjar protestera. Därför är det ofta relativt svårt att skjuta ett påsittande skott på en person som har normal medvetandegrad. Ett troligare scenario är att FS kommer in i rummet, ser Marina och skjuter från någon eller några meters håll. Eller är du övertygad att han sköt henne i bakhuvudet? Då hade det varit enklast med ett påsittande skott.
Naturligtvis kan jag inte vara mer övertygad än rättsmedicinarna om skottet träffade framifrån eller bakifrån. Och de är oense.

Men om man skjuter någon som reagerar vilt skjuter man mot största delen av målet, alltså bålen.
Citera
2013-12-16, 16:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Rätt många reagerar om någon siktar med en pistol på deras huvud och börjar protestera. Därför är det ofta relativt svårt att skjuta ett påsittande skott på en person som har normal medvetandegrad. Ett troligare scenario är att FS kommer in i rummet, ser Marina och skjuter från någon eller några meters håll. Eller är du övertygad att han sköt henne i bakhuvudet? Då hade det varit enklast med ett påsittande skott.

Man tror att hon sov och främst tror man på ett nackskott och det kan ju även tas med då med ögongloben som fick en del benbitar bortblåsta, och som troligen kan följt med in i kulhålet väggen,.

Alla rättsläkare är dock ense att hon sköts i huvudet. Och jag tror nog inte att man behöver veta exakt hur hon sköts för att fälla Fredrik det är bara att se HDs beslut.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-16 kl. 16:52.
Citera
2013-12-16, 16:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man tror att hon sov och främst tror man på ett nackskott och det kan ju även tas med då med ögongloben som fick en del benbitar bortblåsta, och som troligen kan följt med in i kulhålet väggen,.

Alla rättsläkare är dock ense att hon sköts i huvudet.

Vilka är det som främst tror det och var framgår det någonstans? Det skulle vara intressant att läsa.

Jag är enig med rättsläkarna gällande att hon är skjuten i huvudet. Det framgår väl rätt klart.
Citera
2013-12-16, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tändsatspartikel, skrev jag, inte partiklar.

Det är mer sannolikt med tändsatspartiklar i målet på nära håll än på långt håll. På långt håll åker någon enstaka partikel med, medan det blir många partiklar i målet på nära håll.
Framgår detta av något expertutlåtade eller är det du som gissar?
Citera
2013-12-16, 17:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Alla rättsläkare är dock ense att hon sköts i huvudet. Och jag tror nog inte att man behöver veta exakt hur hon sköts för att fälla Fredrik det är bara att se HDs beslut.
Hur vet du att ögongloben fick en del benbitar bortblåsta?
Citera
2013-12-16, 17:03
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Åklagaren sa i HR 2011 att Marina inte pratade i telefon, och det var lögn, för han visste inte. Han visste att smygtelefonens trafik inte var analyserad, för det gick inte att analysera. Operatörerna har inte kvar trafikinformation så länge. Mobilen var tömd på kontakter, men att därifrån analysera trafiken för att se om Marina pratade i telefon är steget långt, t.o.m. omöjligt.

Han ljög om att det var hans mening, pss som jag ljuger om jag säger att det är min mening att månen är en grön ost. Det är lika självklart att det kunde ha varit Marina som pratade som att månen inte är en grön ost.

Det fanns all anledning för åklageriet att dölja smygmobilen för advokat Hansson liksom det fanns att dölja den för HR.

Operatören har ingen skyldighet att lagra trafikinformation längre än sex månader men får för belastningsstatistik, utveckling och utbyggnadsplanering bevara information längre än så.
Vidare är det fullt möjligt att begära ut fakturaunderlag, såsom samtalsspecifikationen, upp till 1-2 år (varierar beroende på operatör) efter förfallodatum och därmed är det fullt möjligt att jämföra kontaktlistor med utförda samtal hos BO respektive hos kontakter.
Jag vill därmed inte på något vis hävda att så har skett, för det har jag ingen information om, men att som du påstå att det skulle vara omöjligt är helt enkelt felaktigt.
Däremot att i dagsläget gå in och försöka få tag på information är rätt hopplöst.

Citat:
Jag kan inte ge någon källa på det, annat än att avrättningar med pistol brukar ske på nära håll. Därför anser jag att detta distansskott tyder på att det inte var avsiktligt. Men jag vet inte.

Jämför med föreslagen kulbana och förklara gärna hur du får det till ett distansskott när det inte är särskilt stort avstånd mellan sängens vänstra sida och väggen.

Sköt GM genom väggen och sedan lappade ihop det hålet men glömde det hål som kulan orsakade i träpanelen på motsatt sida?
Citera
2013-12-16, 17:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Framgår detta av något expertutlåtade eller är det du som gissar?

