2013-12-15, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Fyndet av "paketet" med dess innehåll ingår i den nya bevisning som gjorde att resningsansökan beviljades.
Men uppenbart avgjordes inte beviljandes av resningen av hårstråna, eller hur? Ni FS-kramare biter er fast vid minsta lilla inbillade formfel eller ej utredd detalj som ni kan hitta. Det andas desperation. Inse att den fd pojkvännen, som dessutom hade ett offentligt bråk med BO under morddagen, saknar alibi. Redan där är det ordentlig uppförsbacke. Till det kommer alla ytterligare omständigheter - t ex att det var hans bäddmadrasser som han hade koll var de förvarades men inte en tillfällig besökare, som användes vid ombäddning i sängen. Vapnet hade han koll på likaså. Det finns massor att ta på. Men ni tjatar om några hårstrån som kan legat på plats i år. desperation.
Citera
2013-12-15, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Som sag, hårstråna kan ha funnits där länge. Fanns inget att vinna på att analysera dem.

Citat:
Hårstråna kan legat där i åratal, eller hur? Därav att de inte kommer leda till något.

Klåparen Enar stammade liknande förklaringar om fingeravtrycken, det lät inget bra.

TR/HR ansåg att det fanns rimligt tvivel och andra förklaringar till vem och när brottet ägt rum, jag kan tänka mig att fingeravtrycket hade del i detta.
Citera
2013-12-15, 18:23
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Den här frågan var på tapeten väldigt mycket i tråden för något år sedan. Både jag och Lalajlaj var helt jävla övertygade om då att något "brott mot sekretesslagen" inte finns för privatpersoner.

Eftersom du skriver som du gör, och eftersom Svensson är en privatperson så undrar jag: är du helt säker på detta? Om du kan säga vilken lag som gäller för privatpersoner så gör gärna det.

Man kan även som privatperson kan få förbehåll. Man kan få ta del av sekretessbelagd utan sedvanlig prövning men då får man oftast ett beslut om att man är bunden till att betrakta detta som sekretessmaterial.
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns
-vad som är sekretess i offetlighet -och sekretesslagen och PuL
-Hur man kan hantera utlämnande med beslut, Förvaltningslagen.
-Påföljd i brottsbalken.
Citera
2013-12-15, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Sängkamrater sedan åratal tillbaka är intressanta.
En sängkamrat som var aktuell 2008 är intressant? Du vet att hårstråna kan komma från både tjej- och killkompisar som M låtit sova över? Kanske fiddes ungar sovit där? Ms syrror?

Oavsett om hårstråna varit Ms, FS eller tillhört någon/några okända hade det inte tillfört något.
Citera
2013-12-15, 18:25
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Men uppenbart avgjordes inte beviljandes av resningen av hårstråna, eller hur? Ni FS-kramare biter er fast vid minsta lilla inbillade formfel eller ej utredd detalj som ni kan hitta. Det andas desperation. Inse att den fd pojkvännen, som dessutom hade ett offentligt bråk med BO under morddagen, saknar alibi. Redan där är det ordentlig uppförsbacke. Till det kommer alla ytterligare omständigheter - t ex att det var hans bäddmadrasser som han hade koll var de förvarades men inte en tillfällig besökare, som användes vid ombäddning i sängen. Vapnet hade han koll på likaså. Det finns massor att ta på. Men ni tjatar om några hårstrån som kan legat på plats i år. desperation.
Jodå, som jag skrev så ingår de i fyndet som var en anledning till att resningen beviljades.

Visst kan man sitta och döma efter eget tycke här i tråden,
men i rätten är det en annan sak.
Citera
2013-12-15, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Klåparen Enar stammade liknande förklaringar om fingeravtrycken, det lät inget bra.

TR/HR ansåg att det fanns rimligt tvivel och andra förklaringar till vem och när brottet ägt rum, jag kan tänka mig att fingeravtrycket hade del i detta.
Men HR o TR domar är undanröjda. Får inte det någon liten elektrisk impuls att gnistra till bakom pannbenet på dig? Kanske var det som HR och Tr la vikt vid inte särskilt viktigt?
Citera
2013-12-15, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kan du dra den slutsatsen att jag har kommit fram till samma slutsats som HD? Och varför tror du att HD har kommit till slutsatsen att FS har begått brottet? Den har bara sagt att nya bevisningen sannolikt skulle ha lett till fällande dom, inte att FS har begått något brott.
Antingen resonerade HD:
*han är sannolikt skyldig och han hade sannolikt dömts
eller
*han är säkert oskyldig, men hovrätten hade nog fan sannolikt dömt honom i alla fall.
Jag tror på det förstnämnda. Tror du Quarrel att HD tror att FS sannolikt är oskyldig men sannolikt hade dömts?
Citera
2013-12-15, 18:28
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kan du dra den slutsatsen att jag har kommit fram till samma slutsats som HD? Och varför tror du att HD har kommit till slutsatsen att FS har begått brottet? Den har bara sagt att nya bevisningen sannolikt skulle ha lett till fällande dom, inte att FS har begått något brott.

Oj, sannolikt lett till fällande dom för FS. =i lagens mening skyldig för brottet
Inga andra åtalade mig veterligen...ännu
Citera
2013-12-15, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Jodå, som jag skrev så ingår de i fyndet som var en anledning till att resningen beviljades.

Visst kan man sitta och döma efter eget tycke här i tråden,
men i rätten är det en annan sak.
Men fyndet bestod inte av fem hårstrån, eller hur? De fanns med "i fyndet" men där fanns sådant som var intressant och sådant som var av mindre intresse. hårstråna tillhör de senare karegorin.
Citera
2013-12-15, 18:30
Bannlyst
Citat:
Men HR o TR domar är undanröjda. Får inte det någon liten elektrisk impuls att gnistra till bakom pannbenet på dig? Kanske var det som HR och Tr la vikt vid inte särskilt viktigt?

Det är märkligt att några fått för sig att TR/HR gjort fel.
Domarna är helt korrekta, nu har man hittat nya bevis som HD vill skall prövas.

Det påverkar knappast bevisvärderingen för det som redan lagts fram.
Citera
2013-12-15, 18:31
Medlem
Maloms avatar
Citat:
En sängkamrat som var aktuell 2008 är intressant? Du vet att hårstråna kan komma från både tjej- och killkompisar som M låtit sova över? Kanske fiddes ungar sovit där? Ms syrror?

Oavsett om hårstråna varit Ms, FS eller tillhört någon/några okända hade det inte tillfört något.
Givetvis är det av intresse.
Men eftersom de nu inte är analyserade har de ändå tillfört något,
nämligen tvivel.
Citera
2013-12-15, 18:36
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Men fyndet bestod inte av fem hårstrån, eller hur? De fanns med "i fyndet" men där fanns sådant som var intressant och sådant som var av mindre intresse. hårstråna tillhör de senare karegorin.
Du ska nog ha i åtanke att rätten inte dömer enbart efter åklagarens tycke.
Då hade vi inte behövt domstolar.
Man beaktar även vad försvaret framför.

Tror du att hårstråna kan vara av intresse för försvaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in