2013-09-12, 19:14
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
En prima Konosuke Nakiri i White2 som jag fick hem igår. Jag är alldeles kär. Det är min första nakiri och jag gillar som väntat formen mycket. Tidigare har jag varit stor älskare av santoku men fan vet om inte det här är skönare, i alla fall för grönsaker som den är ämnad för.

Tog oskulden av den med lite lök och den började patineras på studs. Sånt gillar jag.

http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...20b6172e2f.jpg

http://cdn1.cdnme.se/3894094/6-3/p10...1a3454a9dd.jpg

Ser trevlig ut, gillar oxo nakiris till all grönsaksprepp, använder spetsen vid hälen mycket för småfix.
Täta främre delen av handtaget mot stålet med något, svart vax eller epoxy.
Citera
2013-09-12, 19:16
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Jag fick tag på en 300 mm Arcos kockkniv. Nackdelen är att handtaget är i dåligt skick. Det har släppt bladet och är knäckt lite grand vid änden. Så jag borde byta ut det. Finns det något tips eller guide online på hur jag bör göra detta? Hur får man bort nitar till exempel? Eller finns det professionella som kan göra det åt en?

Sen har jag ju lite äldre knivar med trähandtag där det närmast knivbladet har uppstått en glipa. Jag antar att det inte är värt att byta ut dessa, då de egentligen gör jobbet ganska bra. Då kanske man skulle vilja fylla ut hålrummet med någon massa. Vad vore lämpligast i så fall? Trämassa eller silikon?

Jag skulle fyllt ut det med epoxy, ev med träspån i.
Det håller bra, hygieniskt o går o polera upp så de blir trevliga att jobba med.
Citera
2013-09-12, 19:31
Medlem
På tal om Nakiri. Jag blev sugen på denna. Kan man hitta den till bra pris någonstans?

http://www.youtube.com/watch?v=BYv_m...cbeaPX2wU4pFjg
Citera
2013-09-12, 19:46
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biepa
På tal om Nakiri. Jag blev sugen på denna. Kan man hitta den till bra pris någonstans?

Stainless kurouchi, ehh?
Citera
2013-09-12, 23:00
Medlem
Tänk igenom det ordentligt

Det är inte bara att slipa bort med lätthet, det brukar ta sin tid att göra det ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Hmm, ok, ska läsa på lite Tack för tipset.
Citera
2013-09-12, 23:01
Medlem
Behövs inte på den

Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Ser trevlig ut, gillar oxo nakiris till all grönsaksprepp, använder spetsen vid hälen mycket för småfix.
Citera
2013-09-13, 05:23
Medlem
Citat:

Hur menar du här? För att det inte ska vätas när man diskar dem? Är det verkligen en fara då jag ändå torkar på en gång?

Citat:
Ursprungligen postat av gudis
Behövs inte på den

Varför behövs det inte?

I helgen blir det seriös hedonism med massor av matlagning och då kommer kniven sättas på riktigt prov
Citera
2013-09-13, 08:03
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Jag fick tag på en 300 mm Arcos kockkniv. Nackdelen är att handtaget är i dåligt skick. Det har släppt bladet och är knäckt lite grand vid änden. Så jag borde byta ut det. Finns det något tips eller guide online på hur jag bör göra detta? Hur får man bort nitar till exempel? Eller finns det professionella som kan göra det åt en?

Sen har jag ju lite äldre knivar med trähandtag där det närmast knivbladet har uppstått en glipa. Jag antar att det inte är värt att byta ut dessa, då de egentligen gör jobbet ganska bra. Då kanske man skulle vilja fylla ut hålrummet med någon massa. Vad vore lämpligast i så fall? Trämassa eller silikon?

Det finns ett gäng steg för steg beskrivningar på KKF om du vill testa själv. Annars finns det en kille i skellefteå som gör västerländska custom-handtag.

På dina äldre knivar skulle jag nog oljat handtaget ordentligt och sedan förseglat med lite bixvax.
Citera
2013-09-13, 08:06
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Stainless kurouchi, ehh?

Tydligen har Takeda börjag göra det.... Han fick ju endel skit för att hans cladding var sjukt rostbenägen. På min petty så är det inte ovanligt att den har rostat medans jag slipat andra sidan!
Will Catcheside har förresten gjort det ett tag (de berömda Eamon Burke knivarna på KKF) på och Carter likaså.
Men så vanligt är det inte...
Citera
2013-09-13, 08:08
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Hur menar du här? För att det inte ska vätas när man diskar dem? Är det verkligen en fara då jag ändå torkar på en gång?

en bra ide är att altid försegla skarven mellan handtag och tånge på wa-handtag. Fukten dras in och du lär inte torka därinne. I USA är de rädda för bakterietillväxt utöver rosten. Lite bivax i skarven bara så ä det klart.

Den enda knivmakaren som löst det är väl takeda som har sin signatur-klott med epoxy.
Citera
2013-09-13, 08:11
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biepa

Antagligen via Takeda själv:
http://www.shop.niimi.okayama.jp/kajiya/english/
Han gör numera customknivar utöver sitt vanliga sortiment.
Citera
2013-09-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
en bra ide är att altid försegla skarven mellan handtag och tånge på wa-handtag. Fukten dras in och du lär inte torka därinne. I USA är de rädda för bakterietillväxt utöver rosten. Lite bivax i skarven bara så ä det klart.

Den enda knivmakaren som löst det är väl takeda som har sin signatur-klott med epoxy.

Så bivax är ett måste om man inte vill se sin kniv rosta sönder innefrån? Vart köper man det?

Hur är det med WA-Handtagen, behöver dom oljas? Och i så fall med vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in