2013-12-15, 22:35
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Vad som är nära håll är kanske något man kan diskutera, men ett vittne kan kanske ha sett gärningen från gångvägen, dvs genom gunnebostängslet. Jag förstår inte riktigt varför Leif GW aldrig har tagit upp den möjligheten. På gångvägen finns det dessutom en gatlampa, fast det kanske inte är så mycket ljus kvar, elva meter bort?

Avståndet från gångvägen och brottsplatsen ser ut att vara omkring elva meter: illustrerad satellitbild Eniro: http://i.imgur.com/H7UoSAY.png

Google maps satellitkarta: http://goo.gl/maps/hdfpc

Brottsplatsen: http://i.imgur.com/JugGhNM.png

Foto FUP gångvägen på andra sidan stängslet: http://i.imgur.com/av0eTtA.png

Flera bilder på brottsplatsen, karta mm: https://www.flashback.org/sp46307692

Jag skrev tidigare i tråden att jag och några vänner faktiskt gjorde en rekognosering där jag stod utanför gunnebostängslet när det var mörkt, på fyllan ska tilläggas vilket borde göra det än mer realistiskt)
Nog för att man kunde se att någon form av aktivitet utspelade sig men att som ringaren beskriva "många hugg" o s v ser jag som fullständigt uteslutet.
Citera
2013-12-15, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney
Var kan man höra bandet? Jag har redan hört det fem-sex gånger vid det här laget, men ditt påstående får mig som stockholmare med finskt påbrå att reagera. Inget av de dialektala kännetecken du tror dig ha identifierat kan betraktas som säkra. Jag känner Täbybor med "söderaktig" dialekt och vice versa, dessutom är stockholmskan betydligt mer svårdefinierad än många andra dialekter.

Varsågod scrolla ner lite på sidan http://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/
Citera
2013-12-15, 22:48
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Varsågod scrolla ner lite på sidan http://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/

Jag förstår faktiskt vad Sebbe menar med det finska spåret: inringaren säger "ja för fan" på ett ganska distinkt sätt. Men det är fortfarande lite vagt. Dialekten är tydligt stockholmsk och för helt klart inte tankarna till norrorts bättre områden. Det kan kan dock förklaras med att han är är stressad, kanske full men framför allt lite nervös, varför en väldans massa "asså" och andra "söder om söder"-slafsigheter smyger sig in i meningarna. En självsäker och avslappnad person låter annorlunda än en person som befinner sig i inringarens situation.
Citera
2013-12-15, 22:53
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
"ja för fan" på ett ganska distinkt sätt.

Tack. Du sätter fingret på det jag inte kunde. Det är just det där "ja för fan" som har det mesta av det subtila finska i sig. Men tycker mig även höra det i "Sibyllegatan" och "snubbe".
Citera
2013-12-15, 23:02
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Då jag är till 100 % säker på att Marco är och/eller har varit kokainmissbrukare kan jag ju passa på att fråga dig om du någonsin hörde, såg eller misstänkte att någon person som gick L på KTH använde droger?
Varken det ena, det andra eller det tredje. KTH är fyllt med kufar som beter sig märkligt, men naiv som jag var/är tolkade jag det som att de hade Asperger snarare än att de var drogpåverkade.
Citera
2013-12-15, 23:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ok, enligt Troian så ska det ligga ett mål mot RO i TR gällande barnporr, då blir det här ännu mer intressant. Kan man hittat saker om PH när man gått igenom datorn i jakten på barnporr?

Va? Det har jag aldrig påstått.
Citera
2013-12-15, 23:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney
Jag förstår faktiskt vad Sebbe menar med det finska spåret: inringaren säger "ja för fan" på ett ganska distinkt sätt.
Jag kan förstå vad du och sebbe menar om ni kopplar ihop just det med finsk bakgrund. Mitt problem är att mycket annat i samtalet talar emot finsk bakgrund, somt att man som vanlig svensk stockholmare kan uttala Ja, för fan! på det där viset bara för att betona det, utan att vara det minsta finne.
Citera
2013-12-15, 23:07
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tror det är lite svårt att veta om han "passar som rånare" när man aldrig har träffat honom. Men han verkar inte "passa som mördare" heller...och ändå verkar han vara en mördare....
Jag förstår hur du menar men jag vill påstå att döda en annan människa är ganska universellt, du hittar människor ur alla samhällsklasser som har dödat någon men du hittar inte särskilt många personrånare bland ekonomistudenter i Vaxholm. Just saying.
Citera
2013-12-15, 23:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Va? Det har jag aldrig påstått.
Nä. Jag har redan sagt att du inte har det i (FB) 25-årige studenten Per Häggström mördad på Valhallavägen 1996 #2855. Wildis har inte sin bästa dag idag.
Citera
2013-12-15, 23:09
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan förstå vad du och sebbe menar om ni kopplar ihop just det med finsk bakgrund. Mitt problem är att mycket annat i samtalet talar emot finsk bakgrund, somt att man som vanlig svensk stockholmare kan uttala Ja, för fan! på det där viset bara för att betona det, utan att vara det minsta finne.

Nu är du otroligt mkt kunnigare i detta ämne än vad jag är, men skulle det inte kunna låta sådär om man är född i Sverige, gått i svensk skola, haft svenska vänner, men också en finsk förälder som talat finska till dig hela ditt liv? Så att ditt förstaspråk är Svenska, men ditt modersmål är finska (om man nu kan göra den distinktionen).
Citera
2013-12-15, 23:19
Medlem
MrBlakeneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Visst är det så. Men faktum är att han uttalar det väldigt på ett ostockholmskt vis. Tre möjligheter finns: det är en slump, han fejkar eller att han har en personlig koppling till ett språk som är lite mer sjungande till uttalet. När jag tänker på det känner jag en stockholmsk sverigefinne som kan låta sådär.

Samtidigt känner jag tio andra som inte gör det. Det behöver heller inte vara finska utan kanske estniska, eller något helt annat, om den här lätt osannolika teorin nu skulle stämma. Jag blir faktiskt inte riktigt klok på inringarens röst, dialekt och ordval.
Citera
2013-12-15, 23:20
Medlem
På tal om språket (jag har en finsk förälder, men kan inte höra något distinkt här)
så har jag reagerat lite på en annan sak. Ringaren säger "han fick många hugg".
Det låter i mina öron som om han sett (eller själv utfört) "huggandet" medan det pågick. Om han sagt "han har fått många hugg" skulle det snarare betyda att han sett resultatet men inte händelsen.
Jag tror att jag själv skulle skilja mellan tempora om jag berättade. Ju mer jag funderar på det desto mer osäker blir jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in