2013-12-15, 17:22
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Det spekuleras också kring ett scenario där RO ev blivit hotad och skulle därför känna rädsla inför GM. Men skulle inte hans tystnad även kunna bero på lojalitet? Skydda ett syskon? Kusin? Nära vän?

Tankar kring det, någon?

Exakt vad jag också satt och funderade på. Tycker det låter troligare än att han skulle vara skrämd till tystnad. Någon som vet i fall RO har t ex något syskon som är känd för att bete sig våldsamt eller aggressivt?

Edit: Om han inte är skyldig själv dvs.
Senast redigerad av Slumlord 2013-12-15 kl. 17:33.
Citera
2013-12-15, 17:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Exakt vad jag också satt och funderade på. Tycker det låter troligare än att han skulle vara skrämd till tystnad. Någon som vet i fall RO har t ex något syskon som är känd för att bete sig våldsamt eller aggressivt?

Jag tycker både låter helt osannolika. Det är ingen hejd på flashbackfantasin, men VARFÖR skulle detta scenario vara sant? I alla trådar som det blir lite mer diskussion i så kommer alltid nån med förslaget att misstänkt GM i själva verket är oskyldig men "skyddar" någon genom att sitta och tiga sig till en personlig morddom. Och visst: Det har hänt. Men då har såvitt jag vet det handlat om kriminella nätverk där det också finns täta släkt- eller åtminstone etniska band. Minns jag rätt har denne RO inte ens några syskon heller och inte fan tror jag han sitter och skyddar nån gammal teknispolare som högg ihjäl Per medan RO bara råkade vara där på plats och se alltihop.
Citera
2013-12-15, 17:46
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Så varför i helsefyr fortsätter du, likt en rättshaverist med grandios självbild, att spamma ner tråden med dina förvirrade c-uppsatslånga konspirationsteorier, om du nu till och med själv inser att du är way off topic?!

Hehe. Grandios Rättshaverist. Låter som du pratar om Assange. Eller för all del om var och varannan FB-medlem. Jag måste erkänna att om jag läste mina inlägg (måhända något slarvigt och utan att verkligen sätta mig in i det) nog skulle uppfatta författaren av inläggen som en grandios rättshaverist.

Dock har jag aldrig påstått att Juan och Marco är "way off topic". Du har nog inte läst inläggen ordentligt i sådana fall. Jag har ju faktiskt påstått att MARCO ÄR GM AVSEENDE MORDET PÅ PER HÄGGSTRÖM. Det blir nog inte mer topic än så i en tråd som handlar om mordet på Per Häggström. Jag skriver det centrala i Topic/Off-Topic frågan i versaler och fetad stil så att även en slarvläsare som du snabbt kan ta in budskapet utan att behöva läsa hela mitt C-uppsatslånga spaminlägg.

Anledningen till att jag likt en rättshaverist fortsätter på detta spår, som du, och de flesta andra här verkar tycka är fantasier, är att jag är övertygad om att Marcos koppling till mordet på PH och 4 andra olösta mord med liknande MO knappast kan vara en slump. Hade du haft orken att läsa igenom allt och/eller förmågan att ta till dig vad jag skriver hade du nog också sett det rimliga i att inte släppa kopplingen som Marco har med 5 olösta mord såsom en ren slump. Men eftersom du uppenbarligen inte tagit till dig dessa faktum förstår jag att du anser att jag är en konspiratorisk rättshaverist.

För övrigt har du ju skrivit att du kände PH via skolan, vilket innebär att det är god chans att du faktiskt vet vem Marco är om du skulle få hans riktiga namn. Han läste nämligen samma inriktning på KTH som PH.

Då jag är till 100 % säker på att Marco är och/eller har varit kokainmissbrukare kan jag ju passa på att fråga dig om du någonsin hörde, såg eller misstänkte att någon person som gick L på KTH använde droger?

