2013-12-14, 04:32
Medlem
Tänkte bara flika in och säga att cleancut ställde upp på att byta och jag fick en kniv som såg mycket bättre ut. Ett plus i kanten till dom! Nu får vi hoppas min tjej gillar kniven bara! Sen lär det komma lite följdfrågor om slipning efter nyår, som jag fattat det bör man smeka en sån här fin kniv med stenen någon gång i veckan. Men som sagt, cleancut.se är
Citera
2013-12-14, 20:23
Medlem
_EmiL_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det här tycker jag känns som en rolig grej att handla om man är sugen på att testa lite kolstål

http://www.cleancut.se/butik/rea2013...1-19-24-detail

Väldigt bra pris måste jag säga
Tänkte bara höra lite om den här kniven, måste man slipa den med stenar eller skulle man kunna använda ett bryne eller till exempel en sharpmaker? Kanske är en dum fråga...

// En nybörjare i kniv-världen
Citera
2013-12-14, 21:15
Medlem
Sharpmaker går alldeles utmärkt.

Har fö samma kniv och den är trevlig men jag tycker att finishen lämnar en del att önska, för 299:- är den ett fynd!
Citera
2013-12-15, 20:02
Medlem
blodpalts avatar
Hej kompisar,

Jag har i juklapp fått ett presentkort på en internetbutik, där det till min glädje finns några knivar. Vilken av följande rekommenderar ni mig att välja?

TYSK KOCKKNIV
20 cmKvalitetskniv av tyskt stål. 1.4116-X50 Cr Mo V15 från Solingen med glasfiberförstärkt handtag.

SANTOKUKNIV
Klassisk japansk Santokukniv med hög skärpa och greppvänligt skaft. Kniven är helsmidd av rostfritt tyskt stål med molybden och vanadium. Tyskt kvalitetsstål, 1.4116-X 50 Gr Mo V15, från Solingen. Blad 18cm.

CHEF KNIFE - VOGEL
Vår kockkniv är tillverkad av stansat högkvalitativt tyskt stål; 1.4116-X50 Cr Mo V15, från Solingen. Bladlängd 20 cm.

De verkar ju väldigt lika för mig, någon mer kunnig som har tankar?
Citera
2013-12-15, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Hej kompisar,

Jag har i juklapp fått ett presentkort på en internetbutik, där det till min glädje finns några knivar. Vilken av följande rekommenderar ni mig att välja?

TYSK KOCKKNIV
20 cmKvalitetskniv av tyskt stål. 1.4116-X50 Cr Mo V15 från Solingen med glasfiberförstärkt handtag.

SANTOKUKNIV
Klassisk japansk Santokukniv med hög skärpa och greppvänligt skaft. Kniven är helsmidd av rostfritt tyskt stål med molybden och vanadium. Tyskt kvalitetsstål, 1.4116-X 50 Gr Mo V15, från Solingen. Blad 18cm.

CHEF KNIFE - VOGEL
Vår kockkniv är tillverkad av stansat högkvalitativt tyskt stål; 1.4116-X50 Cr Mo V15, från Solingen. Bladlängd 20 cm.

De verkar ju väldigt lika för mig, någon mer kunnig som har tankar?
Santoku.

~Paul~
Citera
2013-12-15, 20:11
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Santoku.

~Paul~

Skoja min doja vilket snabbt svar! Tack för hjälpen! Du är verkligen en tillgång på det här forumet!
Citera
2013-12-15, 20:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Skoja min doja vilket snabbt svar! Tack för hjälpen! Du är verkligen en tillgång på det här forumet!
Tackar ödmjukast.

En förklaring till mitt val.

Kniv nr 1 har en onödig häl och alldeles för kort blad för en kockkniv.

Kniv nr 2 har dimples/olivslipning vilket befrämjar släppet i bladet. Den har dessutom ett fint utrymme för fingrar under handtaget.

Kniv nr 3 har ingen plats för fingrarna och lider av samma tillkortakommande som kniv nr 1, nämligen ett på tok för kort blad för den här typen av knivar. Det rör sig nämligen återigen om en kockkniv om man skall lita på beskrivningen. Kniven ser dock enligt min åsikt ut som en allkniv.

Santokukniven har den gängse storleken för den här typen av knivar, samt olivslipning och bra med utrymme för fingrarna.

Den enda nackdelen är kanske stålet. Det gäller dock alla tre knivar. X50CrMoV15 är inte direkt det förnämligaste stålet utan snarare ett budgetstål som i så många andra tyska alster.

~Paul~
Citera
2013-12-15, 22:08
Medlem
Pankreatits avatar
Haha, det kvittar vilken kniv man googlar på så nog fan kommer ett svar från dePaul upp från random forum, och googlar man på bilder så är det alltid en dePaul-bild bland de första!

Här är ett om just vogel från 2008!
Citera
2013-12-15, 22:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Haha, det kvittar vilken kniv man googlar på så nog fan kommer ett svar från dePaul upp från random forum, och googlar man på bilder så är det alltid en dePaul-bild bland de första!
Lite pinsamt. Sorry för det!

~Paul~
Citera
2013-12-16, 01:06
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lite pinsamt. Sorry för det!

~Paul~
Personligen tycker jag det bara är bra.
Citera
2013-12-16, 01:11
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Personligen tycker jag det bara är bra.

Hörrö! Dra från tråden fan, du ska lyfta skrot och inte snacka knivar! Jezus, är du överallt eller?

OnT: Har beställt kniven nu, återkommer med omdöme.
Citera
2013-12-16, 02:06
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Hörrö! Dra från tråden fan, du ska lyfta skrot och inte snacka knivar! Jezus, är du överallt eller?

OnT: Har beställt kniven nu, återkommer med omdöme.
Hey! Jag var här först!

Gört!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in