Ja inte kommer det från någon expert det kan jag konstatera.
Det är så att man gissar utifrån de få¨dokument jag lagt upp, och inget är i sitt sammanhang utan det är enbart lite information om resningsmaterialet och fyndet den nya bevisningen.
Bevisligen besitter man inte just detta materialet och då kommer detta gissande fram, men det händer att oavsett material eller inte så desinformeras det med egensnickrade analyser.
Citera
2013-12-16, 17:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Då förstår inte jag hur pistolen hölls. Hålet i väggen är ju över huvudhöjd för en sovande. Tror mer på att hon satt upp och att skottet kom snett uppifrån. Alternativt så låg hon ner och skottet kom från en som låg i sänghalvan bredvid.
Citera
2013-12-16, 17:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks

Jämför med föreslagen kulbana och förklara gärna hur du får det till ett distansskott när det inte är särskilt stort avstånd mellan sängens vänstra sida och väggen.

Sköt GM genom väggen och sedan lappade ihop det hålet men glömde det hål som kulan orsakade i träpanelen på motsatt sida?

Som sagt så har man inget underlag och då gissar man lite hur som haver.
Kulbanan är nog ganska värdefull, men konsten att tolka den är dessvärre få som kan.
Och då man inte har fullständig info, men ändå påstår att vådaskott är med i bilden blir det en aniingen oseriöst-

Ser man dåligt tro?
http://www.bild.me/bild.php?file=5974377Image__2_.jpg
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-16 kl. 17:22.
Citera
2013-12-16, 17:19
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Då förstår inte jag hur pistolen hölls. Hålet i väggen är ju över huvudhöjd för en sovande. Tror mer på att hon satt upp och att skottet kom snett uppifrån. Alternativt så låg hon ner och skottet kom från en som låg i sänghalvan bredvid.

Eller någon som har satt sig gränsle över BO som ligger på mage i sängen med huvudet vilande på ena kinden/sidan.
Därefter har denna någon placerat något över BO:s huvud och avfyrat pistolen från sidan.
Citera
2013-12-16, 17:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Operatören har ingen skyldighet att lagra trafikinformation längre än sex månader men får för belastningsstatistik, utveckling och utbyggnadsplanering bevara information längre än så.
Vidare är det fullt möjligt att begära ut fakturaunderlag, såsom samtalsspecifikationen, upp till 1-2 år (varierar beroende på operatör) efter förfallodatum och därmed är det fullt möjligt att jämföra kontaktlistor med utförda samtal hos BO respektive hos kontakter.
Jag vill därmed inte på något vis hävda att så har skett, för det har jag ingen information om, men att som du påstå att det skulle vara omöjligt är helt enkelt felaktigt.
Däremot att i dagsläget gå in och försöka få tag på information är rätt hopplöst.
Jag har skummat igenom Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation utan att hitta något belägg för vad du säger. Däremot står det att operatör ska behålla trafikuppgifter i sex månader och därefter utplåna dem.
Citat:

Jag avser inte någon längre distans. Har du någon förklaring till varför inga tändsatspartiklar hittades i huvudet?
Citera
2013-12-16, 17:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Fakta som använts vid upprättande av skissen.
Sängens läge styrks av en blodrinning från sängens ram ner mot golvet där det finns en droppe.
Blodbesudling på resårmadrassen är inritad efter ett foto som tagits på madrassöverdraget rakt uppifrån. Fotot har lagts på skissen och konturerna har ritats av.
Sängens höjd (resårmadrassens övre yta) är inmätt.
Skadan (efter kula) i väggen är inmätt.
Skadan på offrets huvud.
Kuddens storlek är den som uppmätts
Madrassens tjocklek är uppmätt (den senare inköpta madrassen)
Huvudet har vänts med ansiktet mot kulhålet (RMV)

Antaganden
Kudden har placerats centralt vid huvudänden då dess verkliga position är okänd. Kuddens tjocklek har uppskattats till 10 cm.

Huvudet har placerats centralt på kudden då dess position är okänd. Näsan har vänts mot väggen med kulhålet då skallen har ett ingångshål (RMV) i nacken.
Huvudets kompression av kudde och madrass har uppskattats.

Alternativ
Huvudet och/eller kudden kan ha varit placerade närmare sängens fotända vilket ger en kulbana som mer överensstämmer med skador i huvud och vägg.
Huvudet har varit vinklat med pannan framåt mot väggen med kulhålet vilket ger en kulbana som bättre stämmer överens med skador i huvud och vägg.
Felkällor
En kula som träffar ett föremål kan ändra riktning. Här visas en rak linje mellan de kända punkter som kulan passerat.

http://www.bild.me/bild.php?file=5974377Image__2_.jpg

Ett nackskott är det som verkar troligast här och det är då en ren avrättningen inget annat.
Rubriceringen är mord inte fantasier om vådaskott.

Tekniska Roteln Göteborg
2013-03-13 K126753-10
01 /3836-10 •
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-16 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in