EDIT: Jag vill poängtera att om jag inte hade hittat kopplingen mellan Marco och de 5 olösta morden, hade jag inte tvivlat på att polisen hittat rätt GM i och med anhållandet av RO. Därmed anser jag att alla teorier som bygger på att RO är oskyldig, men som samtidigt inte har något konkret som kan tyda på detta (såsom min hittade koppling) är överdriven spekulation. Ska man spekulera i att RO är oskyldig bör man ju också ha en teori som inte bara är möjlig, utan även mer sannolik än att RO är skyldig.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-15 kl. 17:50.
Citera
2013-12-15, 17:51
Medlem
anuspontens avatar
AAhh. HA; Bandidos och andra kriminella avslöjar inte sanningen av lojalitets skäl. Glöm allt sådant angående nörden som på det stora hela verkar vara en ganska vanlig människa. Inte en chans att en sådan kille skulle hålla inne på sanningen av några lojalitets skäl och riskera livstids fängelse. Glöm det.Kan tänka mig att RO känt sig kränkt av BO. Kanske p.g.a någon tjej eller nåt. Kanske tjejen som dansade med BO sent på natten? Hon som i något sammanhang uttalade sig i media om den där dansen?Full och kränkt så har han "gått på" BO och situationen har gått över styr.Tror det handlar om något sådant.
Citera
2013-12-15, 17:58
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så kan det naturligtvis vara. Men skulle dessa halvfigurer verkligen rimligen kunna ha utgjort ett trovärdigt kontinuerligt hot mot RO också långt efter att han flyttat från området? Jag vet att det har skett mord i de där miljöerna, men då har det rört sig om mord inom miljön. Inte mord på högavlönade samhällets stöttepelare utan kontakt med personerna i miljön och som bor nån helt annan stans. RO skulle naturligtvis kunna vara en så osannolikt skrajsen mes att han i sjutton år har varit livrädd för ett barskt bloddrypande hot från random ful våldsverkare utan att reflektera över möjligheterna för våldsverkaren i fråga att effektuera hotet utan att själv omgående åka dit. Men det känns ganska osannolikt det också.
Om han - vid mordet - var i sällskap med någon som var med i ett gäng från de trakterna, och denna person också var en person han kände sedan tidigare - kanske från gymnasietiden - så var han så att säga redan inom miljön.

Det skulle alltså kunna vara fråga om människor han känt ett antal år före mordet, människor som han redan hade stor respekt för.

Sen tycker jag inte att man kan säga att han flyttat från området. För med området avser jag inte Vaxholm utan förortskommuner närmare Stockholm, och personer från dessa områden rör sig såväl i Täby (där RO bor nu) som i närheten av Östra Station och ner mot stan.
Citera
2013-12-15, 18:08
Medlem
HerrVesslas avatar
Det ska bli skönt när förundersökningen släpps i det här målet och alla inlägg av C-uppsats typ med kryptiska påståenden, konspirationsteorier och inlägg som verkar komma från synska spåtanter upphör.
Citera
2013-12-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker både låter helt osannolika. Det är ingen hejd på flashbackfantasin, men VARFÖR skulle detta scenario vara sant? I alla trådar som det blir lite mer diskussion i så kommer alltid nån med förslaget att misstänkt GM i själva verket är oskyldig men "skyddar" någon genom att sitta och tiga sig till en personlig morddom. Och visst: Det har hänt. Men då har såvitt jag vet det handlat om kriminella nätverk där det också finns täta släkt- eller åtminstone etniska band. Minns jag rätt har denne RO inte ens några syskon heller och inte fan tror jag han sitter och skyddar nån gammal teknispolare som högg ihjäl Per medan RO bara råkade vara där på plats och se alltihop.

Jag tycker snarare liknande trådar tenderar att gå i helt motsatt riktning än den du beskriver. Nämligen att döma misstänkta på förhand innan saken prövats av domstol.

Och det där du insinuant påpekar att jag bland andra försöker påskina att RO skulle vara helt oskyldig stämmer inte alls. Är det så att ROs erkännande är korrekt så är det som SibirienKalle skrev några sidor bak i tråden, att då finns det bara två alternativ. A och B.
Citera
2013-12-15, 18:26
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag tycker snarare liknande trådar tenderar att gå i helt motsatt riktning än den du beskriver. Nämligen att döma misstänkta på förhand innan saken prövats av domstol.B.

Kan bara instämma. Lynchmobben blir väl provocerade av alla inlägg som inte klart och tydligt fastställer att RO är skyldig bortom allt rimligt tvivel, trots att de enda uppgifterna vi har rörande bevisläget är osäkra och obekräftade.
Citera
2013-12-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armstrong
Det stod i en av AB artiklarna att RO var lite nördig och inte aggressiv. Vad tror du motivet var?
Man blir så jävla nyfiken!

Ja, han är en typisk nörd. Snäll och blyg till vardags, men blir konstig när han dricker sprit. Första gången jag presenterade min fru för Oxen var han Christer-Pettersson-full när alla andra var lätt salongsberusade på ett socialt acceptabelt sätt. Han pratade osammanhängande, hade svårt att sitta upprätt och skulle tigga till sig en kram av alla tjejer i sällskapet, min fru inkluderat som han precis introducerats för. Hon tyckte att han var läskig och frågade mig efteråt om det var något fel på honom. Minns att jag avfärdade det med orden: "-äh, han är alltid sådär när vi är ute".

Men motiv? Har funderat på det mycket den senaste tiden. Jag ska vara ärlig - det kan vara vad som helst. Dock inte droger. Såvitt jag vet (miss)brukade han inget annat än alkohol. Det kanske är så enkelt att han såg att Per hade mycket pengar när han betalade nattamaten på Valhallagrillen och RO, "full som ett svin" med undantryckta hämningar, kom på den briljanta idén att råna honom. Behöver inte vara krångligare än så. Speciellt med tanke på att han blir väldigt personlighetsförändrad när han dricker.
Citera
2013-12-15, 18:34
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Det ska bli skönt när förundersökningen släpps i det här målet och alla inlägg av C-uppsats typ med kryptiska påståenden, konspirationsteorier och inlägg som verkar komma från synska spåtanter upphör.
Ja, och att respektera dem som kommer med korrekt och relevant information, t.ex. LeBouef. Lite ödmjukhet skadar inte eller vad säger du (inte HerrVessla!) som skrev
Citat:
Lägg av, "Biffen"! Jag håller med xxxx. Jag tror t.ex. inte ett skit på att du kan identifiera Ringaren som RO. Varför skulle du ha lagt hans röst så starkt på minnet att du känner igen den 10 år senare? Pfft...
Senast redigerad av Orsa 2013-12-15 kl. 19:09.
Citera
2013-12-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag vet att du aldrig sett RO med kniv m/större (tidigare inlägg). Har du några nya tankar nu?

Nej egentligen inte. Om det nu var så att han bodde på 52:an vid tiden för mordet så kan han ju enkelt ha sprungit upp och hämtat ett lämpligt vapen att använda vid ett rån, som han precis kommit på att han ska utföra. Att han skulle ha gått omkring med en kniv av den där storleken på sig känns helt osannolikt och inte alls likt honom. Det vore intressant att ta reda på om han bodde där redan då. Är det inga gamla kursare till honom som är inne i tråden och skriver och kan bekräfta eller dementera att han bodde där 1996?
Citera
2013-12-15, 18:50
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Ja, och att respektera dem som kommer med korrekt och relevant information, t.ex. LeBouef. Lite ödmjukhet skadar inte eller vad säger du som skrev
Jag vill helst inte bli indragen i sånt där.

Jag har förvisso ifrågasatt några uppgifter som LeBoeuf kom med, men jag har verkligen inte avfärdat dem, vilket man kan få intrycket av från den där kommentaren som du citerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in